ACTIVITAT PER DUR A TERME A L’AULA: 

UNITAT DIDÀCTICA: El sistema solar. 

Nivell: 2n de primària. 

Context de la situació: a la rotllana del “Bon dia” sorgeix una conversa amb relació a la notícia de l’enlairament d’un nou satèl·lit artificial català, el Menut. Sorgeixen diferents preguntes, per tant, aprofitem aquesta situació d’aprenentatge per iniciar un projecte sobre el nostre sistema solar.

 

Enunciat: En petit grup, cerqueu informació sobre els diferents planetes que podem trobar al sistema solar. Cada grup ha de cercar informació del planeta que li ha tocat. Fixeu-vos en les preguntes que podeu trobar a la fitxa. En la següent sessió haureu de presentar aquesta informació davant dels companys i companyes. 

 

Competències específiques: 

  • Medi:
    • 5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora. 
    • 7. Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
  • Llengua: 
    • 3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius, i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments, emocions i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
    • 4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
  • Matemàtiques: 
    • 3. Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles, reconeixent el valor del raonament espacial, raonament lògic i incorporar l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
    • 5. Utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.

 

Recursos digitals: Per la cerca d’informació oferim a l’alumnat diferents QR que dirigeixen a pàgines web i aplicacions on poden cercar informació, veure vídeos, veure els diferents planetes amb realitat augmentada… Els infants escanejaran els QR amb els Ipads. 

 

Enllaços: https://apps.apple.com/es/app-bundle/aplicaciones-de-astronom%C3%ADa-mapa-de-estrellas/id1364837343 

https://apps.apple.com/es/app/solar-walk-ads-planetas-3d/id559702509 

http://www.xtec.cat/~jplanas3/espai/sissolar.htm 

https://www.youtube.com/watch?v=q-nxAJAN1NE 

https://www.youtube.com/watch?v=rj-8Rz-usC8 

https://www.saviament.com/sistema-solar 

 

Tasques a realitzar: 

  1. Cercar informació en grup sobre el planeta que ens ha tocat. 
  2. Omplir la fitxa conjuntament amb les dades recollides. 
  3. Preparar i presentar la informació davant de la resta de companys i companyes. 

 

ACTIVITAT DE REALITZACIÓ AUTÒNOMA A CASA (3-5 dies): 

  1. Enunciat: Crearem, entre tots els companys i companyes de la classe, un “Solar System book”, és a dir, un llibre on trobarem a cada pàgina informació d’un element del sistema solar: el sol, les galàxies, els satèl·lits, la lluna i les fases de la lluna, els moviments de rotació i translació de la terra, els asteroides, els planetes, els forats negres i els nanoplanetes. Per fer-ho, cada alumne/a tindrà assignat un element sobre el qual haurà de recollir la informació treballada a l’aula, ampliar-la si s’escau i exposar-la en un full Din-A4 amb un gran cercle a dins on s’exposa la informació més important de manera visual. 

Per tal de recollir tota la informació, disposareu de diferents recursos. 

 

 

  • Competències específiques: 

 

  • Medi: 
    • 5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora. 
    • 7. Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
  • Llengua: 
    • 4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
    • 5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
    • 6. Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diverses fonts, de forma planificada i de manera progressivament autònoma, avaluant la seva fiabilitat, reconeixent alguns riscos de manipulació i desinformació, i adoptant un punt de vista personal i respectuós amb la propietat intel·lectual, per transformar aquesta informació en coneixement i comunicar-la de manera creativa.

 

  • Recursos digitals: 

 

Per recollir la informació oferirem tots els QR presentats a l’aula en l’activitat anterior (amb pàgines web i vídeos revisats) i, a més a més, per consolidar els aprenentatges oferirem jocs i activitats interactives: 

 

Hi ha recursos de diferents tipus: visuals, auditius, amb lletra lligada, d’impremta, de pal… per tal de poder-nos adaptar a les necessitats i capacitats de tot l’alumnat. 

Un cop hagin elaborat la pàgina que els ha tocat del “Solar System book” hauran de gravar un petit vídeo exposant aquesta pàgina i pujar el vídeo al classroom. 

Finalment, s’ajuntaran tots els vídeos, es subtitularan i s’exposaran al bloc del centre. 

Les activitats proposades es poden fer amb ordinador, tauleta o smartphone, de manera que la puguin fer amb el dispositiu que tinguin disponible a casa. 

 

 

  • Tasques a realitzar: 

 

  • Cercar informació sobre l’element del sistema solar que ens ha tocat. 
  • Realitzar, com a mínim, cinc de les activitats proposades (links). 
  • Elaborar la pàgina del “Solar System book” amb tota la informació important. 
  • Explicar i gravar l’explicació de la nostra pàgina del “Solar System book”. 
  • Penjar el vídeo al classroom. 
  • Fer el Quizizz sobre el Sistema solar: https://quizizz.com/admin/quiz/64353ec73fa970001eec1893?source=quiz_share 

 

 

  • Recurs digital de contingut i consulta: 

 

Exemple de pàgina del “Solar System Book” elaborada amb Canva i Check list per comprovar si s’han fet totes les tasques: 


REFLEXIÓ: 

Dissenyar una activitat sempre requereix molta dedicació, tant si és per dur a terme dins de l’aula com si és per que la facin de manera autònoma a casa, ja que ens trobem amb nivells molt diferents dins de l’aula. A una aula de segon, ens podem trobar infants que encara no llegeixen, infants que llegeixen només lletra de pal, infants que llegeixen pal i lligada, infants que llegeixen pal, lligada i impremta, infants que escriuen de manera autònoma, infants que necessiten molta ajuda per escriure… Per aquest motiu, cal pensar activitats que puguin ser multinivell o bé saber quins objectius et planteges per a cada infant. Potser l’objectiu que tens amb un és que escrigui frases curtes i amb un altre infant el teu objectiu és que escrigui dues paraules autònomament. 

Una gran diferència entre una activitat de realització a l’aula i un treball de realització autònoma a casa és que a l’aula els podem ajudar, però quan estan a casa és molt més complicat ajudar a resoldre dubtes i donar resposta a les diferències individuals. Malauradament, tampoc tots els alumnes tenen el mateix acompanyament a casa. 

Des del meu punt de vista, un gran avantatge és que podem trobar moltes activitats i propostes ja elaborades a internet i que podem fer servir o adaptar per fer-les servir amb el nostre grup. L’inconvenient és el temps que has d’invertir per tal d’elaborar el material si no trobes res que s’ajusti al que necessites. 

Durant tota la meva infantesa vaig fer servir llibres, des de P3 fins a l’últim any de batxillerat, això realment era menys feina per als mestres. Ara amb les situacions d’aprenentatge, tot i que m’agraden molt perquè trobo que són molt més motivadores i els aprenentatges estan molt més contextualitzats, tenim molta més feina i sovint no tenim temps suficient per elaborar tots els materials i recursos que necessitem.

Així i tot, cal seguir treballant per oferir al nostre alumnat tot el que necessitin per avançar, aprendre i ser persones competents.