L’activitat d’avaluació escollida ha estat una rúbrica, per incloure-la com un recurs educatiu l’he eleaborat utilitzant l’entorn virtual d’aprenentatge del Classroom.

Per què una rúbrica?

Les rúbriques són un sistema d’avaluació que permet valorar una activitat, una presentació o un treball per parts, diferents nivells i de manera més objectiva.

Per fer una rúbrica és important:

  1. Identificar els objectius d’aprenentatge
  2. Seleccionar o redactar els criteris d’avaluació
  3. Establir, redactar els descriptors i ponderar el valor de cada nivell d’assoliment dels criteris
  4. Compartir la rúbrica amb l’alumnat

En el cas de l’alumnat, les rúbriques els serveix per conèixer com seran avaluats i poden autorregular-se i millorar el seu aprenentatge.

L’activitat

La rúbrica s’ha implementat al mòdul de Matemàtiques IV del curs de GESO II. En concret, s’ha introduït a la unitat didàctica de les funcions.

S’ha elaborat una tasca de Classroom on es demana que els alumnes resolguin equacions de segon grau, interpretin les gràfiques de funcions d’equacions de segon grau i les representin.

Al final de la tasca s’ha adjuntat la rúbrica amb la qual se’ls avaluarà, d’aquesta manera els alumnes poden identificar quins elements seran avaluats i com, coneixeran els diferents nivells a assolir i podran gestionar el seu propi aprenentatge.

En el meu cas he elaborat la rúbrica utilitzant la plataforma del Classroom. Consta de 7 criteris d’avaluació i 4 nivells (expert, avançat, aprenent i novell)

En el següent vídeo es pot observar com funciona el sistema avaluació. En ell podeu veure com s’accedeix a l’activitat, com veuen la rúbrica els alumnes, com els docents accedeixen a la funció d’avaluar les activitats i com van seleccionant els diferents nivells de cada criteri d’avaluació i, finalment, com es veu la nota final de l’activitat.

Vídeo rúbrica

Crear una rúbrica comporta temps però en un futur la pots exportar a altres activitats semblants tot modificant els criteris i descriptors. La valoració i puntuació de l’activitat ja no serà tant subjectiva i els alumnes aprenen a interpretar el que han de fer i aplicar-ho correctament.