L’ACTIVITAT

Enunciat de l’activitat que hauran de fer els alumnes:

Elabora el teu propi Symbaloo (enllaç a la pàgina web) que serveix per organitzar i emmagatzemar recursos digitals. Aquest ha de tenir dos pàgines:

  • Treball individual: una per recollir tots els recursos que es fan servir a la matèria d’Economia, ha d’estar organitzat en diferents apartats per cada una de les unitats didàctiques i en cada un s’ha d’incloure els recursos que us ha compartit el professor, les noticies que heu trobat a la xarxa i que tracten els continguts que heu treballat a classe i els recursos que la IOC us ofereix per practicar cada unitat.
  • Treball compartit: un alumne/a ha de crear una pàgina per recollir totes les pàgines web importants per a les proves d’accés i l’ha de compartir amb els altres companys. Posteriorment tots els alumnes hauran d’ajudar a dissenyar i annexar els diferents recursos que conegui.

DISSENY DE L’ACTIVITAT

1- Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

L’activitat s’aplica a la matèria d’Economia que s’imparteix als cursos de la PPAGS (preparació per a les proves d’accés a grau superior) i PPA25 (preparació per a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 anys). És  una matèria on s’utilitzen molts recursos que provenen de pàgines web de noticies, diaris econòmics, formacions en línea, entre altres, a més, tots els recursos de la matèria estan en format digital. També s’ha de tenir en compte que tota la normativa del procés per realitzar les proves d’accés i, posteriorment, apuntar-se a un cicle o a un grau també està en format digital

Per aquest motiu l’activitat busca que l’alumnat adquireixi coneixements i habilitats per la cerca, l’avaluació i la selecció dels continguts que treballaran a classe i de la organització de tota la informació digital que reben al llarg del curs en un sol tauler que els faciliti tenir accés a tot en qualsevol moment i lloc de manera ràpida.

Per què? Amb els anys he constatat que els donem molta informació que es troba a la xarxa i ells no tenen l’hàbit d’anotar les pàgines web, llavors cada x temps tornen a preguntar com accedir a aquella informació que els hi hem explicat tantes vegades (on hi ha el recull de proves, on preinscriure’s, la pàgina on s’informa de tots els cicles formatius, entre d’altres.)..

2- Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu mínim dues. A través de l’alfabetització mediàtica treballarem les competències bàsiques de l’àmbitit digital:

  1. C1- Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar
  2. C4- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals
  3. C6- Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement
  4. C7- Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació
  5. C8- Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu

3- Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

L’alumnat haurà de ser capaç de reconèixer tota la inofrmació treballada o explicada a classe i que tingui contingut digital i classificar-la, a més, haurà de buscar nou contingut multimèdia per ampliar els continguts treballats i els haurà d’ordenar correctament, finalment haurà de ser atent, constant, precís, ordenat i organitzat, entre d’altres.

4- Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

  1. Conèixer continguts conceptes, com funciona.
  2. Posar en pràctica habilitats de selecció, de filtratge…
  3. Analitzar de forma crítica en la selecció de continguts…
  4. Treball en equip: col·laborar amb d’altres, discussió-debat…
  5. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

5- Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

L’alumnat a la primera sessió on s’ensenyarà com funciona el programa utilitzarà els ordinador de l’aula d’informàtica i, després, podrà treballar des de qualsevol dispositiu (ordinador, tablet o mòbil).

L’aplicació que faran servir serà el Symbaloo (web), el Classroom d’Economia i tutoria que és on tenen part del material aportat per la professora d’Economia i la tutora i un navegador web per buscar la resta d’elements.

6- Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

No és necessari que els alumnes tinguin coneixements tècnics de gestió de continguts, és un programa molt intuitiu que amb l’ajuda del professor i els companys es pot gestionar sense problemes.

7- Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

No és necessari incloure aspectes de ciberseguretat donat que per accedir al Symbaoo es fa des del teu propi compte d’usuari, com a molt es pot fer ènfasi en l’importància de tenir una bona contrasenya tot i que en aquesta aplicació no emmagatzemaran res privat.

Com que agafen informació d’altres pàgines web, es pot fer referència a tot el tema de protecció de dades, tot i així, ells en cap moment modificaran res sinó que només ordenen un conjunt d’enllaços web en una aplicació.

IMPLEMENTACIÓ
En aquestes imatges podeu visualitzar l’aplicació que ha utilitzat l’alumnat. Cada alumne ha creat un Symbaloo i després ho ha compartit amb la resta del grup. Finalment, entre tots han acabat de configurar el Symbaloo afegint el contingut a la pàgina que tindran compartida amb tota la informació de le sproves d’accés i de la preinscripció a cicles formatius.

REFLEXIÓ FINAL

L’activitat ha anat molt bé, l’alumnat ha vist útil el fet de reunir en una mateixa pàgina web tota la informació que els hi anem donant, a més, han fet referència que s’assembla a la classe virtual que tenen de tutoria (on disposen de links ordenats a tota la informació important del Centre) però que en aquest cas s’ho poden ordenar a la seva manera, és més visual i els agrada. Tot i això, destaquen que té molta publicitat i alguns cops és pesat.

Hem treballat tots els objectius esperats. L’alumnat que fa les proves de PPAGS té un bon domini de les eines TIC i no han tingut problemes, en canvi, l’alumnat que es prepara per a les PPA25 sovint és més gran, d’entre 35-55 anys, i els ha costat molt més acostumar-se a organitzar l’aplicació ja que els feia por modifcar alguna part de la web o fer desapareixer alguna cosa i no saber arreglar-ho, a part, els ha costat molt més identificar la informació important, buscar on es copia el link i, finalment, organitzar-ho perquè no tenen tantadestressa amb l’ús de l’ordinador.