Integrar tecnologies com robots, activitats interactives, pissarres digitals i aplicacions per crear contes a l’aula amb nens i nenes de tres anys pot ser una experiència molt enriquidora, però també cal tenir en compte les seves característiques i necessitats. A aquesta edat, els infants estan en plena fase de desenvolupament, tant cognitiu com emocional, i cal adaptar les eines tecnològiques a aquest moment tan important de la seva vida.
Són molt els punts forts que he trobat a l’hora d’aplicar tots els recursos digitals que hem anat treballant durant aquest curs. Per una banda, les activitats amb robots senzills (blue-bots o bee-bots) o aplicacions interactives poden ajudar a desenvolupar habilitats motrius fines i gruixudes, ja que els infants han d’interactuar amb la tecnologia mitjançant tocs, moviments o accions simples. Per altra banda, els infants de tres anys mostren més capacitat d’atenció quan una activitat és visualment atractiva o té un component interactiu. Els robots o les pissarres digitals poden mantenir-los atents d’una manera més divertida i dinàmica, ja que aquestes eines poden transformar l’aprenentatge en un joc ple de sorpreses i estímuls visuals i sonors. Per finalitzar, encara que la tecnologia pot semblar un element individualista, quan es treballa en grup (com en el cas dels robots), els nens i nenes tenen l’oportunitat de cooperar i compartir les seves idees i descobriments. Això pot afavorir la seva capacitat per treballar en equip, aprendre a respectar torns i col·laborar amb els altres.
Pel que fa als punts febles és important valorar les necessitats i diversitat del grup, ja que els infants de tres anys tenen una capacitat d’atenció limitada, per la qual cosa és important que les activitats amb tecnologia siguin curtes i adaptades a les seves necessitats. Si les activitats són massa llargues o complicades, poden perdre l’interès ràpidament i es podria produir una sensació de frustració.
A aquesta edat, és fonamental que el temps davant de les pantalles sigui moderat. Al meu grup, hem notat que la majoria d’infants passen molt de temps al davant de pantalles, afectant la seva capacitat per establir relacions socials, així com altres habilitats. Per això, és important utilitzar eines digitals col·laboratives i que fomentin el treball en equip.
Per finalitzar, cal destacar que, en algunes ocasions, la manca de dispositius electrònics adequats, la fallada de la connexió wifi, la pantalla descalibrada o altres problemes tècnics poden dificultar seriosament la realització d’algunes activitats dins del temps programat. Aquestes incidències no només afecten la programació, sinó que també poden crear moments de frustració tant per als mestres com per als alumnes, que veuen com les activitats no es poden dur a terme com s’havia previst. Fins i tot, en determinats casos, aquests contratemps poden fer impossible la realització d’algunes propostes, limitant l’ús de les eines tecnològiques en l’aula i impedint aprofitar tot el seu potencial.
La següent activitat consisteix en la projecció d’un vídeo que es mostrarà
als infants abans que comencin a fer servir els robots. Prèviament, ja els vam presentar el Bee-Bot, però sense càrrega, explicant-los que els robots tornarien quan estiguessin preparats per utilitzar-los. Un cop finalitzada la situació d’aprenentatge “Abans dels Bee-Bots”, els presentarem el vídeo i, a continuació, els convidarem a fer un mural de tot el que hem aprés per decorar la classe i ensenyar-li al robot, preparant l’espai per a la seva visita. Mentre els nens i nenes es dediquen a pintar, sonarà un cop a la porta, i, en aquell moment, els robots entraran a l’aula movent-se per terra. Un cop dins, els alumnes tindran la resta de la sessió perexperimentar amb els robots i explorar-ne el funcionament.
Autora: Ainhoa Prats Rico; Formadora: Mireia Benaiges; Data: 29/01/25; Font: Canva i Chatterkid
Deixa un comentari