Polítiques comunicatives del centre

Jo treballe a l’Institut-Escola Agustí Barberà, situat a Amposta, és un centre de màxima complexitat que treballa per garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. El centre ofereix una coordinació integral entre les etapes d’infantil, primària i secundària, assegurant una transició fluida i coherent en el procés educatiu de l’alumnat.

1. Comunicació amb les famílies i el claustre

Les famílies són un pilar fonamental en la dinàmica del centre. Les polítiques comunicatives estan orientades a fomentar la seva implicació activa i garantir una comunicació clara i efectiva:

  • Ús de l’aplicació Weeras: El centre promociona diverses aplicacions per a la comunicació entre centre i família . L’eina digital més destacada és el Weeras
    • Passar assistència.
    • Informar sobre faltes i incidències.
    • Gestionar el butlletí de notes.
  • Suport per a l’ús de Weeras: Per garantir que totes les famílies tinguin accés i domini de l’eina, es realitzen:
    • Formacions gratuïtes sobre l’ús de l’aplicació.
    • Instal·lació assistida de l’App per a aquelles famílies que tenen dificultats tecnològiques.
  • L’aplicació permet establir un contacte constant i accessible, millorant la transparència i facilitant el seguiment personalitzat de l’alumnat.

2. Coordinació docent

La col·laboració entre els docents d’infantil, primària i secundària és essencial per a la coherència educativa i la fem i normalment la fem mitjançant Gmail amb el compte del XTEC:

  • Reunions setmanals per establir criteris pedagògics comuns amb el Calendar compartit.
  • Una plataforma digital que facilita l’intercanvi d’informació i recursos Gmail i Drive.
  • L’ús de metodologies compartides, com el treball per projectes, permet establir línies d’actuació unificades.

3. Estratègia digital

El centre compta amb una estratègia digital que assegura la competència tecnològica i la comunicació constant del professorat i l’alumnat. Al centre emprem de manera recurrent el mur del Classroom.

  • L’ús de plataformes educatives digitals per facilitar la comunicació i el seguiment personalitzat.

4. Inclusió i adaptació cultural

Com a centre de màxima complexitat, l’Agustí Barberà adapta les seves polítiques comunicatives per atendre la diversitat cultural i lingüística:

  • Materials i comunicacions traduïts a les llengües familiars més comunes.
  • Tallers i jornades interculturals que fomenten la integració i la cohesió comunitària.
  • Suport específic per a l’alumnat i les famílies d’incorporació recent al sistema educatiu.

Objectius digital dels centre

1. Formació i reflexió pedagògica

O1. Iniciar un debat i intercanvi d’experiències entre el professorat d’infantil (INF), primària (PRI) i secundària (ESO) sobre l’ús de les tecnologies digitals en l’àmbit educatiu.

  • Accions:
    • Organitzar reunions trimestrals interetapes per compartir bones pràctiques i recursos TAC.
    • Crear una base de dades col·laborativa amb recursos digitals que estigui accessible per a tot el professorat.

2. Avaluació de la competència digital de l’alumnat

O2. Establir criteris clars per a l’avaluació de la competència digital i crear instruments d’avaluació que fomentin una avaluació formadora i formativa.

  • Accions:
    • Dissenyar rúbriques específiques per avaluar la competència digital de l’alumnat a totes les etapes.
    • Crear un banc d’eines d’avaluació digital, com portafolis digitals i qüestionaris interactius.

3. Creació de productes digitals per part de l’alumnat

O3. Promoure que l’alumnat desenvolupi productes digitals com a part del seu aprenentatge, fomentant el comportament segur i responsable en l’ús dels recursos digitals.

  • Accions:
    • Incorporar activitats de creació digital (infografies, vídeos, presentacions interactives) en els projectes de cada àrea curricular.
    • Realitzar formacions puntuals per a l’alumnat sobre ciberseguretat i bones pràctiques digitals.

4. Treball transversal amb les tecnologies digitals

O4. Consolidar el treball transversal entre les diferents àrees curriculars, incrementant l’ús de les tecnologies digitals en el dia a dia.

  • Accions:
    • Potenciar el treball col·laboratiu entre àrees, integrant projectes interdisciplinaris que utilitzin eines digitals.
    • Introduir programari i plataformes digitals compartides que facilitin la col·laboració entre àrees i etapes.

5. Actualització dels documents de gestió del centre

O5. Revisar i actualitzar els documents de gestió del centre per incloure les estratègies d’ús de les tecnologies digitals.

  • Accions:
    • Adaptar el Projecte Educatiu de Centre (PEC) per reflectir l’impacte de les tecnologies en l’aprenentatge.
    • Incorporar un apartat específic d’estratègies digitals al Pla Anual de Centre (PAC) i altres documents rellevants.

Seguiment i avaluació

Per garantir la implementació d’aquests objectius, es proposa:

  • Crear una comissió de seguiment de l’EDC, amb representants de totes les etapes i àrees.
  • Revisar anualment l’assoliment dels objectius plantejats i ajustar les accions segons les necessitats detectades.