La pràctica pedagògica digital que es desenvolupa a l’aula i al centre. Aplicació pràctica:

1. Identificar una experiència de pràctica digital pedagògica implementada a l’aula on vas utilitzar el recurs digital que vols analitzar. A quina etapa educativa el vas utilitzar? A quin curs? Perquè vas escollir aquest recurs? Quin era el teu objectiu?

Al curs de preparació per a la prova d’accés de grau superior vaig decidir fer ús de tot el que ens ofereix el Google Education per poder realitzar un projecte pràctic on els alumnes havien d’elaborar un estudi estadístic i presentar-lo com si fos un informe oficial, a més, havien de treballar col·laborativament. L’objectiu principal era que vegessin la utilitat d’aprendre estadística i que entenguessin la necessitat de dominar les noves tecnologies per treure un fruit que els pot ser molt útil a la vida laboral.

2. Avaluar el recurs digital utilitzat, tenint en compte el nivell de seguretat, la protecció de dades, la garantia dels drets digitals, el benestar físic i psicològic de l’alumnat i la sostenibilitat mediambiental relacionada amb l’ús de tecnologies digitals.

Els alumnes havíen de fer ús de totes les eines que els ofereix Google (edició de documents, tracnament dades numèriques, emmagatzematge, …) des de l’usuari personal amb domini del Centre, d’aquesta manera, tot i que es treballa fent ús d’eines que pertànyen a Google, el Centre pot gestionar una part de la política d’ús, seguretat, drets digitals …

3. Considera les conseqüències educatives i ètiques de les decisions que vas prendre i qüestiona’t les teves pròpies creences pedagògiques sobre l’ús del recurs digital en la pràctica docent.

Crec que l’aplicació d’aquestes eines digitals va ser favorable pels alumnes donat que ells sempre havíen treballat l’estadística en format paper, elaborant tots els càlculs, creant gràfics sovint poc vistosos i, gràcies a l’aplicació d’aquesta eina van poder veure que es reduia molt la feina i que el resultat final podia ser impresionat. Crec que l’ús de recursos digital a l’aula és un fet necessari per adaptar-se a la societat però sempre utilitzant-les amb moderació. Les tecnologies no han de substituir les classes ni han de voler ensenyar els continguts sinó que han d’ajudar a reforçar-los i ampliar-los, així com fer-los més amens.

4. Elabora la concreció del protocol de l’ús de les tecnologies digitals per a la millora de la convivència, tenint en compte el seu impacte en el benestar físic i psicològic de l’alumnat.

És molt important que al Centre hi hagi un protocol d’ús de les tecnologies digitals dins del Centre i que es treballi a l’aula. No serveix de res un protocol escrit si no es treballa i s’ensenya com aplicar-lo i portar-lo a terme.

L’alumnat actual fa ús de les tecnologies digitals utilitzant un llenguatge molt informal, és imprescindible fer-los entendre que les actuacions en l’àmbit digital són iguals que les actuacions presencials, que é simportant el llenguatge, les formes, l’estructura en tota comunicació.

Conclusions

Ja fa dos cursos que intento aplicar aquest projecte i cada any m’adono d’errors o de possibles millores, a més, amb el gestor del GSuite anem millorant la seguretat, la comunicació, les apliocacions a les quals tenen accés i les extensions segures, entre d’altres. Ens serveix per aprendre a aplicar millor els recursos que tenim a l’abast.