Seqüenciació de la Unitat Didàctica:

Títol: Antiga Grècia.

Grup classe. 1r d’ESO.

Sessió 1: Situació geogràfica i cronològica de Grècia.

Sessió 2 i 3: Periodització i distinció de les diferents etapes.

Sessió 4: Organització social (el paper de la dona) i política de les diferents polis.

Sessió 5: Conflictes que es van produir: Guerres Mèdiques i del Peloponès.

Sessió 6: Desenvolupament de la Filosofia.

Sessió 7: Mitologia.

Sessió 8: L’art Grec.

Sessió 9: repàs dels continguts amb vídeo i Kahoot (activitat 1 de la pràctica).

Sessió 10: Exposició de la dona triada (activitat 2 de la pràctica).

ACTIVITAT 1: VÍDEO I KAHOOT DE REPÀS DEL TEMARI DE GRÈCIA

ENUNCIAT

Desprès de fer el temari, farem un repàs previ a la prova. Veurem un vídeo de repàs. A partir d’aquí farem un kahoot de l’Antiga Grècia per repassar conceptes. El Kahoot és una plataforma que permet la creació de qüestionaris d’avaluació, en què els docents creen concursos a l’aula i els alumnes són els concursants que contesten una sèrie de preguntes per mitjà d’un dispositiu mòbil. Permet el joc en grup o individual. En aquest cas, la idea és que siguin en equips de 2 alumnes. Un cop contestada la preguntes, han de reflexionar i argumentar perquè han contestat la resposta donada. La idea és que sigui una avaluació reguladora i autocorrectora entre ells.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES I OBJECTIUS D’APRENENTATGE: 

Competència específica 1: Cercar i tractar informació que permeti interpretar el present i el passat, aplicant els procediments de la recerca històrica i geogràfica a partir de l’anàlisi crítica de dades procedents de fonts analògiques i digitals, per transformar-ho en coneixement i comunicar-ho a través de diferents formats.

1.2 Analitzar de manera crítica, responsable i creativa les fonts d’informació analògiques i digitals, contrastant les dades obtingudes i aplicant-les a diferents situacions i contextos.

1.2.1. Contrastar el coneixement adquirit amb una situació de preguntes i respostes.

1.2.2. Observar i analitzar les fonts que apareixen per poder establir lligams amb els coneixements adquirits per trobar la resposta correcta.

1.3 Elaborar i comunicar els coneixements adquirits mitjançant recursos expressius que incorporin diferents llenguatges i formats, emprant les possibilitats que ofereixen els entorns i recursos digitals.

1.3.1. Donar resposta ràpida de coneixements adquirits mitjançant un format competitiu on es valora la resposta donada però també el temps.

1.4 Incorporar i utilitzar adequadament el vocabulari propi de les ciències socials mitjançant intervencions orals, textos escrits i altres produccions, tot avançant en la construcció d’un discurs precís i rigorós.

1.4.1. Conèixer i identificar el vocabulari adquirit durant la matèria propi.

Competència específica 3: Interpretar els canvis i les continuïtats dels processos històrics, mitjançant la realització de projectes d’investigació i l’ús de fonts primàries i secundàries, per interpretar els problemes del món actual i fer propostes a favor de la pau, el benestar i el desenvolupament sostenible.

3.1 Identificar els canvis i les continuïtats entre les etapes històriques, a través de processos inductius, reptes i projectes de recerca, i trobar relacions amb el món actual.

3.1.1. Conèixer les diferents etapes històriques de l’Antiga Grècia i les seves característiques.

3.1.2. Valorar les aportacions que van fer els Grecs a les cultures de l’època i quines ens han arribat avui dia.

3.2 Diferenciar les causes i les conseqüències dels processos històrics i aplicar-ho en problemes actuals relacionats amb els objectius de desenvolupament sostenible.

3.2.1. Identificar les causes i conseqüències dels conflictes de l’època (Guerres Mèdiques i Guerres del Peloponès).

3.4 Situar fets i processos històrics en eixos cronològics, trobant relacions entre diferents períodes i simultaneïtats temporals entre diferents territoris.

3.4.1. Conèixer els processos històrics i l’ordre cronològic de les diferents etapes de la Grècia Antiga.

3.4.1. Diferenciar els sistemes polítics de les diferents polis gregues (concretament Atenes i Esparta).

RECURSOS DIGITALS: 

Portàtils d’aula.

Vídeo

Kahoot

TASQUES: 

Visionat d’un vídeo i participació en un Kahoot.

ACTIVITAT 2: HISTÒRIA DE LES DONES A L’ANTIGA GRÈCIA

ENUNCIAT

Has rebut una carta de l’Ajuntament de Montcada. S’han adonat que la majoria de noms de carrers de la ciutat són masculins. Per al dia Internacional de la dona treballadora volen canviar la situació i posar alguns noms de dones importants a la història. Per fer això han fet un concurs perquè l’alumnat presenti les seves propostes. Com estem estudiant Grècia, hauràs de buscar una dona important de l’Antiga Grècia, i fer la teva proposta. Per fer això hauràs d’investigar les dones importants del període, fer la teva tria i fer una presentació en prezi defensant la teva candidatura.

Recorda que ha de ser una dona important per les seves tasques i obres. Intenta evitar triar dones que siguin conegudes per ser mares o dones d’un home important.

Mentres l’alumne pot seguir els continguts que treballem a classe mitjançant el classroom de classe on està el canva amb la informació i les activitats de classe.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES I OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Competència específica 6: Interpretar els processos que han conformat les societats actuals en la seva diversitat i riquesa a partir de l’anàlisi de perspectives i mirades diverses per formar-se un criteri propi fonamentat i comprometre’s en la defensa dels drets humans, la llibertat i la igualtat davant les situacions d’injustícia i discriminació.

6.3 Identificar els col·lectius que han estat sotmesos, silenciats i invisibilitzats al llarg de la història fins al present i destacar les diferents perspectives i aportacions.

6.3.1. Donar a conèixer les obres o tasques importants de les dones en el passat.

Competència específica 8: Analitzar les formes de vida i els fets i fenòmens socials, passats i presents, des de la perspectiva de gènere, i comprometre’s en la igualtat d’oportunitats, la participació efectiva i la responsabilitat compartida de totes les persones en la societat i l’entorn, superar estereotips i rebutjar qualsevol forma de discriminació i violència.

8.3 Identificar les limitacions socials i culturals que han impedit que les persones puguin desenvolupar aspiracions al llarg de diferents generacions i reconèixer la riquesa que aporten els vincles intergeneracionals.

8.3.1. Identificar els problemes i limitacions que es van trobar les dones per poder desenvolupar les seves obres.

8.4 Prendre consciència de les causes que han relegat les dones a un rol secundari al llarg de la història i emprendre accions per valorar, dignificar i visibilitzar determinades aportacions com a font de riquesa per a tothom.

8.4.1. Entendre el context de patriarcat en el que vivien les dones durant la Grècia Antiga.

 

RECURSOS DIGITALS

Portàtil de l’alumnat.

Prezi

Internet per fer la recerca d’informació.

TASQUES

Elaborar un Prezi amb diferents apartats:

  1. Lloc i data de naixement i defunció de la dona triada.
  2. Formació inicial de la candidata.
  3. Tasques i obres importants que va desenvolupar.
  4. Problemes i dificultats que es va trobar.
  5. Per què has triat aquesta dona?

RECURS PER CONSULTAT: 

Canva de presentació i activitats de la matèria.

Presentació amb algunes candidates per triar.

Tutorial de com fer servir el prezi.

REFLEXIONS:

Què heu de tenir en compte?

De cara a dissenyar activitats digitals, has de tenir en compte el temps que tens i vols dedicar, i el domini que té l’alumnat sobre les eines que vols utilitzar.

Inicialment havia pensat fer un formulari de drive on l’alumnat dissenyés preguntes  d’autocorrecció als company/es. Però ja em trobo dificultats amb l’alumnat de batxillerat de cara a dissenyar formularis. I aquestes activitats estan pensades per 1r d’ESO. Llavors hauria de dedicar moltes hores, que no tinc (faig 2 hores de classe a la setmana amb el grup), per explicar com funciona els formularis de drive. Generalment el repàs el faig amb paper on l’alumnat dissenya les preguntes i es mouen per la classe preguntant als companys i finalment fem una posada en comú, és més ràpid.

Quins avantatges i inconvenients hi trobeu?

Els avantatges que trobo amb els Kahoots, és que al ser una eina col·laborativa i en cert punt competitiva, a l’alumnat l’agrada bastant. I et dona temps en cada pregunta per fer les apreciacions necessàries com a docent.

De cara al prezzi, és una eina molt intuïtiva i que generalment no presenta dificultats d’us.  A més és atractiva i a l’alumnat l’agrada.

Els inconvenients és que moltes vegades amb els Kahoots, a l’anar amb temps, no dona per fer una resposta meditada. Moltes vegades responen de qualsevol manera sense aturar-se a reflexionar. I si utilitzes portàtils molts es copien les respostes dels que tenen davant.