PRIMERA PART

 

  1. DEFINICIÓ DE L’ACTIVITAT

Aquest 3r trimestre estem treballant el projecte del Fons del mar.

El projecte parteix de l’interès dels propis alumnes, els quals van decidir mitjançant votacions quin tema els hi interessava més treballar aquest últim trimestre. Les activitats plantejades són:

  • Què en sabem?
  • Què en volem saber?
  • Parts del cos d’un peix
  • Dissecció d’un peix (experiment)
  • La bufeta natatòria (experiment)
  • Com dormen?
  • Què mengen?
  • Animals marins vertebrats.
  • Animals marins invertebrats.
  • On viuen els peixos? Mapa dels mars i oceans, visualització del google earth,
  • Per què hi ha pedres negres al mar? Treball dels volcans marins.
  • Els pops guarden tresors? El camuflatge del pop i altres animals marins que es poden camuflar.
  • Com poden viure els peixos si es congela l’aigua?
  • La contaminació dels mar i oceans.
  • Joc: salvem el mar!
  • Dibuix final.
  • Exposició final del projecte a la televisió de l’escola.

JOC: SALVEM EL MAR!

Després d’un treball previ sobre la contaminació que pateixen els nostres mars i oceans, tot mirat contes sobre el tema i visualitzant un vídeo explicatiu per prendre consciència de què li passa al mar i als peixos quan llencem brossa al mar, hem jugat a… SALVEM EL MAR!

Aquest joc es fa amb les Bee-bots, on han d’intentar recollir el màxim de brossa possible del nostre mar, tot fent arribar la Bee-bot als diferents objectes contaminants i recollir-los del mar (taulell de joc). Amb aquest joc el que es pretén és treballar el pensament computacional.

Cal dir que a infantil fem tallers internivells, on es treballa la robòtica, a través de les tablets, la PDI i les Bee-bots, per tant no s’ha hagut de fer una explicació prèvia sobre el funcionament, doncs ja saben perfectament com funciona.

 

SEGONA PART

REFLEXIÓ PER AL DISSENY DE L’ACTIVITAT
Reflexioneu sobre les qüestions següents i anoteu les vostres respostes en un document:

  1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

La Competència Digital és una de les 8 competències clau que s’inicien a infantil per tal d’assolir-les a l’etapa de primària, per tant, el que farem serà establir unes bases a través de la utilització d’eines digitals com un instrument més per a l’aprenentatge, tot començant el procés d’alfabetització digital que comporta, entre d’altres, l’accés a la informació, la comunicació, així com l’ús saludable i responsable d’eines digitals.

La situació d’ensenyament-aprenentatge és el Joc: Salvem el mar, el qual es duu a terme amb les Bee-bot.

Així doncs, a través d’aquesta activitat, a banda de consolidar els coneixements relacionats amb la contaminació del mar, també s’ha treballat el pensament computacional; seqüenciació, nocions algorítmiques, orientació espacial, lateralitat, direccionalitat i programació. Doncs cal pensar quina direccionalitat haurà de seguir el robot per a que realitzi el moviment correcte i pugui recollir la brossa.

Els sabers treballats estan relacionats amb el llenguatge matemàtic, la lògica, la coordinació òculo-manual i la lateralitat, entre d’altres.

A banda de l’activitat amb les Bee-bots, també s’ha iniciat el treball del Google Maps i el Google Earth, per tal de localitzar els mars i oceans que hi ha al planeta, tot observant els colors que hi ha als mapes (blau pel mar i verd i marró per la terra), hem observat el mar que tenim més a prop de casa nostra i n’hem llegit els noms. Amb la pissarra digital ens hem anat movent pels diferents racons del nostre planeta i hem pogut llegir els noms del mars i oceans.

A més a més, com a tasca final del projecte es prepararà una exposició oral sobre tot allò que han aprés i la gravaran a la televisió de l’escola.

 

     2. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu mínim dues.

A través del joc amb les Bee-bots es treballarà:

  • La resolució de problemes: doncs han d’aconseguir que l’abella vagi a buscar la brossa del taulell, on hi ha tant brossa com peixos. Han de pensar com fer-ho i executar-ho.
  • El pensament computacional: amb la programació de la Bee-bot, el que es fa és pensar el camí a seguir, on es treballa lateralitat i orientació espacial i, a continuació programar-lo de forma abstracta.
    1. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

Eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat

Competència específica 2. Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l’observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l’entorn i respondre de manera creativa als diferents reptes i situacions.

Sabers:

  • Desenvolupament d’estratègies de construcció de nous coneixements: relacions i connexions entre el fet conegut i el que és nou i entre experiències prèvies i noves.
  • Aproximació al mètode científic: formulació de preguntes, indagació, contrast, posicionament i aplicació a nous contextos per tornar a formular noves preguntes.
  • Desenvolupament d’estratègies per proposar solucions: creativitat, diàleg i descobriment.
  • Avenç en les estratègies de planificació i organització de la pròpia acció, mitjançant el diàleg, la cooperació i el consens amb els altres.
  • Inici en la verbalització dels processos i dels resultats.
  • Comunicació de l’experiència realitzada i valoració de les aportacions dels altres.

Objectius:

  • Desenvolupar el gust per a la tecnologia i la ciència.
  • Desenvolupar habilitats de treball individuals i d’equip.
  • Començar a utilitzar el llenguatge de la programació mitjançant un robot (bee-bot)
  • Potenciar la lateralitat i el pensament computacional.
  • Participar activament.
  • Saber ubicar-se en l’espai.

Criteris d’avaluació:

  • Avançar en el moviment, el domini i coneixement del propi cos, ajustant les accions i les reaccions a cada situació, desenvolupant la coordinació, i la precisió de la direccionalitat del robot (bee-bot).
  • Participar en diferents contextos de joc ajustant les possibilitats motrius, superant reptes motrius i adequant la coordinació, lateralitat amb el pensament computacional.
  • Desenvolupar aspectes de raonament espacial a través de jocs computacionals.
  • Interpretar de forma eficaç els missatges i les intencions comunicatives del robot.
  • Participar en situacions comunicatives de manera activa, grupal i individual.

 

3. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

Com ja he comentat amb anterioritat, a l’escola es fa un taller de robòtica on l’alumnat treballa la competència digital, per aquest motiu ja coneixen el funcionament de les Bee-bots i l’activitat els ha ajudat a consolidar i millorar aquest aprenentatge.

A banda, també s’ha estat treballant l’orientació espacial mitjançant diferents activitats de caire vivencial i altres, a través d’objectes i jocs amb les tablets, és per aquest motiu que el treball previ a aquesta activitat ja estava fet i l’alumnat estava preparat per poder jugar i gaudir de l’activitat dissenyada.

 

4. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

Per tal de fer el taulell de les Bee-bots i adaptar-lo al fons del mar, simplement s’ha utilitzant un dels taulells neutres que ja tenim a l’escola i s’hi han enganxat els diferents animals del fons del mar i la brossa que s’havia de recollir.

 

5. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

S’ha emprat el pensament computacional, l’orientació espacial, la memorització… a infantil encara no s’ha assolit aquest nivell de competència digital.

El que sí que s’ha fet en aquest projecte, ha estat fer una recerca de material i informació relacionada amb el fons del mar, on han hagut de buscar a la biblioteca de l’escola tots aquells contes relacionats amb la temàtica, per tal d’extreure’n informació que ens pogués ser útil per resoldre les preguntes plantejades.

 

6. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

L’alumnat encara no penja material a la xarxa, el que s’ha tingut en compte com a docent, ha estat la protecció de dades de l’alumnat a l’hora de compartir imatges i vídeos al ClassDojo, on hi ha alguns alumnes que no tenen l’autorització firmada de drets d’imatge.

 

TERCERA PART

  1. IMPLEMENTACIÓ

 

 

2. REFLEXIÓ FINAL

Reflexioneu sobre com ha anat l’activitat. Heu treballat els objectius esperats? Com heu vist al vostre alumnat? Quines evidències heu observat referides al treball de la competència digital?

Aquesta última activitat m’ha costat més que les altres. Primerament em vaig preparar una activitat de Realitat Augmentada, però quan la vaig voler dur a la pràctica les tauletes interactives no acceptaven l’App, a banda, no totes les tauletes funcionaven correctament, algunes no s’engegaven, a les altres anava malament el wifi… realment quan faig activitats amb les tauletes sempre hem de ser mig grup com a molt, perquè de totes les tauletes que tenim disponibles només en funcionen la meitat.

L’activitat que m’havia plantejat havia de ser amb tot el grup classe per motius d’organització i horari, per tant, em va ser impossible dur a terme la primera activitat plantejada.

L’activitat que vaig dur a terme amb les Bee-bots va funcionar molt bé, és un material que els meus alumnes ja coneixen perfectament i gaudeix treballant amb ell. Volia que fossin conscients de la contaminació i que a més a més treballessin el pensament computacional. Així doncs, a través d’aquesta activitat, i les altres que hem anat treballant al llarg del curs, han pogut anar creant unes bones bases per passar a primària amb nocions bàsiques relacionades amb la competència digital.