Resultats personals del qüestionari Sefie for Teachers:

  • Compromís professionalà B1
  • Continguts digitalsà B1
  • Ensenyament i aprenentatgeà A2
  • Avaluació i retroalimentacióà A2
  • Empoderament de l’alumnatà B1
  • Facilitar la competència de l’alumnatà B1

D’acord als resultats obtinguts al qüestionari, cal que millori en la competència d’ensenyament i aprenentatge i la competència d’avaluació i retroalimentació.

En aquest cas em centraré en desenvolupar la meva competència d’ensenyament i aprenentatge, tot visualitzar el Seminari 3 de XCDD:

https://projectes.xtec.cat/xtcd/competencia-digital-docent/sessions-2021-22/sessio-3-area-3-ensenyament-i-aprenentatge/

He escollit aquest seminari ja que tracta els següents temes:

  • Ensenyament i Aprenentatge
  • Orientació i suport a l’aprenentatge
  • Aprenentatge col·laboratiu
  • Aprenentatge autoregulat
  • Els entorns virtuals d’aprenentatge
  • Experiència de centre

Considero que just aquests temes són els que he de millorar si vull implementar i millorar la competència digital en el procés d’ensenyament-aprenentatge del meu alumnat.

Gràcies a aquest seminari he après que… les tecnologies digitals enforteixen i milloren la nostra pràctica com a docents. El fet de dissenyar, planificar i implementar aquestes pràctiques digitals hauria de ser una part fonamental de la nostra praxis docent.

He pogut corroborar que la utilització de les plataformes digitals, com són el Classroom i el Moodle, s’han estès a gairebé tots els centres educatius, sobretot des de la pandèmia, ja que ens va obligar a dur a terme una escolarització totalment digitalitzada. Gràcies a això, hem redefinit els avantatges que suposen aquestes plataformes en l’aprenentatge del nostre alumnat, així com l’accessibilitat que permet connectar de forma instantània i segura a tots els agents implicats en el procés d’ensenyament-aprenentatge, com són professorat, alumnat i famílies.

Les tecnologies digitals són molt útils per desenvolupar la competència digital del nostre alumnat i, un bon us ens permet millorar aspectes com l’autogestió i autoregulació dels seu propi aprenentatge.

Com a mestra d’ infantil veig impossible que l’alumnat pugui utilitzar de forma autònoma aquestes plataformes, ja que les seves necessitats educatives i la seva etapa evolutiva on es troben no els hi permet, doncs encara no estan preparats. El que si que crec que és important és preparar-los per la utilització d’aquestes plataformes per tal que al llarg de la seva escolarització puguin assolir aquesta competència digital.

Així doncs, a l’etapa d’infantil s’han de crear aquestes bases, tot ensenyant-los a utilitzar les noves tecnologies com pot ser a través de la pissarra digital o les tauletes interactives, on poden començar a utilitzar programari autocorrectiu, que els hi permeti aprendre tot jugant i, mica a mica, vagin familiaritzant-se amb la utilització d’aquestes eines per consolidar i assolir el seu propi aprenentatge.

És important que, a l’etapa d’infantil coneguin les possibilitats d’aprenentatge que hi pot haver, ja que habitualment a infantil utilitzen els dispositius digitals com a receptors de continguts (mirar vídeos al youtube principalment), és important ensenyar-los a utilitzar aquests dispositius com a font d’aprenentatge i, es converteixin en agents actius de la gestió del seu propi aprenentatge.

Aquests nous aprenentatges els puc relacionar amb la meva pràctica docent… com és el cas del programari d’innovamat de les tauletes digitals. A Infantil 5, utilitzem les tablets per reforçar allò aprés als diferents tallers i espais de forma vivencial. Les activitats interactives ens permeten reforçar aquell aprenentatge ja donat, tot personalitzant les activitats que més s’han de reforçar, ja que són de tipus autocorrectiu i, en base als encerts i/o errors comesos per l’infant, se’ls proporciona un tipus d’activitat concret, totalment personalitzat i adaptat al seu nivell de competència matemàtica.

A més a més es reforça l’aprenentatge entre iguals, ja que sovint s’utilitzen activitats del Genially, les quals realitzen per parelles, per tal que puguin col·laborar i aprendre entre iguals.

Per altra banda, la plataforma digital que utilitzem a infantil és el ClassDojo, el qual només és emprat per comunicar informació a les famílies, tot enviant missatges, fotos i vídeos. Crec que seria interessant començar a utilitzar l’apartat més dirigit a l’alumnat, per tal que es familiaritzin amb alguna plataforma digital i la incloguin com a un recurs més de gestió del seu propi aprenentatge. D’aquesta manera fomentarem que l’alumnat sigui competent digitalment.