MÒDUL 6. ACTIVITAT 1. INCORPORAR UNA PRÀCTICA DINS D’UNA SITUACIÓ D’E-A. 

 

  • Quina situació d’ensenyament-aprenentatge heu seleccionat de la vostra programació? Contextualitzeu-la.

 

SITUACIÓ D’APRENENTATGE: Un conte per vosaltres. 

Nivell: 5è de primària. 

Context de la situació: A l’aula s’està treballant la narrativa, els alumnes han portat diversos contes i llibres i els hem estat mirant. Una alumna comenta que deu ser molt difícil escriure un conte o un llibre, però un altre company diu que és fàcil. A partir d’aquestes dues aportacions es crea un debat a l’aula i decidim que la millor manera de saber si és fàcil o difícil, és escriure un conte nosaltres mateixos.

La idea és que, en petit grup, escriguin un conte i facin les il·lustracions pertinents mitjançant eines digitals, per tant, poden dibuixar les il·lustracions i donar vida als dibuixos, poden fer servir imatges existents i editar-les creant un vídeo, etc. D’aquesta manera el producte final serà un conte digital (en formar vídeo) que els més petits de l’escola visionaran. 

Competències específiques: 

  • Llengua catalana: 
    • 5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
  • Educació artística: 
    • 4. Dissenyar, elaborar i difondre creacions culturals i artístiques col·laboratives, assumint diferents rols, posant en valor el procés, per desenvolupar la creativitat, el sentit de pertinença i arribar a un resultat final.

Criteris d’avaluació: 

  • LLENGUA CATALANA: Competència específica 5: 

5.1 Redactar textos escrits i multimodals, de tipus divers, amb suports puntuals, a través de la selecció del model discursiu que millor respongui a cada situació comunicativa, progressant en l’ús de les normes gramaticals i ortogràfiques bàsiques, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

5.2 Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos, de forma autònoma, amb ús de bastides, si escau, de manera individual o grupal.

  • EDUCACIÓ ARTÍSTICA: Competència específica 4: 

4.1 Planificar els processos de disseny de produccions culturals i creacions artístiques col·laboratives treballant en la consecució d’un resultat final que compleixi uns objectius acordats mitjançant un enfocament coeducatiu basat en la igualtat i la perspectiva de gènere i en el respecte a la diversitat cultural.

4.2 Implicar-se i participar activament assumint i experimentant diferents rols en el procés de creació, fent servir elements de diferents llenguatges artístics i exercint responsabilitat i mostrant respecte.

 

 

  • Quina competència digital (o, si és el cas, quines competències digitals) de l’alumnat treballareu?

 

El desenvolupament de les competències de l’alumnat en la creació de contingut.

 

  • Quins coneixements, habilitats o actituds sobre la competència digital de l’alumnat que heu triat entren en joc?

 

Entren en joc diferents habilitats, coneixements i actituds, però podem destacar les següents: 

  • Conèixer diferents aplicacions o eines per dur a terme l’edició i la creació de vídeos i imatges. 
  • Comprendre què són i per a què serveixen els drets d’autoria i de propietat intel·lectual. 
  • Saber cercar imatges amb diferents eines i esbrinar quin ús en poden fer. 

 

  • Quin nivell d’aplicació requereix la pràctica?

 

La pràctica requereix conèixer diferents conceptes esmentats anteriorment, també com funcionen les eines digitals, filtrar les imatges segons l’ús que en poden fer i treballar en equip de manera cooperativa. 

 

  • Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per a realitzar la pràctica? Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?

 

La idea és que els alumnes comencen de zero amb alguns programaris o eines, és a dir, no tindran cap tipus de coneixement tècnic, per tant, els hi oferirem el temps suficient per tal de poder esbrinar i investigar com funcionen i poder dur a terme la tasca. Treballarem sempre a l’aula, no treballaran a casa, per tant, com a mestra estaré ajudant sempre en el que calgui. 

Oferirem , però, una sèrie d’eines (aplicacions per l’edició de vídeos, imatges i so, bancs d’imatges…) que poden triar per dur a terme la tasca: 

  • Animaker.
  • Powtoon. 
  • Wevideo. 
  • Pexels.
  • Photopin
  • Kamboopics
  • Pixabay
  • Gimp
  • Canva
  • Audacity
  • Screencastify