Els dispositius mòbils que disposem a les aules són les tauletes i els mòbils. Però la seva disponibilitat depèn de l’etapa educativa, a primària és exclusivament de tauletes.

La tecnologia mòbil produeix un abaratiment de la despesa en llibres, però les constants actualitzacions dels sistemes operatius demanen la substitució de mòbils i tauletes obsolets per d’altres més nous. La despesa corresponent no sempre es assumible pels centres i/o les famílies.

El ventall de millores que ofereixen a l’aprenentatge els dispositius mòbils connectats a la xarxa les 24 hores del dia i des de qualsevol lloc és indiscutible. Els 12 principis de l’aprenentatge amb suport electrònic https://www.teachthought.com/learning/12-principles-of-mobile-learning/

amplien la visió de com és l’escola en l’actualitat.

Una proposta pràctica per a la nostra aula és l’article de Fernando Posada Hierro ’Ideas para un proyecto con tabletas’ http://canaltic.com/blog/?p=1566

on trobem respostes a dubtes, catàlegs d’aplicacions i propostes lúdiques i didàctiques per portar a qualsevol de les nostres aules.

Quan parlem de dispositius, pels mestres de Primària, la tauleta és la nostra millor opció, però en canvi a Secundària, per raons obvies, el mòbil és l’objecte desitjat i demanat.

Si hem de parlar d’aplicacions el mSchools Toolbox http://toolbox.mobileworldcapital.com/

és el nostre catàleg, tant per crear aprenentatge com per gestionar l’aula. Però també trobem d’altres parlant amb el nostre alumnat i descobrint quines són populars entre ells.

Els criteris d’elecció de les aplicacions són la seva funció educativa i la compatibilitat amb els dispositius de que es disposa. Una altra serà la capacitat d’atracció que tingui per les seves característiques de resposta, joc, color, etc.

La presentació de treballs multimèdia d’edició pròpia és un aprenentatge actiu que globalitza totes les capacitats del currículum. És una eina engrescadora pel treball amb projectes. Per la meva experiència s’ha de confiar i deixar llibertat als alumnes, ells saben resoldre les situacions millor que quan som nosaltres els que els hi fem un guiatge estricte i pautat. Cal valorar el repte, el seu resultat i la motivació amb què s’ha fet.

Si he de parlar d’experiències educatives amb tecnologia mòbil a  mi m’ha agradat ‘Els monstruitos’. Fa sevir l’app ClassDojo i té com a objectiu que tot el grup aconsegueixi aquelles propostes que ells mateixos s’han proposat. A la plataforma mSchools Toolbox podem trobar experiències educatives millorades amb tecnologia. Aquí n’hi ha moltes, molt variades i etiquetades per diferents criteris.

Com a resum i referència hi ha la següent webgrafia sobre elearning que trobo útil i necessària per resoldre dubtes i generar noves pràctiques:

Les tecnologies mòbils als  centres educatius http://consellescolarcat.gencat.cat/web/.content/consell_escolar/actuacions/2documents_i_informes/documents_i_informes_en_pdf/static_files/Doc1-15_Tecnologies_mobils.pdf

Plataforma Toolbox de mSchools amb col·leccions d’aplicacions per a l’àmbit educatiu

http://toolbox.mobileworldcapital.com

 

http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/mschools/

Aprenentatge mòbil

http://www.fbofill.cat/sites/default/files/InformeBreu58.pdf

Innovació a l’ensenyament. (USA)

https://www.teachthought.com/

’Ideas para un proyecto con tabletas’ de Fernando Posada Hierro

http://canaltic.com/blog/?p=1566

Pautes d’ús dels dispositius mòbils al centre (INS Joaquim Pla i Ferreras)

http://xtec.gencat.cat/web/.content/recursos/tecinformacio/usdispositiusmobils/documents/AAs-dels-dispositius-mAAbils-INS-Joaquima-Pla-i-Farreras-4.pdf