Què volem avaluar?
Tasca competencial triada: Representació emocional a través de l’expressió plàstica (elaboració de cares de samoieds amb les diferents emocions).
Objectiu d’aprenentatge: Expressar emocions i sentiments propis a través del llenguatge artístic.
Competència clau: Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
Criteri d’avaluació vinculat: “Mostra interès per expressar emocions a través d’elements artístics, reconeixent i representant diferents estats d’ànim.”
Justificació: Aquesta tasca permet observar tant habilitats artístiques, com socials i emocionals. És una activitat molt significativa per als infants de 3 anys, ja que vincula el món emocional amb l’expressió lliure.
Quin instrument utilitzem?
Instrument: Rúbrica d’un sol punt.
Justificació:
- És clara i fàcil d’utilitzar.
- Permet observar processos i no només resultats.
- Promou l’acompanyament i la conversa reflexiva.
- S’adapta al ritme i singularitat de cada nen i nena.
- Aporta un feedback qualitatiu i ajuda l’infant a entendre què fa bé i en què pot millorar, tot i que en el cas d’I3 no és tan rellevant.
Quan?
Moment del cicle d’aprenentatge: Durant el desenvolupament de la tasca, amb observació activa (avaluació formativa) i al final (avaluació formadora).
Connexions amb altres aprenentatges:
- Expressió oral (explicació de l’emoció representada).
- Educació emocional.
- Coneixement d’un animal concret (el samoied).
Per a què?
Intencionalitat de l’avaluació:
- Comprendre millor l’expressió emocional dels infants.
- Detectar necessitats de suport emocional.
- Ajudar a l’infant a reconèixer i posar nom a les emocions.
Com es recullen i s’analitzen les dades?
Recursos digitals:
- Drive del centre (rúbriques compartides amb equips docents).
- Portafolis digitals (imatges de les produccions).
- Vídeos curts o àudios de les converses amb infants.
Model de Kirkpatrick: Nivell 1 i 2 (Reacció i Aprenentatge): observem actituds i evidències d’aprenentatge emocional i artístic.
Qui fa la retroacció?
La tutora:
- Amb suport visual (imatges, emoticones).
- Amb llenguatge senzill i proper.
- En conversa individual o en petit grup.
Bastides:
- Imatges-model.
- Pictogrames d’emocions.
- Frases com: “Quan fas això… jo veig que estàs…” o “T’agradaria provar…?”
Com ajudarem a prendre decisions de millora?
Temps a l’aula:
- Mitjançant espais de conversa i reflexió.
- Repensar i millorar les produccions dels infants de manera col·laborativa.
Metacognició:
- Parlar del que han fet, com ho han fet i com se sentien fent-ho.
- Entre tots crear un mural col·lectiu de les emocions.
I ara què?
Millora autònoma:
- Tornar a crear una nova expressió plàstica amb més consciència.
- Activitats d’imitació o joc simbòlic sobre les emocions.
Recursos docents:
- Contes, vídeos curts, jocs de cartes d’emocions.
Protocols de seguretat i protecció de dades
Quan i com?
- Quan es documenten produccions amb imatges o vídeos.
- Quan es comparteixen rúbriques digitals amb altres docents o famílies.
Com ho fem?
- Amb consentiment familiar previ.
- Emprant inicis o codis en les rúbriques digitals.
- Emmagatzematge segur (Drive restringit del centre educatiu on les famílies poden accedir amb el correu i contrasenya dels seus fills/es).
ALGUNS EXEMPLES D’IDEES VISUALS PER LA PRESENTACIÓ:
- Títols amb icones.
- Fotos dels samoieds i de cares amb les diferents emocions.
- Dibuixos o pictogrames per representar els infants.
- Una fletxa circular per mostrar el cicle d’avaluació i millora.
M5_A1 Rúbrica d’un sol punt: https://docs.google.com/document/d/1xRkcLuRpeRP91u-e4BeKC-BBt6W7l5gLJ99uyldHFzw/edit?tab=t.0
Presentació rúbrica d’un sol punt: https://docs.google.com/presentation/d/1r_DwUyfU0oLwG4HXR4uaosWd_-h04lzioxxWfNV9Qwc/edit?usp=sharing
Deixa un comentari