TECNOLOGIES DIGITALS PER A LA RETROACCIÓ: 

Tecnologies digitals per informar i oferir retroacció i orientacions a l’alumnat:

Google Drive:

La primer tecnologia digital que m’ha ajudat molt és el google drive, concretament els documents. Poder compartir un document amb cada alumne per poder realitzar els feedbacks.

Especialment l’utilitzo a 2n de batxillerat on les proves escrites tenen sempre les mateixes característiques (proves tipus selectivitat). Llavors comparteixo un document privat amb l’alumne on vaig escrivint els feedbacks de cada pregunta de l’examen (generalment en un examen es pot escriure poc, i els documents de drive et permet escriure molt més). Allà escric els aspectes que estan bé i els aspectes millorables de cada pregunta. Quan fan la 2a prova, faig el feedback al mateix document i puc comparar amb el que havien fet prèviament, quins aspectes han millorat i quins aspectes poden millorar més. Per tant, al llarg del curs, queda un document amb la seva evolució, on es pot veure quins són els seus punts forts i com ha sigut la seva evolució. Dona molta feina i si tens molts alumnes és complicat, però el resultat és molt positiu. Com és un document que només veu el mateix alumne, hi ha una part de confidencialitat que és important. A més, l’alumnat pot expressar dubtes al mateix document.

Els criteris didàctics

Em permet fer un feedback personalitzat amb l’alumnat. Especialment, en proves que tenen una mateixa estructura (Selectivitat). D’aquesta manera queda reflectit en un document què està fent bé ja l’alumne i en que ha de millorar. Quines preguntes o activitats les porten bé i en quines presenten dificultats. Al fer un feedback qualitatiu em permet donar a l’alumne pautes per poder millorar la comprensió i elaboració de l’activitat.

Els criteris ètics

Al ser un doc compartit només amb l’alumne, on no utilitzo el seu nom en cap moment, per tant les seves dades queden protegides i en tot moment és confidencial. En permet escriure els aspectes positius i millorables de forma sincera.

És una forma molt pràctica d’ajudar a millorar a l’alumne. A més en cap moment poso valoracions quantitatives, només qualitatives. Això permet a l’alumne veure en què va millorant i quins són els seus progressos.

Els criteris tècnics

A nivell tècnic em permet poder fer molt més comentaris qualitatius en un doc, que escrivint comentaris al mateix examen, on moltes vegades no hi ha prou espai i no acaben d’entendre les apreciacions.

Com tinc a l’alumnat en una carpeta i només he compartit amb cadascú el seu document personal, a l’hora de la correcció agilitza molt tot. A sobre com que estructuro les valoracions per preguntes, no he de repetir comentaris de proves anteriors.

A l’estar tot en un mateix document, és molt pràctic. A més l’alumne pot consultar des de qualsevol dispositiu que tingui drive les seves valoracions.

Kahoots:

El kahoot és una eina atractiva per l’alumnat, que els agrada utilitzar. Permet fer equips i que no sempre sigui competitiu. El feedback és immediat i et permet dissenyar diferents tipus d’activitats. Com a professor et permet veure una mica l’estat general de la classe, els punts que han quedat clars i els aspectes que has de repassar més. Com poden entrar sense cap tipus d’identificació, l’anonimat està garantit.

Els criteris didàctics

És una activitat que motiva a l’alumnat. Et permet dissenyar les activitats fàcilment o retocar les ja fetes per adaptar-les al teu temari. Et dóna la possibilitat de jugar, no només de forma competitiva, també col·laborativa, ja que té diferents modalitats de joc. La retroalimentació és immediata i et permet aclarir dubtes al moment veien les dificultats de l’alumnat en algunes preguntes que no han quedat clares.

Els criteris ètics

Com l’alumnat no s’ha de registrar per participar i poden posar un pseudònim la confidencialitat queda garantida.  A més, a l’utilitzar pseudònims no queden exposats els seus errors a la resta de company/es.  També permet fer jocs col·laboratius.

Els criteris tècnics

L’alumnat pot participar amb els seus portàtils de classe o amb el mòbil. L’accés és ràpid i atractiu per l’alumnat. Com a professor et permet modificar i fer realment el que vulguis. Els resultats són immediats. Inclús pot vincular l’activitat al moodle i que juguin sols a casa i veure els resultats.

Quizizz:

El Quizizz et permet posar vídeos i anima a l’alumnat a estar pendent del vídeo, perquè haurà de contestar preguntes immediates sobre el tema. Pots apreciar el seu nivell de comprensió, quines parts no acaben d’entendre i poder parar el vídeo per fer les explicacions oportunes per aclarir aspectes.  Si el vincules al moodle pots tenir un resultat individualitzat del seu nivell de comprensió del tema.

Els criteris didàctics

Et permet passar un vídeo a classe i garantir i motivar perquè estiguin atents al vídeo. La retroalimentació de les seves respostes és immediata i pots veure si estan entenen o no, i poder donar les explicacions oportunes.

Els criteris ètics

Serien els mateixos que el Kahoot. No s’han de registrar per participar, les seves respostes no queden en cap registre. Els pots vincular al moodle i que mirin el vídeo a casa i poder comprovar qui l’ha vist i si l’han entès. A partir d’aquí poder desenvolupar activitats por consolidar el visionat i contingut del vídeo.

Els criteris tècnics

La plataforma és molt fàcil i pràctica d’utilitzar. El permet carregar qualsevol tipus de vídeo (fins i tot del youtube). El pots vincular al moodle. L’alumnat pot participar des de el seu portàtil o des del seu mòbil. La presentació és atractiva de cara a l’alumnat.

Tecnologies digitals per informar i oferir retroacció i orientacions a les famílies:

Ieduca:

Per informar a les famílies la tecnologia digital que utilitzo és l’ieduca. Em permet portar el control d’assistència de l’alumnat i posar observacions sobre la seva evolució a l’aula, si treballen, si porten el material, si tenen dificultat en algun aspecte. Avisar a les famílies si tenen alguna prova. I a la inversa, les famílies em poden contactar per fer-me saber qualsevol tema important que afecti als seus fills.

És ràpida, directa i segura en protecció de dades. Disposa d’una app al mòbil que fa que sigui accessible ràpidament tant pel professorat com per les famílies.

Els criteris didàctics

Pots compartir diàriament informació de qualsevol tipus amb la família. Des de l’assistència, l’actitud a classe, si han portat material, …i et deixa posar observacions ràpides per qualsevol aclariment que vulguis fer. Permet a les famílies contestar de forma immediata i estar amb contacte amb tot el professorat, no només amb el tutor.

Els criteris ètics

IEduca assegura la confidencialitat de les dades, que estan vinculades només als mòbils i mails dels pares. Això si, les famílies han de ser responsables d’avisar si canvien de número de mòbil.

Permet estar en comunicació immediata amb la família i que pugui participar tot el professorat, no només el tutor. D’aquesta manera les famílies poden rebre més informació i no només la que dóna el tutor. A més, aquesta informació entre professorat i famílies també l’arriba al tutor que pot fer un seguiment més acurat, intervenir i mediar en cas de “possible conflicte” entre alguna família i un professor.

Els criteris tècnics

El dispositiu, com tots, està en format pàgina web i app per al mòbil. Això et permet comunicacions ràpides i efectives amb les famílies. A l’estar vinculat el mail, assegura que si la plataforma falla o va lenta, que passa sovint, arribin els missatges al mail.

Com l’has d’obrir per passar llista, el deixes obert tota la sessió per si has de posar alguna observació o et permet posar l’observació de forma pràctica en moments posteriors a la sessió.

Et treu informes d’assistència i d’observacions del curs que van genials de cara a les entrevistes amb les famílies.