Jeff Bezos, fundador i director executiu d’Amazon, va dir en una ocasió que si decideixes fer només les coses que saps que funcionaran, deixaràs un munt d’oportunitats sobre la taula, i no puc estar més d’acord amb aquesta afirmació. Les tecnologies són una gran eina que podem fer servir en el nostre dia a dia a les escoles i, tot i que és cert que les escoles han funcionat molts anys sense elles, ara que tenim l’oportunitat de fer-les servir, hem d’aprofitar-la. Com a mestra d’educació especial, les tecnologies em permeten fer les adaptacions que necessiten cadascun dels meus alumnes amb més facilitat i rapidesa, a més a més, permeten l’autocorrecció, el treball de l’autonomia, permeten adaptar-nos als diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat i també són un element motivador important per a ells i elles. Així i tot, per la meva feina, el benefici més gran que trobo de les eines digitals, és que permeten la personalització del procés d’ensenyament-aprenentatge. Així i tot, no les faig servir sempre, perquè tal com hem vist en aquest primer mòdul, són una arma de doble fil i poden causar dependència, comportaments desadaptats, saturació per l’excés d’informació, etc.

Amb relació a la meva pròpia pràctica docent digital, considero que un punt fort és que fa un temps vaig començar a elaborar un document amb un recull d’eines digitals que m’agraden i que faig servir allà on vaig i omplint cada cop que descobreixo algun nou. Donat que fa aproximadament tres cursos que treballo com a mestra i encara no he obtingut mai una plaça per a tot el curs i, per tant, sovint canvio d’escola a mesura que vaig fent substitucions, tenir aquest document és de gran ajuda per poder tenir activitats diferents i de diferents nivells per a quan ho necessito. Un altre punt fort és que el fet de canviar d’escola, que em permet conèixer diferents realitats i observar eines i metodologies diferents.

Amb relació a les millores que considero que puc assolir, penso que, en primer lloc, hauria de formar-me més amb relació a les eines digitals, ja que sovint faig cursos més relacionats amb la meva especialitat (pedagogia terapèutica) i deixo de banda altres tipus de cursos. En segon lloc, m’agradaria conèixer més eines per fer servir amb els més petits de l’escola, és a dir, amb l’alumnat d’infantil. En tercer lloc, m’agradaria aprendre a crear contingut digital, donat que generalment creo contingut per després ser imprès i utilitzat de manera manipulativa, però no per fer-lo servir mitjançant ordinadors o tauletes. I, per últim, m’agradaria saber crear o conèixer eines per compartir materials digitals i informacions amb els companys i companyes de l’escola de manera segura.
Penso que com a mestres, hem de fer servir les tecnologies perquè són una gran eina que ens pot ajudar i fer-nos la feina una miqueta més fàcil. Les escoles cada cop estan millor dotades tecnològicament i aquest fet ens permet fer-les servir amb més assiduïtat. Sovint ja no cal anar a les anomenades “Aules d’informàtica” perquè podem disposar de carros amb portàtils o tauletes que podem portar fins a la nostra aula, tenim pantalles digitals i l’alumnat més gran disposa d’un portàtil que el departament els ha facilitat per fer servir tant a l’escola com a casa, a més a més, molts infants disposen de dispositius a casa (ordinadors, portàtils, tauletes, smartphones…) i també hi ha eines disponibles a les biblioteques. En definitiva, la pandèmia ha estat un abans i un després en les nostres vides per molts motius, concretament, en els centres educatius, tot i haver passat una època molt feixuga, també ha tingut una conseqüència positiva, ja que ha accelerat un procés que era molt necessari dur a terme: obtenir més dispositius als centres i formar al professorat.

Respecte l’elecció d’una formació que podria realitzar per tal de millorar un dels aspectes tècnics o metodològics que he determinat anteriorment, he escollit una formació anomenada “KUDI de panells interactius digitals a educació infantil”, perquè d’aquesta manera puc treballar l’aspecte número 2 que he comentat anteriorment, conèixer eines per treballar a infantil, donat que desconec què són els panells interactius digitals i penso que poden ser una eina interessant per fer servir a infantil. A més a més, segons he pogut veure en la meva experiència a diferents escoles, a infantil es fan servir en menor mesura les eines digitals, tot i que podrien ser una gran ajuda.