Una situació que comença a ser habitual és la de veure un nen o nena, de poc més de 2 anys, amb el telèfon mòbil d’un adult a les mans, jugant o inclús fent fotografies. Els infants de 3 o 5 anys veuen aquests aparells de la mateixa manera que qualsevol altre objecte i s’adonen de l’ús freqüent que en fan les persones del seu entorn més proper. Per tant, és necessari acompanyar els infants des de petits en el coneixement amb tecnologia digital, des d’una actitud responsable.

La implementació de l’ús de la tecnologia requereix organització, diversitat, complicitat i compromís. És un enriquiment que, a l’educació  proporciona la construcció de noves propostes didàctiques dins de la metodologia activa d’aula , la reflexió constant i el creixement idees innovadores:

  • activitats motivadores per adquirir habilitats lingüístiques (amb àudio, amb text, amb vídeo…). Amb aquestes activitats podem treballar dins de l’aula, per exemple  creant un conte gravant les veus dels nens amb programes de gravació com l’Audacity, i desenvolupar la seva expressió oral. És una eina motivadora pel nen a la vegada que apren a expressar-se verbalment.
  • propostes afavoridores de la creativitat a partir de dibuixos i fotografies fetes pels mateixos infants, i del descobriment amb les eines que proporcionen els programes i les aplicacions.En aquest cas, hi han programes, on els nens poden fer el seu dibuix digital i a la vegada introduïr elements decoratius que ens ofereix el mateix programa. És una eina més, on el nen pot treballar la seva imaginació, la seva psicomotricitat fina i la seva creativitat.
  • intercanvi comunicatiu textual i audiovisual amb altres classes i escoles. A partir d’aquestes activitats podem fer videoconferències amb altres escoles explicant allò que hem aprés sobre algun tema i a la inversa.
  • a partir de reptes, iniciació al pensament computacional (amb programes específics, amb joguines programables exclusives per a edats primerenques.Hi han programes innovadors com és la empresa NINUSUNIVERSE, que ens ofereix una proposta projectada al terra i on els nens aprenen jugant amb el seu cos i descobrint elements del seu entorn proper. Des de aquí  podem treballar algunes àrees tant de descoberta com de comunicació i llenguatges.

Crec que si aquest ús el motivem des d’una adequació curricular i d’aprenentatge, tant des de l’aspecte més personal com des de l’àmbit social, tenint en compte el desenvolupament integral de cadascun dels nens i nenes de l’escola bressol i del parvulari, la idea de la tecnologia com a material significatiu i útil s’integrarà en la societat actual. No tot ha d’estar digitalitzat per suposat, però la tecnologia ens ofereix possibilitats més atractives i interactives per poder aprendre d’una altre manera diferent. Sense deixar de banda  les convencionals.