Unitat didàctica
| Títol | Investiguem |
| Nivell | 1r, 2n, 3r i 4t ESO |
| Grup classe | SIEI |
| Curs | 2017/2018 |
BREU DESCRIPCIÓ DE LA UNITAT DIDÀCTICA O DEL PROJECTE
1- OBJECTIUS D’APRENENTATGE O APRENENTATGES – CRITERIS I INDICADORS D’AVALUACIÓ
Durant una hora a la setmana (i puntualment alguna estona lliure), els alumnes del SIEI treballen per projectes de forma individual o per parelles.
Escolleixen cadascú un tema i durant aproximadament dos mesos treballen intentant resoldre dubtes i investigant sobre aquest tema.
| OBJECTIUS D’APRENENTATGE O APRENENTATGES | CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS DE RESULTATS O DE QUALITAT | ÀMBIT DIMENSIÓ | ||||
| En finalitzar la unitat didàctica o el projecte, els alumnes han de ser capaços d’aportar evidències que demostrin que poden respondre a les següents preguntes… | En finalitzar la unitat didàctica o el projecte, sabrem o sabem que cada alumne pot respondre a aquestes preguntes si és capaç de… | En què es veu que el criteri d’avaluació s’acompleix? | Aquests indicadors d’avaluació s’associen amb el següent àmbit i dimensió | ||||
| Nivell Satisfactori | Nivell de notabilitat | Nivell d’excel·lència | |||||
| 1 | Finalització d’un treball escrit amb tota la informació redactada, imatges i conclusions finals | 1 | Coneixement i aprofundiment del tema escollit plasmat en un document final. | L’alumne respon a totes les qüestions plantejades. | Els alumnes responen a totes les qüestions plantejades amb imatges, mapes i altra informació. | L’alumne respon a totes les qüestions plantejades, se’n planteja de noves i fa una petita reflexió final. | Àmbit lingüístic / Dimensió expressió escrita i Àmbit de coneixement del medi / Dimensió món real / Àmbit digital / Dimensió comunicació |
| Redacció correcta i sense | Redacció correcta i | Redacció correcta amb | Àmbit digital / Dimensió | ||||
| faltes d’ortografia | disseny final atractiu amb imatges de diferents tipus. | imatges i altres materials (físics, vídeos, objectes relacionats, etc..). | comunicació | ||||
| 2 | Expossició oral | 2 | Identificar els punts clau del tema escollit i exposar-los oralment al grup. | Exposició oral, amb suport d’imatges. | Exposició oral amb suport audiovisual. | Exposició oral amb suport audiovisual i coneixement ampli del tema com per respondre a preguntes plantejades pels companys. | Àmbit lingüístic / Dimensió comunicació oral |
2- COMPETÈNCIES
Amb la realització d’aquesta unitat didàctica o projecte s’afavoreix l’assoliment de les competències de final d’etapa següents:
| ÀMBIT LINGÜÍSTIC – CATALÀ | ||||||||||||||
| Dimensió comprensió lectora | Dimensió expressió escrita | Dimensió comunicació oral | Dimensió literària | Dimensió plurilingüe i intercultural | ||||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ACT1 | ACT2 | ACT3 |
| ÀMBIT LINGÜÍSTIC – CASTELLÀ | ||||||||||||||
| Dimensió comprensió lectora | Dimensió expressió escrita | Dimensió comunicació oral | Dimensió literària | Dimensió plurilingüe i intercultural | ||||||||||
| 1 | 9 | |||||||||||||
ÀMBIT LINGÜÍSTIC – LLENGUA ESTRANGERA
| Dimensió comunicació oral | Dimensió comprensió lectora | Dimensió expressió escrita | Dimensió literària | Dimensió plurilingüe i intercultural | |||||||
| 1 | 9 | ||||||||||
| ÀMBIT MATEMÀTIC | |||||||||||
| Dimensió resolució de problemes | Dimensió raonament i prova | Dimensió raonament i prova | Dimensió comunicació i representació | ||||||||
| 5 | |||||||||||
| ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC | ||||||||||||||
| Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana | Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana | Dimensió medi ambient | Dimensió salut | |||||||||||
| 1 | 8 | |||||||||||||
| ÀMBIT SOCIAL | ||||||||||||
| Dimensió històrica | Dimensió geogràfica | Dimensió cultural i artística | Dimensió ciutadana | |||||||||
| 7 | ||||||||||||
| ÀMBIT ARTÍSTIC | ||
| Dimensió percepció i escolta | Dimensió expressió, interpretació i creació | Dimensió societat i cultura |
| 1 |
| ÀMBIT D’EDUCACIÓ FÍSICA | |||||||
| Dimensió activitat física saludable | Dimensió esport | Dimensió activitat física i temps de lleure | Dimensió expressió i comunicació corporal | ||||
| ÀMBIT DE CULTURA I VALORS | |||||||||
| Dimensió personal | Dimensió interpersonal | Dimensió sociocultural | |||||||
| 1 | 5 | 7 | |||||||
| ÀMBIT DIGITAL | ||||||||||
| Dimensió instruments i aplicacions | Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge | Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració | Dimensió ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital | |||||||
| 1 | 4 | 7 | 9 | 10 | 11 | |||||
ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL
| Aprendre a aprendre | Social i ciutadana | Autonomia, iniciativa personal i emprenedoria |
| x | x | x |
3- CONTINGUTS
Amb la realització d’aquesta unitat didàctica o projecte es tractaran o s’han tractat els continguts següents:
| Contingut | Matèria | |
| 1 | Parlar i conversar Participació activa i col·laborativa en situacions comunicatives referides a l’explicació de vivències personals i les derivades de situacions d’ensenyament – aprenentatge respectant les normes que regeixen la interacció oral. Exposició oral del projecte amb preparació prèvia. Escoltar i comprendre. Identificació i comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos. Llegir i comprendre. Comprensió de les informacions escrites. Escriure. Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances. Pensar, escriure i revisar. Recollida d’informació i preparació d’una exposició oral. Progressiva autonomia en l’aprenentatge: reflexió sobre el procés, l’organització i planificació del treball, acceptació de l’error, autocorrecció i autoavaluació de tot el procés. |
Català i castellà |
| 2 | Numeració i càlcul Relacions i canvi Espai i forma Mesura |
|
| Matemàtiques | ||
| 3 | L’entorn i la seva conservació El món dels éssers vius Les persones i la salut Persones, cultures i societats Canvis i continuïtat en el temps Matèria i energia Entorn, tecnologia i societat |
Ciències socials i de la naturalesa. |
| 4 | Indagació sobre les possibilitats comunicatives suggerides per la comunicació audiovisual i la utilit- zació de les TIC i per les possibilitats plàstiques dels materials i les seves qualitats formals en el dis- seny d’imatges i d’objectes artístics, i per comunicar idees, emocions i experiències. | EVP |
4- TEMPORITZACIÓ
Dos mesos, aproximadament. Tot depèn del ritme de cada alumne.
5- BREU DESCRIPCIÓ DE LA UNITAT O DEL PROJECTE
Durant dos mesos aproximadament, els alumnes de 1r a 4t del SIEI treballaran de forma individual, en un ordenador cadascú, sobre un tema escollit prèviament.
La idea és treballar la reflexió, motivar per fer recerca i investigar sobre aquest tema, veure si poden buscar informació fora de l’ordinador (a la biblioteca, a casa, etc) i finalment, plasmar totes les dades obtingudes en un treball escrit primer i en una exposició oral amb el grup després.
El desenvolupament de les sessions tindrà els diferents ritmes de cada alumne. La professora i la vetlladora ajudaran plantejant dubtes, preguntes o curiositats sobre els temes i també plantejant idees o noves línies d’investigació.
Finalment, conforme els alumnes van acabant el seu tema, faran una presentació oral del seu projecte. L’exposició es farà al grup classe SIEI i l’avaluarà la professora, els companys i l’alumne a través d’una rúbrica, que es va elaborar a inici de curs conjuntament..
6- MESURES I SUPORTS ADDICIONALS O INTENSIUS
Quines mesures o suports addicionals o intensius es preveuen o s’han hagut d’utilitzar per a cadascun dels alumnes següents:
| Alumne | Mesura i suport addicional o intensiu |
| 1 | Necessita el recolzament d’una professora de forma més intensiva. Tema: Reggeton i la vida d’un Youtuber |
| 2 | Treballa de forma autònoma, però necessita que se la vigili o se l’ajudi a avançar. Necessita suport en la comprensió d’enunciats molt llargs o complexos. Tema: les cotorres, el Bulldog francès i Alemanya. |
| 3 | Treballa de forma autònoma, quan necessita ajuda, sap demanar-la, té un rimte de treball lent. Tema: Huskies, Nova York i Joan Miró. |
| 4 | Vigilar que no jugui. Durant les exposicions del 2n trimestre va tenir un comportament poc respectuós amb la presentació d’una companya, com a conseqüència no va tenir l’oportunitat de fer ell la seva exposició. Temes: els pingüins, Bad Bunny i Barcelona. |
| 5 | Treballa bé i de forma autònoma. Temes: França, el tauró blanc i el mite d’Asclepi. |
| 6 | Treballa bé, massa ràpid, vigilar que no copii massa. Necessita suport amb la lecto-escriptura en català. Temes: els ossos panda, Malú i República Dominicana. |
| 7 | Activitat complementària a les classes de català que realitza amb el grup de reforç del seu curs. Tema: Cristiano Ronaldo i Portugal. |
Deixa un comentari