• Seminari escollit

Sessió 5. Àrea 5: Empoderament de l’alumnat, del 20 d’abril de 2023.

https://projectes.xtec.cat/xtcd/competencia-digital-docent/sessions-2022-23/sessio-5-area-5-empoderament-de-lalumnat/ 

  • Per què he escollit aquest seminari?

He escollit aquest seminari perquè és l’àrea que tinc més fluixa en els resultats del Selfie for Teachers, amb un nivell A2 (29%). Per aquest motiu, amb la intenció d’aprendre i poder millorar alguna àrea específica, he decidit potenciar aquesta i poder tenir més bona competència. En aquest gràfic dels resultats per ítem es pot veure clarament l’àrea 5 amb un nivell inferior.

  • Quins aprenentatges us ha aportat?

L’empoderament de l’alumnat ha de fer als infants autònoms i responsables del seu procés d’aprenentatge. Per aconseguir-ho, és molt important l’accessibilitat de tots i totes i, per aquest motiu, hem de valorar l’ús inclusiu d’eines digitals.

José Luis Lázaro ens diu que és fonamental el compromís actiu de l’alumnat. La participació és l’element clau i, per això, hem d’incloure a tot l’alumnat, sense deixar-nos ningú pel camí. Per fomentar la participació, la motivació és la base per aconseguir la implicació i compromís. Aquests són els tipus de compromís de l’estudiant cap a l’aprenentatge: 

Per promoure aquest compromís, com a docent podem fer:

Per altra banda, el docent, com a arquitecte de l’aprenentatge, no pot seleccionar materials sense una visió d’inclusió de l’aprenentatge i, per vetllar perquè funcioni, és essencial l’avaluació de materials i aplicacions. Lázaro m’ha aportat la idea de mirar a repositoris, genèrics o específics, i catàlegs de materials, ja que ens assegurem d’una qualitat i no una recerca sense rumb.

També m’ha ensenyat la Norma UNE que ens ajuda amb els criteris de qualitat necessaris per triar recursos educatius digitals.

A més, m’ha semblat molt interessant i visual la “Rueda DUA” de Down Espanya 2022, pel fet que ens presenta diversitat de recursos segons les aplicacions i usos de cadascuna en representació, acció i expressió, i compromís. L’enllaç al document de referència que ha utilitzat el professor:

https://www.sindromedown.net/wp-content/uploads/2022/09/DUA.pdf 

Després de la ponència de Lázaro, l’Helena Andreu Vall m’ha fet reflexionar sobre realitats que actualment no em toquen de prop com a docent, però que he d’aprendre a gestionar per a futures situacions.

El llenguatge és la barrera principal en l’àmbit social i d’aprenentatge de les persones i, partint d’aquest concepte, Andreu m’ha aportat coneixement sobre la comunicació augmentativa i alternativa (SAAC), que no coneixia anteriorment, i l’aplicació que ella en fa a l’aula. Molt interessant.

Finalment, m’agradaria anotar aquesta cita que ens ha dit a la presentació:

“Que algú no pugui parlar, no significa que no tingui res a dir.”

  • Amb quin aspecte de la vostra pràctica docent el relacioneu?

Actualment, estic de mestra de música a infantil i utilitzo poc les TIC amb els alumnes. Tot i això, ho relaciono amb els infants amb necessitats educatives especials que tinc i amb la tria de suports i recursos que he de fer per poder donar-los, a tots per igual, l’accés a les activitats plantejades i a l’aprenentatge a través d’aquestes. Els suports visuals són molt útils i els uso per afavorir la comprensió, ja que els dona empoderament en el seu procés d’aprenentatge. Si no hi ha comprensió, no hi ha motivació i no hi pot haver compromís. En aquests casos a vegades utilitzo eines digitals, però en les meves sessions mai les manipulen ells.