Àrea 5: Empoderament de l’alumnat: Competències de l’àrea, ponència Dr. José Luis Lazaro sobre El compromís actiu de l’alumnat i experiències de centre.

Empoderament de l’alumnat – Xarxa Territorial de Competència Digital 2022-2023]

Per què he escollit aquest seminari?

He escollit aquest seminari perquè el concepte d’empoderament de l’alumnat penso que és fonamental per a la pràctica educativa, crec que tots els docents hauríem de partir d’aquesta premisa. Empoderar al nostre alumnat, donar-li la confiança i les ganes que necessiten per creure en ells mateixos i alhora esdevenir persones crítiques i amb opinió personal.

Com a docent d’educació infantil, crec que és essencial fomentar que els alumnes siguin agents actius del seu propi aprenentatge. El seminari dirigit per José Luis Lázaro sobre “El compromís actiu de l’alumnat” m’ha cridat molt l’atenció, perquè proposaestratègies per implicar els alumnes en el seu procés d’aprenentatge de manera activa i autònoma, una àrea que, com ja he mencionat anteriorment, és imprescindible en la meva tasca docent.

Quins aprenentatges m’ha aportat?

Durant el visionat de la sessió, he après tècniques i estratègies per promoure la participació activa de l’alumnat, tant en l’aprenentatge com en les decisions que afecten el seu propi desenvolupament. Possant èmfasi en l’ús de metodologies interactives i col·laboratives que permeten als alumnes sentir-se escoltats i valorats en el seu procés educatiu. A més, també he pogut veure i analitzar com les eines digitals poden ser molt efectives per fomentar aquest empoderament, ja que ofereixen espais per a l’expressió personal, la creativitat i la col·laboració entre els alumnes.

Amb quin aspecte de la meva pràctica docent el relaciono?

Aquest seminari el relaciono directament amb el meu desig de promoure l’autonomia i la responsabilitat en els meus alumnes. Aplicaré les estratègies d’empoderament que he après, utilitzant eines digitals per fomentar la participació activa dels nens i nenes en les activitats d’aprenentatge. Per exemple, integraré més activitats en què els alumnes puguin decidir sobre el contingut de les tasques o el mètode d’aprenentatge, tot i així, sempre amb una guia i orientació personalitzada per a cada nen i nena, partint de les seves necessitats i característiques personals. Així mateix, sempre que em sigui possible, utilitzaré plataformes digitals per permetre als meus infants, expressar-se lliurement, compartir les seves idees i treballar de manera col·laborativa, respectant sempre a la resta.