Què volem avaluar?

Tasca competencial triada: Representació emocional a través de l’expressió plàstica (elaboració de cares de samoieds amb  les diferents emocions).

Objectiu d’aprenentatge: Expressar emocions i sentiments propis a través del llenguatge artístic.

Competència clau: Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.

Criteri d’avaluació vinculat: “Mostra interès per expressar emocions a través d’elements artístics, reconeixent i representant diferents estats d’ànim.”

Justificació: Aquesta tasca permet observar tant habilitats artístiques, com socials i emocionals. És una activitat molt significativa per als infants de 3 anys, ja que vincula el món emocional amb l’expressió lliure.

Quin instrument utilitzem?

Instrument: Rúbrica d’un sol punt.

Justificació:

  • És clara i fàcil d’utilitzar.
  • Permet observar processos i no només resultats.
  • Promou l’acompanyament i la conversa reflexiva.
  • S’adapta al ritme i singularitat de cada nen i nena.
  • Aporta un feedback qualitatiu i ajuda l’infant a entendre què fa bé i en què pot millorar, tot i que en el cas d’I3 no és tan rellevant.

Quan?

Moment del cicle d’aprenentatge: Durant el desenvolupament de la tasca, amb observació activa (avaluació formativa) i al final (avaluació formadora).

Connexions amb altres aprenentatges:

  • Expressió oral (explicació de l’emoció representada).
  • Educació emocional.
  • Coneixement d’un animal concret (el samoied).

Per a què?

Intencionalitat de l’avaluació:

  • Comprendre millor l’expressió emocional dels infants.
  • Detectar necessitats de suport emocional.
  • Ajudar a l’infant a reconèixer i posar nom a les emocions.

Com es recullen i s’analitzen les dades?

Recursos digitals:

  • Drive del centre (rúbriques compartides amb equips docents).
  • Portafolis digitals (imatges de les produccions).
  • Vídeos curts o àudios de les converses amb infants.

Model de Kirkpatrick: Nivell 1 i 2 (Reacció i Aprenentatge): observem actituds i evidències d’aprenentatge emocional i artístic.

Qui fa la retroacció?

La tutora:

  • Amb suport visual (imatges, emoticones).
  • Amb llenguatge senzill i proper.
  • En conversa individual o en petit grup.

Bastides:

  • Imatges-model.
  • Pictogrames d’emocions.
  • Frases com: “Quan fas això… jo veig que estàs…” o “T’agradaria provar…?”

Com ajudarem a prendre decisions de millora?

Temps a l’aula:

  • Mitjançant espais de conversa i reflexió.
  • Repensar i millorar les produccions dels infants de manera col·laborativa.

Metacognició:

  • Parlar del que han fet, com ho han fet i com se sentien fent-ho.
  • Entre tots crear un mural col·lectiu de les emocions.

I ara què?

Millora autònoma:

  • Tornar a crear una nova expressió plàstica amb més consciència.
  • Activitats d’imitació o joc simbòlic sobre les emocions.

Recursos docents:

  • Contes, vídeos curts, jocs de cartes d’emocions.

Protocols de seguretat i protecció de dades

Quan i com?

  • Quan es documenten produccions amb imatges o vídeos.
  • Quan es comparteixen rúbriques digitals amb altres docents o famílies.

Com ho fem?

  • Amb consentiment familiar previ.
  • Emprant inicis o codis en les rúbriques digitals.
  • Emmagatzematge segur (Drive restringit del centre educatiu on les famílies poden accedir amb el correu i contrasenya dels seus fills/es).

ALGUNS EXEMPLES D’IDEES VISUALS PER LA PRESENTACIÓ:

  • Títols amb icones.
  • Fotos dels samoieds i de cares amb les diferents emocions.
  • Dibuixos o pictogrames per representar els infants.
  • Una fletxa circular per mostrar el cicle d’avaluació i millora.

M5_A1 Rúbrica d’un sol punt: https://docs.google.com/document/d/1xRkcLuRpeRP91u-e4BeKC-BBt6W7l5gLJ99uyldHFzw/edit?tab=t.0

Presentació rúbrica d’un sol punt: https://docs.google.com/presentation/d/1r_DwUyfU0oLwG4HXR4uaosWd_-h04lzioxxWfNV9Qwc/edit?usp=sharing