1. L’activitat

Aquesta tasca consistia en dissenyar i implementar una activitat a l’aula on s’utilitzés algun recurs digital, en el meu cas he aprofitat per actualitzar una activitat que ja realitzava en format paper a format digital, i on els alumnes hauran de treballar totalment utilitzant aquests recursos.

A continuació descric com he anat plantejant tota aquesta transformació:

1. Selecció de la unitat didàctica

Implementaré una activitat que integri recursos digitals al curs de Preparació per a la prova d’accés a grau superior (PPAGS), a la matèria de matemàtiques.

La unitat didàctica escollida és “Estadística i probabilitat”. La darrera setmana hem acabat de treballar els continguts principals de l’estadística unidimensional i, com que són uns continguts molt transversals i que els troben cada dia a la seva vida quotidiana, aprofitarem per aprendre a aplicar-los de manera digital utilitzant els ordinadors. 

L’alumnat és major d’edat, a finalitzat l’ESO i, sovint, ha arribat a cursar el 1r o 2n curs de batxillerat, per tant, és un alumnat que sap utilitzar diferents recursos digitals, té un bon nivell de comprensió i d’adaptació. A més, volen estudiar un cicle formatiu de grau superior que són uns estudis tècnics i on possiblement treballaran amb ordinadors i el tractament de dades.

2. Selecció del recurs digital

by geraltEls recursos digitals que utilitzarem estan tots integrats en la plataforma digital Google Education què és l’entorn virtual d’aprenentatge que utilitzem al centre i és gratuït per a tot l’alumnat.

Dins d’aquesta plataforma els alumnes treballaran amb el programa de tractament de dades, en el nostre cas utilitzarem el Google Sheets i el Google Docs perquè són eines digitals que incorpora el Google Education, a més, com que l’activitat es farà per parelles podran compartir l’arxiu mitjançant el Google Drive. 

També utilitzarem un Quiz perquè els alumnes analitzin el que han après i s’hi han assolit els objectius de la unitat amb aquesta activitat.

He decidit utilitzar diferents recursos d’aquesta plataforma perquè em permet que l’alumnat treballi col·laborativament, comparteixi tota la informació, pugui posar-se en contacte directament amb mi o mitjançant la resta de l’alumnat de matemàtiques mitjançant el fòrum de la classe i, a més, em permet gestionar l’avaluació de les diferents activitats (rúbrica i quiz).

3. Disseny de l’activitat

Redactar l’enunciat i el detall de les tasques a realitzar.

L’activitat consisteix en un document PDF compartit amb els alumnes mitjançant una tasca de la classe de Matemàtiques de PPAGS del Classroom. La tasca conté un enunciat on s’especifica en que consisteix l’activitat, com l’han de lliurar al professor, l’arxiu pdf amb l’activitat i la rúbrica amb la que se’ls avaluarà. A més, l’avaluació es farà utilitzant el sistema de rúbriques del Classroom. 

A continuació hi ha el document amb la tasca que veuran els alumnes.

L’activitat

Desglossar els objectius i les competències (també les transversals).

Els objectius i les competències que es treballaran estan basats en la RESOLUCIÓ EDU/3983/2010, de 9 de desembre, per la qual s’estableixen els temaris i els criteris d’avaluació de les proves d’accés als cicles formatius de formació professional inicial, als cicles formatius d’ensenyaments d’arts plàstiques i disseny, i als cicles d’ensenyaments esportius. En aquest cas:

Els objectius que es treballaran en elaborar un treball estadístic i redactar un informe sobre els aspectes que volem conèixer de l’alumnat de PPAGS són:

  1. Reconèixer els conceptes de variable estadística unidimensional.
  2. Construir taules simples per representar dades d’una distribució estadística unidimensional.
  3. Conèixer i aplicar els paràmetres estadístics més usuals.
  4. Transformar les taules simples en gràfics estadístics. Asociar a cada variables els gràfics més adients.
  5. Analitzar les distribucions estadístiques a partir de l’anàlisi de les taules de freqüència, gràfic i paràmetres.

Els currículums de les formacions d’adults són molt antics i estan actualment en procés d’actualització i publicació, en el cas del curs per a la preparació per a la prova d’accés a grau superior, com que a nivell laboral en alguns processos selectius públics i privats equival al títol de batxillerat, he aplicat les competències del nou currículum del batxillerat. 

Aquesta activitat és transversal i treballa diferents competències clau que han de permetre a l’alumne afrontar els principals reptes i desafiaments que es trobarà a la vida quotidiana:

  • Competència en comunicació lingüística. CCL
  • Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria. CMCCTE
  • Competència digital. CD
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre. CPSAA
  • Competència emprenedora. CE

A més, si ens fixem en les competències específiques de la matèria de matemàtiques aplicades a les ciències socials, que és on s’imparteix aquesta unitat didàctica, podem concluir que treballarem les competències:

  • Modelitzar i resoldre problemes de la vida quotidiana i de diversos àmbits de coneixement, incloent-hi el matemàtic, aplicant diferents estratègies i formes de raonament, per plantejar i resoldre reptes. C1
  • Argumentar la idoneïtat de les solucions d’un problema emprant el raonament i la lògica matemàtica per verificar-ne la validesa. C2
  • Utilitzar el pensament computacional modificant, creant i generalitzant estratègies i algorismes amb suport digital per modelitzar i resoldre situacions de la vida quotidiana o de diversos àmbits del coneixement, incloent-hi el matemàtic. C4
  • Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics, usant el llenguatge oral, escrit, gràfic i multimèdia, mitjançant diferents tipus de suports, incloent-hi els tecnològics, per donar significat al coneixement, transferir-lo i compartir-lo. C7
  • Desenvolupar l’autoregulació i les destreses personals que ajudin a identificar i gestionar emocions, aprenent de l’error i afrontant les situacions d’incertesa com una oportunitat, per perseverar i gaudir del procés d’aprendre matemàtiques. C8
  • Cooperar, desenvolupant les destreses socials necessàries per participar activament en els equips de treball inclusius i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva. C9

Indicar el(s) recurs(os) digital(s) que hauran d’emprar els alumnes i aportar-ne el(s) enllaç(os).

Els recursos digitals que utilitzaran els alumnes seran:

  • Google Classroom: és la plataforma EVA on trobareu penjada la tasca i s’explica l’activitat, la rúbrica d’avaluació i l’espai on crear un document de google sheets i un de google docs per realitzar la tasca i que s’ha de compartir amb els diferents membres del grup i la tutora. Tasca Classroom

  • Google quiz: al final de la tasca s’haurà de fer una autoavaluació utilitzant aquesta eina digital per valorar com s’ha treballat i si han assolit els objectius. Quiz

  • Google Sheets: és amb l’aplicació que es farà els càlculs de l’estudi estadístic: taula de freqüències, gràfics, càlcul de paràmetres de centralització i dispersió.
  • Google Docs: és l’aplicació amb que s’ha de presentar de manera ordenada l’objectiu de l’estudis, l’anàlisi de les diferents variables, els càlculs que han fet al google sheets i han d’escriure les conclusions finals.

Explicitar en quin(s) nivell(s) de la taxonomia de Bloom esteu treballant (recordar, analitzar, crear….) i quines pautes de compromís, de representació i d’acció i expressió del DUA (Disseny Universal per a l’Aprenentatge) teniu en compte.

Amb aquesta activitat s’estan treballant els següents nivell sde la taxonimia de Bloom:

  • Crear: ja que elaboren de zero un estudi estadític fent ús de diferents recursos, ells escullen l’estructura, els gràfics, entre altres.
  • Avaluar: amb el Quiz aprenen a analitzar que han fet bé i que no i, per tant, s’autoavaluen i coavaluen perquè han treballat col·laborativament.
  • Analitzar: a partir d’unes dades representades en diferents formats, extreuen una conclusió realista.
  • Aplicar: realitzen càlculs, elaboren gràfics i ho plasmen en un document de text.
  • Comprendre: amb les conclusions expliquen el que han entès de l’estudi.

Del Disseny Universal per a l’Aprenentatge he tingut en compte les pautes:

  • Compromís: persitència amb el Quiz final.
  • Representació: el llenguatge i símbols utilitzant l’excel com a mètode per resoldre gràfics i calcular paràmetres.
  • Acció i expressió: funcions executives amb el fet que s’han organitzat i marcat unes pautes a seguir per fer l’estudi i expressió i comunicació amb l’excel i l’editor de text perquè han exposat els resultats.

2. Les evidències

En aquestes fotografies es pot observar com els alumnes han desenvolupat l’activitat a l’aula d’informàtica de l’escola, fent ús dels diferents programes informàtics per tractar la informació numèrica i escrita que els ofereix la plataforma Google Education.

  1. Es veu el grup-classe de PPAGS treballant a l’aula d’informàtica (agrupats per parelles) i a la pissarra digital es mostra un exemple del que hauran de fer.

2- Es pot observar que els alumnes estan copiant l’exemple fet a la pissarra digital per tal de poder aprendre com es fa una taula, una gràfica i el càlcul dels paràmetres estadístics.

3- Els alumnes estan treballant per parelles, fent l’estudi estadístic del qual han recopulat dades i editant el mateix document que s’han compartit al drive.

3. L’anàlisi i la reflexió

Sóc molt partidària d’utilitzar les tecnologies digitals per apropar les matemàtiques a la vida quotidiana, i mostrar als alumnes que les matemàtiques no són simplement una matèria que els han de memoritzar i aplicar en unes proves, sinó que són un conjunt d’instruments que poden aplicar al dia a dia i que a més el poden veure a qualsevol lloc: premsa, televisió, botigues, a la feina, …

Les tecnologies digitals emprades afavoreixen l’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part de l’alumnat?

Les tecnologies emprades han servir per reforçar l’assoliment dels objectius d’aprenentatge perquè els alumnes han posat en pràctica els continguts fets a classe, estalviant-se tot el procés de calcul i dibuix que ho feia l’aplicació, però ells havíen de conèixer els diferents instruments i amb l’ordre que s’apliquen i, finalment, extreure les conclusions finals.

Són realment necessaris els recursos digitals per aquesta programació?

Si, són molt necessaris donat que l’estadística és una ciència que conviu amb nosaltres cada dia, que la trobem a tots els àmbits de la nostra vida quotidiana i, sovint ja vé en forma de taula de dades o de gràfic i, per tant, ells en el fons han de saber interpretar-ho.  A més, són eines que les utilitzaran en la seva futura vida professional.

T’han sorgit problemes quan hi has integrat les tecnologies digitals?

M’he trobat que la meitat de la classe dominava l’ús de l’ordinador i l’altre no, per aquest motiu tenia dos nivells a la classe. Tot i així, al treballar per parelles s’han complementat i tots han après i millorat ràpidament.

L’autoavaluació en format digital

El fet que els alumnes realitzin un qüestionari final per autoavaluar-se, analitrzar i identificar el que han fet bé i el que han fet malament és  molt interessant. Tot i això, sovint els fa mandra, en canvi, de manera digital els hi ha agradat més.