L’activitat que vaig definir per als alumnes és la selecció d’un vídeo de Youtube i la creació d’unes qüestions al llarg del mateix, les quals han d’incloure aspectes de vocabulari i gramàtica que hem treballat a classe.
L’eina digital que utilitzem és EdPuzzle, la qual ens permet cercar vídeos per poder veure’ls (individualment o a l’aula) i anar responent les preguntes que apareixen en els moments als quals el vídeo s’atura de manera automàtica. Aquest és l’ús que es fa a nivell d’usuari, i el que aquí demanem als alumnes és que ells mateixos cerquin un vídeo i crein les preguntes que es troben a les pauses del mateix.

Les qüestions que s’han d’incloure al llarg del vídeo seleccionat poden ser diverses, però partint de la base que ha d’estar relacionat amb el contingut treballat a l’assignatura. Per exemple, preguntes de “True / False”, seleccionar entre tres opcions a partir d’una frase que cal omplir, escriure el nom d’un objecte que es vegi al vídeo, etc.
Aquest tipus d’activitats les havíem treballat anteriorment a l’aula, sobretot per veure vocabulari nou i associar-lo visualment a vídeos que siguin atractius de veure. Per tant, saben com funciona la pàgina, encara que aquest cop afegim el repte que han de pensar i organitzar, en un vídeo escollit per ells, les preguntes que s’inclouran. També poden afegir comentaris en comptes de qüestions.
Les competències digitals que entren en joc són dues, les següents:
- Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
- Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
Si tenim en compte l’activitat que se’ls demana, la competència 4 està associada a cercar un vídeo adequat per poder incloure les preguntes pertinents, mentre que la competència 5 recolzaria l’activitat en si mateixa, és a dir, la inclusió de qüestions durant el vídeo.
A l’hora de realitzar aquesta tasca, la qual podia ser individual o en parelles, havíen de tenir diversos punts en compte i tenir unes habilitats prèvies. La primera de totes és poder accedir al link de l’activitat a través de Google Classroom, la qual cosa no resulta cap problema perquè a moltes de les tasques que es fan a l’aula el necessiten. A partir d’aquí, un cop ja dins de la pàgina d’Edpuzzle, han de cercar un vídeo que sigui adient per fer l’activitat (que no sigui molt dens, breu i visualment útil per poder introduir diferents preguntes). Això podia suposar un problema però no va requerir de massa temps; de fet, alguns van seleccionar un vídeo amb el qual van començar a treballar i el van acabar canviant per un altre més adequat. L’addició de preguntes podia ser la part que més problemes portés, però els alumnes es van habituar molt ràpidament a la manera de treballar del web, afegint així les diferents qüestions al llarg del vídeo, seleccionant el minut exacte i el tipus de pregunta que volien fer.
Per dur a terme tot plegat, és necessari que els alumnes tinguin un Chromebook o ordinador, no és una tasca que es pugui realitzar amb un mòbil, per exemple. Així, els temes vinculats a la protecció de dades i la no inferència de dades personals (fotografies, contrasenyes…) està garantida.
Un cop feta l’activitat a classe d’anglès, hi ha diversos punts que val la pena destacar. El primer és que, tot i que coneixen la pàgina d’Edpuzzle, mai havien hagut de crear ells mateixos les preguntes d’un vídeo, el qual era el major repte de tota l’activitat. Va requerir d’un exemple mostrat al projector per tal que veiessin els passos que s’han de seguir per fer-ho correctament. Un cop van entrar al web, la selecció del vídeo era una decisió personal i no els va suposar, a la majoria, més de 3 minuts aproximadament. Van estar la major part del temps visualitzant el vídeo i incloent-hi preguntes de gramàtica (A, B o C), una nota o apunt per a aquell moment del vídeo o altres tipus de qüestions (What object is the character holding?). S’ha aconseguit portar a terme els objectius marcats, tots els van haver de repassar el vocabulari i la gramàtica treballats a l’aula sobretot d’aquest darrer tercer trimestre i es notava que hi posaven ganes. Poder fer aquestes activitats encoratja molt l’alumnat, tenint en compte que més tard podrem veure el seu vídeo seleccionat i respondre les seves pròpies preguntes, això és un punt motivador molt gran.
Considero que és una activitat molt bona per fer a l’aula, el primer cop s’han d’habituar a com funciona el web i allò que han d’incloure, però en ocasions futures serà un procediment molt més mecànic al qual es podran introduir cada cop més elements lingüístics.

Aquests són alguns dels vídeos editats que em van arribar al meu compte d’Edpuzzle.

Afegeixo també les fotografies de l’aplicació a l’aula.
Deixa un comentari