Situacions d’aprenentatge relacionades directament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i que integrin les Tecnologies Digitals (TD) i que podria aplicar en diferents matèries o mòduls de les formacions que estic impartint actualment al CMFA:
- Situació d’aprenentatge 1
La primera situació d’aprenentatge que integri les ODS i utilitzi les ED la portaria a terme al curs de GESO 1 (ESO per a adults), en el mòdul de matemà tiques I on es treballen els nombres naturals, enters, racionals i les proporcions.
L’alumnat és major d’edat, sovint treballa, té familia i gestiona la seva pròpia llar però no domina la competència digital i, sovint, tampoc sap com gestionar eficientment la seva economia domèstica.
Per aquest motiu proposaria fer un anà lisi del pressupost familiar (ingressos, despeses i estalvi) i extreure’n conclusions (grà fics, dades estadÃstiques i previsions econòmiques) mitjançant l’ús dels recursos TIC que tenen a l’abast (ordinador, tablet o mòbil fent ús del full de cà lcul de Google al qual hi tenen accés amb l’usuari de Centre).
L’activitat consistiria en plantejar-lis una possible situació real, detallant ingressos, despeses previstes i imprevistes i necessitats familiars, i els alumnes hauran de treballar per parelles pera fer taules detallant tots els moviments econòmics, agrupar i calcular ingressos i despeses de manera simple i, finalment, calcular l’estalvi o pèrdua final. Els recursos digitals que utilitzaran seran un full de cà lcul compartit mitjançant el Drive de l’usuari que tenen de Centre.
Es treballen les ODS:
- ODS 1: Fi de la pobresa: amb programari de gestió financera i consciència del consum responsable.
- ODS 4: Educació de qualitat: foment de l¡aprenentatge actiu.
- ODS 8: Treball digne i creixement econòmic: educació sobre habilitats professionals o domèstiques.
- ODS 12: Consum i producció responsables: programari d’educació financera.
- Situació d’aprenentatge 2
La segona situació d’aprenentatge la planificaria pel curs de GESO 1 per la matèria de matemà tiques II, en ella es treballa els conceptes relacionats amb les figures planes i els còssos geomètrics.
L’alumnat adult té una gran necessitat d’entendre quina utilitat real té el que estan aprenent per sentir-se motivats donat que és un col·lectiu que ja ha patit un fracà s escolar, per aquest motiu amb aquesta activitat els vull fer veure com el domini de les à rees, el perÃmetre, el volum i la superfÃcie els pot ser molt útil a la seva vida quotidiana o professional. A més, amb l’utilització de les TD veuran que el disseny dels objectes i els cà lculs matemà tics es poden simplificar.
L’activitat consistirà en la creació d’una capsa de cartró per enviar un paquet mitjançant el servei de missatgeria postal, l’objectiu és saber quan de cartró hauran de comprar. Han de calcular quan de cartró els farà falta i quina forma i dimensions haurà de tenir la capsa per utilitzar el mÃnim cartró possible, assegurar-se que hi cabrà el paquet i que aquest sigui sostenible, és a dir, que tingui una forma que permeti transportar-ne molts.
L’eina digital que utilitzaran serà el programa Geogebra. És un programa gratuït que permet fer cà lculs matemà tics, representar punts i rectes en eixos cartesians i representar figures geomètriques (permet calcular les dimensions, à rees, volums, …).
Es treballen les ODS:
- ODS 4: Educació de qualitat: tecnologia educativa, foment de l’aprenentatge actiu,
- ODS 8: Treball digne i creixement econòmic: educació sobre habilitats professionals, fomentar la creativitat i la innovació.
- ODS 9: Indústria, innovació i infraestructures: projectes de tecnologia, desenvolupament d’habilitats tècniques.
Les situacions d’aprenentatge plantejades han d’anar acompanyades d’un enunciat on s’expliqui detalladament com han de treballar i plantejar cada situació, a més, el docent només els acompanyarà i ajudarà a aplicar els continguts treballats a classe. Han de ser els alumnes que mitjançant la col·laboració entre ells, intentin resoldre cada una de les situacions.
Deixa un comentari