ASPECTES TÈCNICS I METODOLÒGICS DE LA PRÀCTICA DOCENT DIGITAL.

Reflexió inicial:

Fa 24 anys que soc professor, concretament d’història i geografia. Actualment dono classes a 1r i 3r d’ESO i a 1r i 2n de Grau Bàsic.

Quan vaig començar, la pràctica docent digital es limitava a un projector de transparències i poca cosa més. Poc a poc, i amb l’aparició dels canons de llum vaig introduir-me en el món de les presentacions de PowerPoint (més endavant amb Prezzi i actualment amb Canva) i poder demanar a l’alumnat alguns treballs fets amb ordinador amb l’ajuda d’internet. En aquest sentit va sortir el repte d’ensenyar-los a no fer «retalles i pegues» i a treballar amb la informació.

Més endavant va popularitzar-se el moodle, vaig fer diversos cursos on em vaig endinsar en el món de dissenyar unitats virtuals. Tot i així, continuava utilitzant dossiers impresos d’aprenentatge, ja que la meva matèria requereix el treball de la informació en mapes i altres documents i el fet de poder treballar en paper sempre és més fàcil.

Amb l’aparició del Drive es va potenciar molt el treball cooperatiu d’alumnes, podent controlar qui feia cada tasca en cada treball. A més, em permetia tenir un document compartit amb cada alumne per fer les retroalimentacions dels seus punts forts i punts a millorar, especialment a 2n de Batxillerat em va ser molt útil, ja que la tipologia d’exàmens es sempre la mateixa i l’alumnat podia consultar com evolucionaven.

Amb l’arribada del COVID crec que va ser el moment de posar en pràctica totes les competències digitals nostres i de l’alumnat. Classes virtuals per meet, correccions online, lliurament de tasques, classroom, moodle,… Però ens trobaven en la situació que molts alumnes no tenien ordinador ni internet.

Avui dia, el departament s’ha assegurat que el professorat i l’alumnat tingui ordinador i internet, llavors podem utilitzar les eines informàtiques amb més tranquil·litat de que tothom te accés.

Punts forts:

Els meus dos punts forts en les competències digitals:

No les utilitzo exclusivament, segueixo utilitzant dossiers per l’aprenentatge bàsic i les eines digitals les utilitzo per fer reforços, ampliacions, treballs cooperatius,…Per tant, les faig servir com un complement que m’ajuden en la pràctica docent però no vull que l’alumnat estiguin tot el dia darrera d’una pantalla.

L’altre punt fort és que intento que aquestes eines tinguin un component de retroalimentació en els continguts que treballem com Educaplay, Edpuzzle, Quizlets o tasques dissenyades al classroom o al moodle. Així com eines ofimàtiques per poder ensenyar com elaborar un document (fer una portada, una taula de continguts, …).

Punts a millorar:

ç

Els punts a millorar en la meva pràctica docent, és intentar posar-me al dia de tots els nous canvis que s’estan produint a nivell tecnològic a la vegada que a nivell social i educatiu.

El fet d’anar canviant de lleis educatives i de com s’han de fer les coses, els nous reptes socials, més les noves tecnologies que van sorgint no et donen temps real, com a docent, per poder formar-te i a la vegada anar aplicant totes les novetats en el teu dia a dia, ja que tot això requereix temps.

Per tant, hauria de començar a indagar i formar-me en Intel·ligència Artificial i el seu us en la docència, així com evitar el seu mal us entre l’alumnat.

També he explorat poc el món de l’ús del mòbil en la pràctica docent, com generalment als centres on he treballat han estat prohibits a les aules, no he indagat gens sobre el tema.

Un altre cosa que hauria de millorar és el material que ja he elaborat anteriorment, potser és una de les coses que em costen més, ja que a l’anar canviant de cursos cada any, no em permet millorar les tasques elaborades en els cursos anteriors, ja que he d’elaborar material nou i quan torno a donar un curs on tinc material ja fet, no recordo les coses que s’havien de millorar.

I per últim, el fet de compartir material amb altres professors. Inicialment compartia tot el que feia, però em trobava que la resta de professorat no compartia res i finalment he decidit fer el mateix. Perquè veus que utilitzen el teu material, no et donen ni les gràcies i a sobre no et donen idees per millorar el que has fet.

Conclusions:

Hem viscut a nivell educatiu molts canvis en els últims anys, on gran part del professorat ha fet un esforç per poder adaptar-se, però el temps que tenim és limitat. Canvis legislatius, formes d’avaluar, oposicions, canvis de cursos i de temaris, noves tecnologies, idiomes, …

Estar al dia en tot, requereix moltes hores de formació. A més, les formacions donades per el Departament, moltes vegades, tenien molt a veure amb noves pedagogies que amb les necessitats reals i les que donaven formació útil s’omplien els cursos ràpidament.

A nivell personal és esgotador, perquè és una actualització constant amb una sensació de que mai estàs preparat del tot i que et falten hores i tot i així, mai estaràs al 100 %.

Intento fer un us de les eines digitals, però sempre buscant el punt entre l’ús i l’abús. No vull que l’alumnat estigui totes les hores de classe amb una pantalla, però algunes aplicacions em van bé, perquè dona una retroalimentació ràpida a l’alumnat i m’estalvia feina de corregir.

A més, és important que l’alumnat sigui competent digitalment, que sàpiguen elaborar documents ofimàtics i que aprenguin a fer recerca d’informació per internet veraç i contrastar-la, que puguin fer treballs cooperatius sense necessitat d’estar junts, que aprofitin la quantitat de material audiovisual disponible a internet i que utilitzin les eines digitals d’una forma ètica i responsable.

Per tant, els reptes són importants i més en un moment que tenim una sobrecàrrega d’informació, especialment falsa a les xarxes, i que hem d’ensenyar a contrastar.

La formació triada:

La formació que triaria, sens dubte, seria: 9001500529 «La intel·ligència artificial a l’aula»

Quina possible millora podeu treballar amb aquesta formació?

És un curs d’ús pràctic de reflexió sobre les eines IA en educació. La millora seria introduir-me en aquest món que ara per ara és força desconegut per mi. He provat de fer coses amb IA i de fet les he utilitzat a l’aula però encara no conec tot el seu potencial.

Per què heu escollit aquesta formació?

He triat aquesta formació perquè és el repte que tenim actualment i en el qual no tinc cap formació, i no vull trobar-me en la situació de quedar-me endarrerit amb el tema.

Quins aprenentatges us pot aportar?

Com diu la informació del curs, t’ajuda a identificar les oportunitats i riscos de la IA, el poder crear continguts i com incorporar-los a l’aula, ajudar-te en l’avaluació i poder dissenyar unitats didàctiques amb IA, així com et donen idees de pràctiques docents on ja s’està explicant i pots veure la seva experiència.