Aquest segon mòdul ha servit per conèixer com funcionen les activitats per treballar el pensament computacional de forma desendollada. D’aquesta manera hem vist com activitats quotidianes o problemes simple poden servir per treballar el pensament computacional sense utilitzar dispositius electrònics.

A continuació adjunto els resultats de les activitats proposades:

  • L’activitat de pensament computacional triada per aplicar-la a l’aula.

He escollit l’activitat desendollada Graph Paper Programming de la pàgina web Code.org desendollat: (https://code.org/curriculum/unplugged). Podeu trobar l’explicació i la fitxa en aquest enllaç.

Curs

L’aplicaria a GESO I (Graduat en educació secundària obligatòria, nivell I), al mòdul de Tecnologia.

Motiu

Tot i que és una activitat per a primària, m’agradaria aplicar-la per començar a introduir el meu alumnat al pensament computacional. El meu alumnat és adult i no té l’ESO, sovint venen d’un fracàs escolar i tenen moltes mancances acadèmiques. Per aquest motiu, m’agrada començar amb unes activitats senzilles i augmentar el nivell de forma progressiva però ràpida. A l’alumnat els va molt bé per anar comprenent els diferents conceptes, crear patrons i consolidar ràpidament els coneixements nous treballats.

Aplicació a l’aula

  1. Explicar què és el pensament computacional
  2. Relacionar-lo amb la resolució de problemes.
  3. Introduir les activitats desendollades i les activitats de programació utilitzant.recursos TIC.
  4. Fer l’activitat Graph Paper Programming
  5. Verificar els resultats i comprovar-los
  6. Debat de les diferents instruccions aportades per a la resolució del mateix problema. Trobar les instruccions més curtes, les més llargues i comparar-les.

Exemples de l’activitat

Documents extrets de la pàgina web Code.org desendollat: (https://code.org/curriculum/unplugged). Podeu trobar l’explicació i la fitxa en aquest enllaç.

Mostra d’una fitxa de treball. Enllaç

Mostra de la fitxa amb les nstruccions. Enllaç

  • El diagrama de flux per a la resolució d’un problema matemàtic

He decidit crear un diagrama de flux per establir un procés per a la resolució d’un triangle rectangle. La qüestió que ajuda a resoldre el diagrama de flux és:
A partir de les dades que et demanen d’un triangle rectangle i de les dades que et donen, quin instrument s’ha d’utilitzar per resoldre el triangle rectangle: teorema de Pitàgores, Raons trigonomètriques o la suma dels tres angles interns és 180º.

Pensament Computacional © 2025 by bcabre is licensed under CC BY-NC 4.0