Situació d’ensenyament-aprenentatge

Al llarg del segon i del tercer trimestre, i a l’àrea ‘Educació Artística, els i les alumnes preparen la representació d’una obra de teatre. El nostre grup ha escollit una obra infantil anomenada “Una mar de contes”.
Des de l’àrea d’Educació Artística es prepara la representació de l’obra, el vestuari, el decorat i la música i fragments que acompanyaran la representació de l’obra.


Context de la situació

A l’àrea d’Educació Artística, a CS, fem teatre. Es fa una lectura, comprensió i interpretació d’una obra infantil, i a més a més, es fa la creació dels decorats i de la música que acompanya les diferents escenes i intervencions dels protagonistes  de l’obra. Es proposa crear fons de decorats, que es projectaran animant cadascuna de les escenes de l’obra, amb el programa “CANVA”; crear també fragments musicals  que acompanyen canvis d’escena, canvis de registre, etc. 
En aquesta activitat treballem transversalment amb les àrees d’Educació Artística i Llengua Catalana, prioritzant en aquest cas,  la competència digital.


Les competències digitals que treballarem seran les següents:

  • Creació de continguts digitals.
  • Comunicació i creació en línia.
  • Ús responsable i benestar digital.
  • Seguretat en xarxa.

I les competències que treballarem de les àrees de Llengua Catalana i Artística seran:
Llengua Catalana: CE4, CE7, CE8
Eduació Artística: CE1, CE2


Coneixements, habilitats o actituds sobre la competència digital de l’alumnat

Per realitzar amb èxit aquesta tasca caldrà que els alumnes siguin capaços de dominar els programes següents:
Programa de disseny gràfic i composició d’imatges: CANVA
Programa seqüenciador amb el que podem crear cançons i bases musicals: SONG MAKER

Caldrà que siguin capaços de crear i elaborar continguts digitals (per crear els fons que donaran suport a l’ora, adaptar el text a les nostres possibilitats (processador de text, etc.). Hauran d’utilitzar diferents eines digitals per plasmar els seus coneixements i realitzar les propostes, tant de vestuari, decoració, fons, música i fragments musicals, etc.
Caldrà assegurar-nos dels coneixements previs que tenen els alumnes sobre els programes proposats per a treballar. Practicar la sel·lecció d’informació i cerca sel·lectiva de la mateixa; analitzar de forma crítica i objectiva la tria d’informació, i treballar de forma col·laborativa i en equip, respectant les opinions dels altres i els diferents ritmes de treball que puguin haver
Hauran de respectar, sempre, la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que utilitzem per a la preparació de la representació.
Han de conéixer també, d’on poden prendre imatges lliures, és a dir, que no és necessari que siguin citades, i diferenciar-les d’aquelles que sí que ho precisen. Conèixer bancs d’imatges per poder fer-ho bé.
Compartirem dades a la unitat compartida de teatre de que tenim al “Drive”, on anem penjant totes les tasques que realitzem al llarg de les sessions (pistes d’àudio creades, fons d’escena, propostes de vestuari, modificació i millora del guió, etc. Treballar de forma cooperativa, compartir dades en entorns digitals i, la nostra funció com a guies i supervisors, serà aquesta mateix, supervisar de forma segura i assegurar-nos que se’n fa un bon ús de tot el procés i eines digitals.
Caldrà també, que siguin competents a l’hora de protegir els dispositius i les dades personals als entorns digitals.
Nosaltres com a docents i guies, hem de saber fer un bon ús i dominar la gestió de continguts de totes i cadascuna de les eines digitals, per poder gestionar i ajudar als i a les alumnes davant de les seves necessitats. Ajudar-los i guiar-los amb les seves propostes de forma adequada, segura i competent.

Sabers que seran necessaris per a la pràctica

LLENGUA CATALANA

-Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) en el marc de les propostes didàctiques d’aula.
-Aplicació d’estratègies d’interpretació i ús d’elements bàsics de la comunicació no verbal en situacions comunicatives
-Lectura en veu alta amb entonació i ritme fluid, amb preparació prèvia.
-Lectura d’obres o fragments variats i diversos de la literatura adequats a l’edat i organitzats en itineraris lectors.

EDUCACIÓ ARTÍSTICA
-Discriminació auditiva, classificació i representació del so i les seves qualitats a través de diferents grafies durant l’audició i la pràctica musical.
-Ús d’aplicacions digitals d’enregistrament i edició d’àudio i vídeo registrant creacions musicals personals o de grup per expressar idees o emocions o fent-les servir per al descobriment i l’anàlisi d’obres.
-Utilització de tècniques, materials i recursos informàtics i tecnològics per a la captura, creació, edició, documentació i difusió de produccions plàstiques i visuals personals o de grup per expressar idees o emocions