Competència digital de l’alumnat.

En aquest curs faig llengua catalana a 3r d’ESO. Hem estat preparant com fer una crònica periodística. Primerament els vaig demanar que en fessin una sobre un esdeveniment festiu, esportiu, musical o cultural de la seva ciutat, Pallejà, o de la comarca del Baix Llobregat. Havent-la escrita i després corregida per mi, l’havien de passar a un word i enviar-me-la amb una sèrie requisits de redacció del document (tipus de lletra, tamany de lletra, paràgraf justificat, interlineat).

Penso que serà bufar i fer ampolles fer aquesta tasca. Però no. La gran majoria no està acostumat a treballar en format word (fer ús d’un processador de textos) ni a enviar correus electrònics. Crec que pensem que en saben massa, d’informàtica, però allò que domina la majoria és l’ús d’aplicacions de jocs o les xarxes socials, o la creació de vídeos curts poc treballats. Demanes que insereixin una foto seva que complementi la crònica i apareix un nou problema. Jovent acostumat a fer moltes fotos, selfis i a penjar-les a instagram i malgrat això no saben inserir correctament una imatge en un document word.

On vull arribar? Què és necessari que es treballi en cada matèria la competència digital, que sigui una part més del temari de cada assignatura i que hi sigui present en els llibres de text de cada matèria. No m’acaba de convèncer que sigui una competència que es valora a banda sinó que hi hauria de ser integrada en cada matèria. Ara bé, ja fa 10 anys amb la LEC en la qual ja es demanava treballar la competència comunicativa a totes les matèries cosa que s’ha complit en molt poca proporció.

En definitiva, l’alumnat ha d’aprendre coneixements informàtics i digitals, no hem de suposar que ho saben fer tot perquè són nadius digitals. També vam néixer els adults de més de quaranta anys amb la televisió en plenitud i no se’ns va considerar uns especialistes en fer televisió encara que en vèiem molta.

Foto procedent de la web www.orientatuhijo.com de la Fundación Bertelsmann