Com a docent, crec que és molt important conèixer els coneixements previs dels meus alumnes abans de començar un nou tema. Per saber quins coneixements tenen, utilitzo diferents estratègies que m’ajuden a tenir una idea general del grup i a detectar possibles errors o idees equivocades. Les estratègies que utilitzo habitualment són les següents:
- Pluja d’idees col·laborativa: Al començar un nou tema, proposo una pluja d’idees perquè els alumnes comparteixin tot el que saben sobre el tema. Aquesta activitat oral permet que tothom aporti la seva perspectiva i fa aflorar el coneixement previ de manera ràpida.
- Mapes conceptuals individuals o en grup: Els mapes conceptuals són eines per visualitzar com relacionen els alumnes els diferents conceptes d’un tema.
Si fem servir el Moodle per recollir els coneixements previs dels alumnes, configuraria un fòrum específic perquè poguessin compartir les seves idees inicials de forma autònoma i reflexiva. L’objectiu és promoure la participació activa i el treball col·laboratiu en un espai on tots els alumnes puguin veure i comentar les aportacions dels companys. Així, no només expressen el que saben, sinó que també aprenen els uns dels altres.
Amb la següent configuració del fòrum al Moodle es converteix en una eina útil per conèixer el punt de partida de cada alumne i per fomentar un aprenentatge compartit i col·laboratiu
- Tipus de fòrum: Escolliria el format de “Fòrum de preguntes i respostes”, que permet que els alumnes comparteixin la seva opinió inicial abans de poder veure les dels companys. Això afavoreix la sinceritat.
- Preguntes guia: En la descripció del fòrum, plantejaria algunes preguntes inicials per orientar-los, com ara: “Què saps sobre aquest tema?”, “Quines experiències o coneixements previs tens relacionats amb això?”, o “Què t’agradaria aprendre?”. Aquestes preguntes ajuden a estructurar les respostes i a fer-les més significatives.
- Comentaris i reflexions sobre les aportacions dels companys: Els demanaria que responguessin a les aportacions d’almenys dos companys. Això fomenta la interacció i els permet reflexionar sobre diferents perspectives del tema.
- Espai de tancament i síntesi: Finalment, afegiria un últim fil al fòrum per recollir reflexions finals. En aquest espai, els alumnes poden resumir el que han après gràcies a les aportacions del grup i valorar com ha canviat o s’ha ampliat la seva comprensió inicial.
Deixa un comentari