Actualment, les tecnologies ofereixen eines poderoses per enriquir la comunicació i el seguiment del procés d’aprenentatge tant per a l’alumnat com per a les famílies. Si bé és cert que a nivells educatius superiors, la comunicació amb les famílies disminueix. A continuació, es presenten quatre propostes de tecnologies digitals per a la retroacció, tres per a l’alumnat i una per a les famílies, juntament amb els criteris didàctics, ètics i tècnics que han guiat la seva selecció i la seva proposta d’ús.

Per a l’Alumnat

1. Google Classroom. És coneguda les aplicacions que té, per tant, exposem a continuació els criteris de selecció tinguts en compte:

  • Didàctics: Classroom permet centralitzar tota la informació del curs (materials, tasques, calendaris), facilitar la comunicació bidireccional (fòrums, missatgeria), oferir activitats d’aprenentatge interactives (qüestionaris,  tasques amb rúbriques), i proporcionar retroacció individualitzada i pública (fòrums de debat). Fomenta l’autonomia de l’aprenentatge i el seguiment del propi progrés.
  • Ètics: és una plataforma de codi obert amb opcions de privacitat,  permetent gestionar la informació de l’alumnat de manera segura i transparent, respectant la protecció de dades.
  • Tècnics: És una plataforma àmpliament utilitzada i amb una gran comunitat de suport, assegurant la seva estabilitat i la disponibilitat de recursos i tutorials. És accessible des de diversos dispositius (ordinador, tauleta, mòbil).

Utilització: Es faria servir per compartir els objectius d’aprenentatge, els materials del curs, les instruccions de les tasques i els criteris d’avaluació (incloent-hi la rúbrica del projecte). La retroacció individualitzada es proporcionaria a través de les eines de qualificació de tasques, amb comentaris detallats i suggeriments de millora. Els fòrums es dinamitzarien per resoldre dubtes col·lectius i fomentar la discussió entre iguals.

2. Eina de Videoconferència Interactiva: Google Meet. Aquesta plataforma  ha guanyat rellevància com a alternativa per a la comunicació virtual en entorns educatius, especialment arran de l’increment de la docència en línia i en nivells superiors d’aprenetatge.

Criteris de selecció:

  • Didàctics: Permet realitzar sessions sincròniques per oferir explicacions addicionals, resoldre dubtes en directe, realitzar debats grupals i oferir orientacions personalitzades. La possibilitat de compartir pantalla facilita la presentació de conceptes i exemples.
  • Ètics: Google Meet ofereix mesures de seguretat per a les reunions (controls d’accés, silenciar participants), tot i que cal recordar la importància de la moderació i el respecte en l’entorn virtual.
  • Tècnics: És una eina accessible amb un navegador web o aplicació mòbil, molt intuïtiva i funcionalitats com la gravació de sessions per a la seva posterior consulta.

Utilització: S’utilitzaria per a sessions de tutoria individual o grupal per oferir orientacions específiques sobre el desenvolupament del projecte, aclarir dubtes sobre els criteris d’avaluació, i proporcionar retroacció oral complementària a la escrita.

3. Un mur col·laboratiu virtual com Padlet com a una eina addicional per als alumnes.

Criteris de selecció:

  • Didàctics: Padlet fomenta la participació activa i la col·laboració entre l’alumnat. Es pot utilitzar per a la pluja d’idees inicial, per compartir recursos i enllaços interessants relacionats amb la investigació, per fer preguntes i resoldre dubtes de manera col·lectiva, o per presentar visualment parts del projecte i rebre comentaris dels companys. Promou l’aprenentatge social i la construcció conjunta del coneixement.
  • Ètics: Padlet ofereix opcions de privacitat per als murs, permetent controlar qui pot veure i qui pot participar. Es poden moderar les publicacions per assegurar un entorn respectuós i adequat.
  • Tècnics: És una eina molt intuïtiva i visualment atractiva, accessible des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet sense necessitat d’instal·lar programari.
Per a les famílies

4. Plataforma de Comunicació Família-Escola: Clickedu

Criteris de selecció:

  • Didàctics: Permet una comunicació bidireccional i àgil entre el centre i les famílies. Es poden enviar missatges individuals o grupals, compartir documents rellevants. Facilita el seguiment individualitzat de l’alumnat.
  • Ètics: Garanteix la privacitat de les comunicacions i la protecció de les dades personals. Disposa de mecanismes per a la identificació segura dels usuaris.
  • Tècnics: És una aplicació fàcil d’utilitzar per a les famílies, amb notificacions instantànies i la possibilitat de traducció automàtica per a famílies amb diferents llengües.