Sabem que hi ha una àmplia gamma de recursos digitals per avaluar l’aprenentatge del nostre alumnat. Personalment, per donar feedback o retornar les activitats als alumnes, faig servir eines que permetin fer gravacions d’àudio i/o de pantalla simultàniament. Crec que aquest tipus de feedback és més funcional i adequat, ja que resulta més fàcil i ràpid parlar que escriure, tant per als docents com per als alumnes. A més, l’aprenentatge oral és més funcional, ja que la comprensió oral és més efectiva que la textual en aquest cas.

Amb les gravacions d’àudio i pantalla, podem assenyalar errors als alumnes en temps real, mentre els mostrem on s’han equivocat exactament. Això ens permet fer correccions i suggeriments de millora d’una manera directa i clara.

Utilitzo Google Classroom per donar feedback a través de Mote, una eina que permet gravar àudios per inserir-los com a feedback en activitats proposades a Classroom. Considero molt positiu aquest tipus de feedback, ja que és més eficaç i directe que el text escrit.

Screencastify també em sembla molt útil per donar feedback a les activitats dels alumnes. Les gravacions de pantalla ens permeten fer observacions i correccions a la seva feina de manera detallada i clara.

Un altre recurs que he trobat és CoRubrics, una eina que permet crear fulls de càlcul i realitzar avaluacions amb rúbriques. Aquesta eina no només permet que el professor avaluï els alumnes amb rúbriques predefinides, sinó que també permet la coavaluació, és a dir, l’avaluació entre iguals. Això ens permet obtenir dades tant del professor com dels mateixos alumnes.

Per donar feedback a les famílies, penso que Screencastify és una bona eina per mostrar-los el progrés dels seus fills a l’aula. Les gravacions de pantalla ens permeten mostrar les produccions dels alumnes acompanyades dels nostres comentaris d’àudio.

En la mateixa línia, he trobat també altre recurs, l’Active Presenter, que més o menys seria una eina molt semblant a l’anterior. És també és un programa d’enregistrament de pantalla disponible tant per a Microsoft Windows i MacOS, permet gravar la pantalla en vídeo de l’ordinador i fer una edició de la pròpia gravació, incloent anotacions, formes i highlights, entre moltes altres opcions.

He seguit els següents criteris didàctics a l’hora de triar aquests recursos:

  • La retroacció digital ha de ser clara, precisa i relacionada amb els objectius d’aprenentatge.
  • Ha de ser útil i significativa per als alumnes, centrant-se en l’aprenentatge i no només en l’avaluació.
  • Ha de ser en temps real perquè els alumnes puguin corregir els seus errors ràpidament.

Des d’un punt de vista ètic, és important garantir la privacitat dels alumnes, proporcionar una retroacció justa i equitativa i establir canals de comunicació oberts per resoldre els seus dubtes o preocupacions.

Des del punt de vista tècnic, és crucial que els recursos utilitzats siguin accessibles per a tots els alumnes i permetin la interacció entre ells i amb els docents.