Començaré comentant un article que m’ha semblat molt interessant i amb el qual coincideixo amb totes les idees que s’exposen sobre el desenvolupament cognitiu dels adolescents. Aquest article és de Roger Schank i ens exposa com  idea principal de l’article que no hi ha millor manera d’aprendre que fent les coses. A través d’investigar la intel·ligència artificial Roger va esbrinar que tot el que aprenem es basa en la pràctica. Hi estic totalment d’acord, no es pot aprendre a anar en bicicleta si mai ens hem pujat a sobre d’una. Segons Schank, R. (2012) em d’aprendre coses que després puguem posar en pràctica, d’aquesta manera i través de la pròpia pràctica assolirem l’aprenentatge. A banda d’aquesta idea també ens exposa que hem d’aprendre dels errors, hem d’equivocar-nos i així assolir coneixement. Per extrapolar-ho a l’aula d’un centre educatiu, el que jo faria, es que els meus alumnes siguin actius, que intervinguin a l’aula, que comentin, que s’equivoquin, que es corregeixin i així aprenguin.

Seguint amb el desenvolupament cognitiu, no podia deixar de parlar de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner. Partint que, com a la primera crònica vaig comentar, no tots els adolescents són iguals. Tots i cadascú d’ells tindran unes habilitats increïbles per fer determinades coses i no tindran tanta destresa per fer unes altres, per tant, no podem caure en l’equivocació d’etiquetar a tothom per igual. Relacionant-lo amb la matèria, tenim la imatge d’una vinyeta de còmic on apareixien diferents animals (elefant, peix, mico…) i l’examen que han de superar és pujar a un arbre, impossible per al peix, per exemple. Com a crítica al sistema educatiu actual, considero que les intel·ligències múltiples podrien millorar-lo molt ja que es milloraria molt el desenvolupament global de l’alumne. A l’article de M. Gutierrez (2012) a Tendencias de La Vanguardia surt una frase que vull remarcar al meu artícle que parla sobre les intel·ligències múltiples de Gardner, i diu: “Queremos que todos los alumnos fluyan, que tengan su oportunidad, sacar lo mejor de cada uno y las inteligencias múltiples nos han ayudado a conseguirlo”.diferents inte

Pel que fa al desenvolupament social dels adolescents vull centrar-me en la idea dels diferents estils parentals de Maccoby i Martin. Degut que l’aprenentatge de l’adolescent variarà segons el seu entorn social. El vincle familiar amb l’adolescent serà primordial per al seu desenvolupament social degut que la família influencia directament a l’adolescent, a sobre no és esporàdic sinó que aquesta influència és diària fet que acaba convertint als seus pares en referents per a ell/ella. A mesura que el nen creix apareixeran nous microsistemes socials que també l’influenciaran com es el cas de l’escola, el grup d’amics, les activitats extraescolars, l’equip de l’esport que practiqui i inclús les xarxes socials. Però com a guia i com a referent més significatiu per a ell sempre estarà la família, per tant, com a futurs docents aquests fets també els hem de tenir en compte.

Finalment m’agradaria parlar de les idees d’un altre autor, ell és  M. Prensky. Vull fer referència al concepte que ens dona de nadius digitals i com afecta al desenvolupament social de manera que els adolescents d’ara tenen molta mes llibertat alhora de buscar informació o de conèixer a gent a través de xarxes socials. Es molt perillós degut que hi ha un xoc de coneixement entre pares/profes i adolescents, uns son nadius digitals i els altres no, hem de saber controlar-ho per tal de que el desenvolupament social del nen sigui l’adequat.

Ja per acabar i seguint amb el mateix autor vull fer esment a un fragment d’una entrevista que fan a Prensky, que cito a la bibliografia, i que fa referència al que ell creu necessari que hem d’ensenyar a les escoles. Parla de 4 habilitats fonamentals: el pensament efectiu, l’acció efectiva, les relacions eficaces i el compliment efectiu.  Hauríem  de centrar el pla d’estudis en habilitats i no pas en coneixements que es com està plantejat actualment.

 

Bibliografia:

  • Ima Sanchís. (2012). “És fent que se n’aprèn”. LA CONTRA. La Vanguardia.
  • Maite Gutiérrez (2012). “En que eres inteligente?”. La Vanguardia.
  • Marc Prensky. (2014) Debemos descrubir la pasión de cada estudiante. Tiching Blog. Recuperat el dia 31 d’Octubre a http://blog.tiching.com/marc-prensky-debemos-descubrir-la-pasion-de-cada-estudiante