Primera part: Definició de l’activitat.

Títol de l’activitat: “Busquem informació sobre els samoieds i la compartim entre tots.”

Enunciat de l’activitat: Els infants treballaran en petits grups per cercar informació sobre els samoieds, utilitzant recursos digitals (imatges, vídeos i textos senzills) a les tauletes digitals. Cada grup utilitzarà tauletes per accedir a un entorn digital segur amb enllaços preseleccionats. Un cop recollida la informació, crearan una presentació visual senzilla amb Book Creator o PicCollage, que inclourà textos curts, imatges i enregistraments de veu explicant el que han après. Finalment, cada grup compartirà el seu treball amb la resta de la classe, promovent així la comunicació digital i el treball col·laboratiu.

Segona part: Reflexió per al disseny de l’activitat.

Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada: La SA “Els samoieds” forma part d’un projecte d’investigació sobre tribus del món, els gossos samoieds i els seus hàbitats. L’activitat s’integra com una part del treball d’investigació, on els infants exploren el món dels poblats samoieds i els gossos, per entendre millor la diversitat del món que els envolta i en el que conviuen. Aquesta activitat incorpora competències digitals dins una seqüència global d’aprenentatge basada en l’observació, la recerca i la comunicació.

Competències digitals treballades.

1. Alfabetització mediàtica i informacional:

  1. Dimensió: Cerca i gestió de la informació.
    Competència específica: L’alumnat explora i identifica fonts d’informació digital (imatges, vídeos, sons…) relacionades amb els samoieds i l’Àrtic, per tal d’elaborar una producció digital senzilla (com ara una presentació o mural interactiu).

    Exemple concret dins la proposta: Els infants, amb suport de l’adult, cerquen imatges d’animals de l’Àrtic o del clima polar utilitzant eines com el buscador d’imatges amb filtre de Creative Commons. Aquesta activitat fomenta una primera aproximació a la cerca responsable i al pensament crític sobre la procedència i el significat de les imatges.

  2.  Creació de continguts digitals:

    Dimensió: Producció de continguts digitals.
    Competència específica: L’alumnat participa en la creació col·laborativa d’un conte digital sobre la vida d’un samoied (o d’una família d’aquests gossos), utilitzant eines com una pissarra digital, una app de dibuix o una eina d’edició d’imatges amb veu (com ChatterPix o Book Creator).

    Exemple concret dins la proposta: En petits grups, els infants dissenyen una escena del conte, la decoren amb dibuixos digitals i graven una narració explicant què fa el samoied. Aquesta activitat promou la competència de crear contingut propi i expressar-se mitjançant suports digitals.

Coneixements, habilitats i actituds:

  • Conèixer què és un cercador d’informació adaptat per als infants.

  • Aprendre a seleccionar imatges o vídeos rellevants, amb ajuda dels adults.

  • Desenvolupar habilitats comunicatives digitals bàsiques (explicar amb veu, ordenar continguts) a l’hora d’exposar davant de la resta de companys i companyes.

  • Respectar les normes bàsiques de treball en equip i fer un ús responsable de les eines.

Nivells d’aplicació de la competència digital:

  • Coneixement bàsic de com funcionen les eines de cerca (preselecció d’enllaços).

  • Posada en pràctica d’habilitats per seleccionar imatges i informació senzilla.

  • Treball cooperatiu: elaboració en grup, discussió i posada en comú.

  • Expressió crítica i creativa mitjançant la producció d’un recurs digital propi.

Requisits tècnics:

  • Tauletes digitals amb accés a internet.

  • Aplicacions: Book Creator, PicCollage, o similar.

  • Entorn digital segur amb recursos filtrats prèviament (Symbaloo, Padlet, etc.).

Coneixements tècnics a desenvolupar:

  • Obrir aplicacions, inserir imatges, gravar àudio.

  • Ordenar continguts visuals i textuals amb el suport dels docents.

  • Guardar i compartir el treball amb la resta dels companys.

Aspectes de ciberseguretat i protecció de dades:

  • L’alumnat no introdueix dades personals.

  • S’utilitzen entorns tancats i supervisats.

  • Es treballa el respecte a les imatges (ús d’imatges lliures o facilitades pels docents).

  • Es promou la responsabilitat en l’ús de les eines digitals (no fer fotos d’altres sense permís, ús segur del dispositiu).