L’adopció de les tecnologies digitals en les nostres pràctiques educatives és, sens dubte, una tendència creixent entre un nombre significatiu de docents. A mesura que el món avança cap a la digitalització, és inevitable que l’educació també abraci aquesta transformació. Cada vegada més, els mestres busquen integrar les eines digitals en les seves programacions didàctiques per millorar l’aprenentatge dels alumnes i preparar-los per a un futur cada vegada més tecnològic. Aquesta evolució no només canvia la manera com ensenyem, sinó també com aprenen els estudiants, obrint noves oportunitats d’exploració, col·laboració i descobriment. Així, la incorporació de les tecnologies digitals a les aules es converteix en una realitat ineludible i en un element clau per a la construcció d’un entorn d’aprenentatge modern i enriquidor.
És un altre aspecte a tenir en consideració i un tema que genera debat per si mateix, donat que hi ha opinions diverses sobre l’ús d’aquestes tecnologies i la seva incorporació tant a les aules com a casa, per tal de continuar amb la tasca que desenvolupem a les classes. És evident que, com a docents, ens correspon delimitar clarament quins són els continguts que desitgem que els nostres alumnes cerquin i orientar-los per realitzar una recerca guiada i amb una intenció ben definida. A més, a casa, també és responsabilitat dels pares, mares o tutors vetllar per aquest aspecte.
ACTIVITAT ANTIC EGIPTE
Tenint en compte aquest marc contextual, m’agradaria introduir-vos una activitat integrada dins de la nostra unitat didàctica centrada en “L’antic Egipte”, en el context de l’àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural. Hem pres la decisió d’aprofitar els ordinadors proporcionats pel Departament per als nostres alumnes, ja que, estem fermament convençuts que aquest recurs representa una eina excel·lent per fomentar un enfocament d’aprenentatge autònom i dinàmic, així com per impulsar el desenvolupament de les seves competències digitals.
Prèviament a iniciar aquesta activitat, com a tutora, he preparat un document que inclou una llista exhaustiva de les pàgines web on els alumnes podrien trobar la informació necessària per a les tasques assignades. Aquesta mesura té com a objectiu principal prevenir la cerca d’informació inadequada. Així doncs, els proporciono una selecció d’informació més concisa i rellevant.
Per dur a terme aquesta activitat, que implica un projecte d’indagació, els estudiants realitzaran una investigació dirigida amb preguntes específiques que els guiaran en la selecció de la informació rellevant sobre l’època de l’antic Egipte. Per aquesta tasca, com ja hem dit abans, farem servir els ordinadors portàtils proporcionats pel Departament d’Educació a Cicle Superior (CS). Aquesta activitat està dissenyada per a l’àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, destinada als alumnes de cinquè de primària. La proposta d’aquesta activitat serà: “Una aventura a l’antic Egipte des de l’aula”. Amb aquesta iniciativa, l’objectiu és que els alumnes investiguin i recullin informació sobre l’antiga civilització egípcia, adquirint els coneixements necessaris per comprendre millor els nostres avantpassats i aprendre’n més sobre la seva cultura i llegat en la nostra societat actual.
- Les competències específiques de l’àrea de Medi, amb els seus objectius d’aprenentatge corresponents, són les següents:
Competència específica 1: Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per buscar informació, comunicar-se i treballar en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
1.1 Utilitzar diferents fonts digitals per identificar i seleccionar la informació adequada, verificant la fiabilitat de la font segons l’autoria i la data d’actualització.
1.2 Fer un ús responsable i eficient dels dispositius i recursos digitals per contrastar, organitzar i comunicar la informació, així com per mostrar els propis aprenentatges.
1.3 Crear continguts digitals per construir coneixement seleccionant i utilitzant dispositius i recursos digitals segons la necessitat del context.
1.4 Participar en tasques col·laboratives fent ús de recursos digitals en entorns de treball col·laboratiu dins i fora del centre.
Competència específica 5: Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre ells, per reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a una conservació responsable, la seva conservació i millora.
5.1 Identificar i analitzar les característiques i propietats dels elements del medi a través de metodologies d’indagació, utilitzant les eines i processos adequats.
5.2 Establir connexions entre elements del medi, analitzant les relacions que s’hi estableixen i preveient els possibles efectes.
5.3 Valorar i proposar accions de conservació, protecció i millora del patrimoni natural i cultural, a través de compromisos i conductes a favor de la sostenibilitat.
Competència específica 7: Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
7.1 Relacionar esdeveniments rellevants per interpretar els canvis en el present com a producte del passat i comprendre la influència de les decisions actuals en el futur.
7.2 Analitzar els canvis i les continuïtats a partir de les relacions entre diferents moments històrics i en el medi on les societats es desenvolupen.
7.3 Relacionar les diferents èpoques de la història i identificar els fets humans més destacats, valorant…
- Les competències específiques de l’àrea de Llengua Catalana, amb els seus objectius d’aprenentatge corresponents, serien les següents:
Competència específica 4: Comprendre i interpretar textos escrits i orals, seleccionant-los segons les necessitats i els propòsits de la comunicació, i valorant-ne la funcionalitat, la qualitat i l’adequació.
4.1 Llegir textos escrits per extreure la informació explícita i interpretar-la per comprendre el sentit del text.
4.2 Identificar i interpretar les idees principals, els arguments, els exemples i les conseqüències en textos escrits.
4.3 Identificar l’estructura del text, els elements cohesius, les relacions lògiques entre les idees i els mecanismes de coherència.
4.4 Distingir els punts de vista i valorar-los segons els criteris de funcionalitat, qualitat i adequació a les situacions comunicatives…
Aquesta activitat està concebuda per desenvolupar diverses competències essencials, tant del camp del coneixement com de la capacitat de treballar amb la informació digital i de col·laboració entre iguals. És una manera de donar als alumnes eines per a la seva vida quotidiana, així com per al seu futur professional, donada la importància creixent de la tecnologia i la informació en la nostra societat. Després de definir les competències i objectius que guiaran la nostra unitat, passem a detallar les activitats planificades per als alumnes i com la competència digital es pot integrar en aquestes tasques.
Com podem incorporar la tecnologia digital en aquestes activitats?
Aquesta unitat està dividida en 4 sessions:
- Tots els materials necessaris per als estudiants estaran disponibles en format digital. Utilitzarem Classroom com a plataforma principal, on crearem els recursos i les activitats segons les necessitats de la unitat. La primera activitat consistirà en iniciar una línia de temps per a contextualitzar l’època estudiada i situar-nos en el temps i l’espai, utilitzant Google Earth i Google Maps per explorar l’antic Egipte virtualment l’anomenarem repte 1.
- En la segona sessió, els alumnes visionaran vídeos relacionats amb el tema per a una comprensió més visual i auditiva del contingut. A més, se’ls proporcionaran preguntes i recursos web perquè investiguin per parelles o en petits grups. Utilitzaran Google Docs per a recopilar la informació i compartir-la amb els seus companys i amb el professor per a una col·laboració eficient.
- A la tercera sessió, revisarem i corregirem les respostes de les preguntes per a garantir una comprensió unificada del contingut. Utilitzarem les preguntes corregides com a guia per a la tasca final.
- Finalment, a la quarta sessió, els alumnes realitzaran una tasca final utilitzant el material recopilat durant les sessions anteriors. Hauran de crear un esquema o resum de la vida a l’antic Egipte, utilitzant programes de disseny gràfic com Canva, Prezi o Genially per a presentar la informació de manera visualment atractiva. Aquesta producció final es compartirà amb els seus companys com a tasca final del projecte.
L’ENCANT DE L’ANTIC EGIPTE A LA TEVA PRÒPIA CASA
Per afrontar possibles situacions en què no sigui possible assistir a l’escola, hem preparat un pla alternatiu que anomenem “L’encant de l’Antic Egipte a la teva pròpia casa”. Això permetrà als alumnes continuar amb les seves tasques des de casa amb l’ajuda de la tecnologia. Les tasques assignades poden realitzar-se tant a l’escola com a casa, però també hem preparat algunes activitats addicionals més dinàmiques i autònomes per als alumnes que estiguin fora de l’aula. Mitjançant la plataforma Classroom, els alumnes tindran accés a totes les tasques i reptes, així com als materials necessaris per a l’aprenentatge. Aquest entorn digital també facilita la comunicació i la coordinació amb la mestra, garantint una experiència d’aprenentatge fluida i coherent.
Les competències específiques i els objectius d’aprenentatge que s’espera que els alumnes assolissin són els següents:
- Les competències específiques de l’àrea de Medi, amb els seus objectius d’aprenentatge corresponents, serien les següents:
Competència específica 1: Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
1.1 Fer ús de diferents fonts digitals, per identificar i seleccionar la informació adient, verificant la fiabilitat de la font en funció de l’autoria i de la data d’actualització.
1.2 Utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient, per contrastar, organitzar i comunicar la informació i per donar a conèixer els propis aprenentatges.
1.3 Crear continguts digitals per construir el coneixement seleccionant i utilitzant dispositius i recursos digitals, segons la necessitat del context.
1.4 Participar en la realització de tasques col·laboratives fent ús de recursos digitals en entorns de treball col·laboratiu dins i fora del centre.
Competència específica 5: Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seua organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seua conservació i la millora.
5.1 Identificar i analitzar les característiques, propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i processos adequats.
5.2 Establir connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, analitzant les relacions que s’hi estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
5.3 Valorar i proposar accions de conservació, protecció i millora del patrimoni natural i cultural, a través de compromisos i conductes a favor de la sostenibilitat.
Competència específica 7: Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
7.1 Relacionar i contextualitzar temporalment, esdeveniments rellevants per poder interpretar els canvis el present com a producte del passat i comprendre la incidència de les decisions actuals en el futur.
7.2 Analitzar els canvis i les continuïtats a partir de les relacions de causalitat, simultaneïtat i successió de diferents moments històrics, culturals, socials i en el medi natural on les societats es desenvolupen.
7.3 Relacionar les diferents èpoques de la història i identificar les accions i fets humans més destacats valorant…
L’alumne o alumnes hauran d’utilitzar els recursos digitals:
- Google Drive: per compartir les tasques amb la mestra.
- Google Docs per realitzar les preguntes anteriorment proposades.
- Classroom: on aniran pujant-se totes les activitats proposades.
- Kahoot
- Canva
- Genially
- Prezi
Amb el dossier de continguts de l’antic Egipte que la docent puja al Classroom, els alumnes hauran de realitzar una presentació on hi apareguin els aspectes més destacats del tema. Hauran de triar la informació rellevant i elaborar un esquema o resum utilitzant les eines proporcionades anteriorment. Una altra tasca consistirà en la creació d’un Kahootsobre l’antic Egipte per practicar i reforçar els continguts treballats en aquesta unitat. A més, es demanarà als alumnes que creïn un formulari de Google Forms sobre els faraons, amb un vídeo incorporat per a la seva visualització i preguntes relacionades.
Per a consolidar els coneixements adquirits, es proposaran diverses activitats en línia utilitzant el material del Classroom. Finalment, es realitzarà una activitat divertida i engrescadora, tant per als alumnes a l’aula com per als que estiguin a casa. Es penjarà al Classroom una imatge amb les lletres de l’alfabet en forma de jeroglífic. Els alumnes hauran de crear el seu nom utilitzant l’aplicació CANVA, cercant imatges relacionades amb cada lletra del seu nom. Després, hauran de compartir el seu treball amb els companys i resoldre els reptes plantejats.
En relació amb les reflexions finals, és important assenyalar que la creació de tasques per a realitzar tant a l’aula com a casa implica consideracions diverses. Tot i que és més senzill controlar l’accés i la recerca d’informació dels alumnes a l’aula, a casa es pot aprofitar millor el temps i fomentar la treball autònom. L’ús de Google Classroom emergeix com una eina invaluable que facilita la comunicació i la coordinació entre mestres i alumnes, establint una plataforma central per a la distribució de tasques, recursos i la interacció en línia.
D’altra banda, l’aplicació de tecnologies digitals en l’entorn educatiu ofereix diversos avantatges en el procés d’ensenyament-aprenentatge, tot i que requereix una preparació addicional per part dels docents. Aquesta preparació suposa una oportunitat per a explorar noves formes d’educació, més dinàmiques i innovadores, integrant recursos multimèdia i estratègies interactives per enriquir l’experiència d’aprenentatge dels alumnes.
Deixa un comentari