Unitat didàctica

pastedGraphic.png

Títol Investiguem
Nivell 1r, 2n, 3r i 4t ESO
Grup classe SIEI
Curs 2017/2018

 

BREU DESCRIPCIÓ DE LA UNITAT DIDÀCTICA O DEL PROJECTE 

1- OBJECTIUS D’APRENENTATGE O APRENENTATGES – CRITERIS I INDICADORS D’AVALUACIÓ

Durant una hora a la setmana (i puntualment alguna estona lliure), els alumnes del SIEI treballen per projectes de forma individual o per parelles.
Escolleixen cadascú un tema i durant aproximadament dos mesos treballen intentant resoldre dubtes i investigant sobre aquest tema. 

pastedGraphic.png

OBJECTIUS D’APRENENTATGE O APRENENTATGES CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS DE RESULTATS O DE QUALITAT ÀMBIT DIMENSIÓ
En finalitzar la unitat didàctica o el projecte, els alumnes han de ser capaços d’aportar evidències que demostrin que poden respondre a les següents preguntes… En finalitzar la unitat didàctica o el projecte, sabrem o sabem que cada alumne pot respondre a aquestes preguntes si és capaç de… En què es veu que el criteri d’avaluació s’acompleix? Aquests indicadors d’avaluació s’associen amb el següent àmbit i dimensió
Nivell Satisfactori Nivell de notabilitat Nivell d’excel·lència
1 Finalització d’un treball escrit amb tota la informació redactada, imatges i conclusions finals 1 Coneixement i aprofundiment del tema escollit plasmat en un document final. L’alumne respon a totes les qüestions plantejades. Els alumnes responen a totes les qüestions plantejades amb imatges, mapes i altra informació. L’alumne respon a totes les qüestions plantejades, se’n planteja de noves i fa una petita reflexió final. Àmbit lingüístic / Dimensió expressió escrita i Àmbit de coneixement del medi / Dimensió món real / Àmbit digital / Dimensió comunicació
Redacció correcta i sense Redacció correcta i Redacció correcta amb Àmbit digital / Dimensió
faltes d’ortografia disseny final atractiu amb imatges de diferents tipus. imatges i altres materials (físics, vídeos, objectes relacionats, etc..). comunicació
2 Expossició oral 2 Identificar els punts clau del tema escollit i exposar-los oralment al grup. Exposició oral, amb suport d’imatges. Exposició oral amb suport audiovisual. Exposició oral amb suport audiovisual i coneixement ampli del tema com per respondre a preguntes plantejades pels companys. Àmbit lingüístic / Dimensió comunicació oral

2- COMPETÈNCIES 

Amb la realització d’aquesta unitat didàctica o projecte s’afavoreix l’assoliment de les competències de final d’etapa següents: 

ÀMBIT LINGÜÍSTIC – CATALÀ
Dimensió comprensió lectora Dimensió expressió escrita Dimensió comunicació oral Dimensió literària Dimensió plurilingüe i intercultural
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ACT1 ACT2 ACT3
ÀMBIT LINGÜÍSTIC – CASTELLÀ
Dimensió comprensió lectora Dimensió expressió escrita Dimensió comunicació oral Dimensió literària Dimensió plurilingüe i intercultural
1 9

ÀMBIT LINGÜÍSTIC – LLENGUA ESTRANGERA

Dimensió comunicació oral Dimensió comprensió lectora Dimensió expressió escrita Dimensió literària Dimensió plurilingüe i intercultural
1 9
ÀMBIT MATEMÀTIC
Dimensió resolució de problemes Dimensió raonament i prova Dimensió raonament i prova Dimensió comunicació i representació
5
ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC
Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana Dimensió medi ambient Dimensió salut
1 8
ÀMBIT SOCIAL
Dimensió històrica Dimensió geogràfica Dimensió cultural i artística Dimensió ciutadana
7
ÀMBIT ARTÍSTIC
Dimensió percepció i escolta Dimensió expressió, interpretació i creació Dimensió societat i cultura
1
ÀMBIT D’EDUCACIÓ FÍSICA
Dimensió activitat física saludable Dimensió esport Dimensió activitat física i temps de lleure Dimensió expressió i comunicació corporal
ÀMBIT DE CULTURA I VALORS
Dimensió personal Dimensió interpersonal Dimensió sociocultural
1 5 7
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió instruments i aplicacions Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració Dimensió ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
1 4 7 9 10 11

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL 

Aprendre a aprendre Social i ciutadana Autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
 x  x  x

3- CONTINGUTS 

Amb la realització d’aquesta unitat didàctica o projecte es tractaran o s’han tractat els continguts següents: 

Contingut Matèria
1 Parlar i conversar
Participació activa i col·laborativa en situacions comunicatives referides a l’explicació
de vivències personals i les derivades de situacions d’ensenyament – aprenentatge respectant les normes que regeixen la interacció oral.
Exposició oral del projecte amb preparació prèvia.
Escoltar i comprendre.
Identificació i comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos.
Llegir i comprendre.
Comprensió de les informacions escrites.
Escriure.
Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances. Pensar, escriure i revisar.
Recollida d’informació i preparació d’una exposició oral.
Progressiva autonomia en l’aprenentatge: reflexió sobre el procés,
l’organització i planificació del treball, acceptació de l’error, autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
Català i castellà
2 Numeració i càlcul
Relacions i canvi
Espai i forma
Mesura
Matemàtiques
3 L’entorn i la seva conservació El món dels éssers vius
Les persones i la salut Persones, cultures i societats Canvis i continuïtat en el temps Matèria i energia Entorn, tecnologia i societat
Ciències socials i de la naturalesa.
4 Indagació sobre les possibilitats comunicatives suggerides per la comunicació audiovisual i la utilit- zació de les TIC i per les possibilitats plàstiques dels materials i les seves qualitats formals en el dis- seny d’imatges i d’objectes artístics, i per comunicar idees, emocions i experiències. EVP

4- TEMPORITZACIÓ 

Dos mesos, aproximadament. Tot depèn del ritme de cada alumne. 

5- BREU DESCRIPCIÓ DE LA UNITAT O DEL PROJECTE 

Durant dos mesos aproximadament, els alumnes de 1r a 4t del SIEI treballaran de forma individual, en un ordenador cadascú, sobre un tema escollit prèviament.
La idea és treballar la reflexió, motivar per fer recerca i investigar sobre aquest tema, veure si poden buscar informació fora de l’ordinador (a la biblioteca, a casa, etc) i finalment, plasmar totes les dades obtingudes en un treball escrit primer i en una exposició oral amb el grup després. 

El desenvolupament de les sessions tindrà els diferents ritmes de cada alumne. La professora i la vetlladora ajudaran plantejant dubtes, preguntes o curiositats sobre els temes i també plantejant idees o noves línies d’investigació.
Finalment, conforme els alumnes van acabant el seu tema, faran una presentació oral del seu projecte. L’exposició es farà al grup classe SIEI i l’avaluarà la professora, els companys i l’alumne a través d’una rúbrica, que es va elaborar a inici de curs conjuntament.. 

6- MESURES I SUPORTS ADDICIONALS O INTENSIUS 

Quines mesures o suports addicionals o intensius es preveuen o s’han hagut d’utilitzar per a cadascun dels alumnes següents: 

Alumne Mesura i suport addicional o intensiu
1 Necessita el recolzament d’una professora de forma més intensiva. Tema: Reggeton i la vida d’un Youtuber
2 Treballa de forma autònoma, però necessita que se la vigili o se l’ajudi a avançar. Necessita suport en la comprensió d’enunciats molt llargs o complexos. Tema: les cotorres, el Bulldog francès i Alemanya.
3 Treballa de forma autònoma, quan necessita ajuda, sap demanar-la, té un rimte de treball lent. Tema: Huskies, Nova York i Joan Miró.
4 Vigilar que no jugui. Durant les exposicions del 2n trimestre va tenir un comportament poc respectuós amb la presentació d’una companya, com a conseqüència no va tenir l’oportunitat de fer ell la seva exposició. Temes: els pingüins, Bad Bunny i Barcelona.
5 Treballa bé i de forma autònoma. Temes: França, el tauró blanc i el mite d’Asclepi.
6 Treballa bé, massa ràpid, vigilar que no copii massa. Necessita suport amb la lecto-escriptura en català. Temes: els ossos panda, Malú i República Dominicana.
7 Activitat complementària a les classes de català que realitza amb el grup de reforç del seu curs. Tema: Cristiano Ronaldo i Portugal.