Ara que he revisat les metodologies de treball m’adono que no estic prou actualitzada. Estic acabant un projecte en els que he fet servir la metodologia puzzle amb eines i suport digital. He dividit la classe en 5 grups (fets pels alumnes) i cada grup ha estudiat una part del tema. Han buscat informació a internet i han preparat una presentació amb els continguts principals de la seva part. En la segona fase del puzzle he fet grups aleatoris i amb el suport de la presentació que ha fet cada grup, s’han explicat i aportat informació els uns amb els altres.
De fet, el “mini- projecte” l’he aplicat en tres classes de 2n d’ESO i només m’ha funcionat bé en una (bé, els aprenentatges els podré comprovar demà, que tenen una prova). En les altres classes la metologia no m’ha anat bé: totes dues classes em van comentar que s’estimaven més presentar els continguts apresos en general davant de tota la classe. Ho vaig provar amb un grup: els oients no estaven atents tot i que tenien unes preguntes per respondre. Veient els resultats no satisfactoris, amb la segona classe vaig decidir fer la segona part del puzzle tal i jo mateixa la tenia pensada, aleatòriament. En aquesta classe el que passa és que hi ha moltes incompatibilitats i un gran nombre d’alumnes no estava conforme amb els nous grups i enlloc d’explicar-se mútuament el que havien après en el primer grup, es van posar a treballar individualment.
En realitat, quan vaig plantejar l’activitat pensava que elaborant una presentació dels continguts treballats situava als alumnes a la franja més elevada de la nova taxonomia de bloom, és a dir la creació. Per tant, aquesta revisió m’ha fet veure que estava completament equivocada i només els situo en el segon esglaó de la piràmide: el de la comprensió. És a dir, que quan preparo activitats d’aprenentatge jo estic a la fase de realçament del model SAMR, pero no en la fase de transformació. M’hauré de plantejar les activitats d’una altra manera.
Penso que les directius del DUA em poden ajudar a plantejar activitats situades a la fase de transformació del SAMR o a la part més alta de la piràmide de Bloom.
Actualment estem elaborant un projecte d’àmbit que haurem de portar a terme a partir del 25 de febrer a l’institut. Formem part de l’àmbit les professors de ciències socials, d’educació física, de música i de visual i plàstica. El tema del projecte és la visió de la dona durant l’edat mitjana i l’eix vertebrador n’és una cançó. Com a producte final havíem pensat un vídeo d’opinió entre iguals que s’hauria de realitzar després d’unes activitats guiades. Valoraré en els pròxims dies si és una activitat prou competencial.
Deixa un comentari