A l’actualitat gairebé tots els alumnes tenen mòbils i cada vegada en tenen amb menys edat. Els fan servir majoritàriament per a comunicar-se entre ells, però ben pocs els fan servir amb fins educatius.

L’aprenentatge mòbil és el procés d’ensenyament-aprenentatge que es pot duu a terme en qualsevol lloc i moment, gracies a l’ús de dispositius mòbils amb connexió inhalàmbrica que ens permeten accedir a la informació, a través de la xarxa.

Algunes de les característiques principals d’aquest tipus d’aprenentatge són:

  • Portabilitat: les tauletes són més lleugeres davant dels llibres de text i podem accedir a llibres digitals amb elles.
  • Accessibilitat: El treball al núvol i l’accés a documents actualitzats  o als vídeos o imatges que podem modificar individualment o col·laborativament  facilita el treball i potencia el treball col·laboratiu dins i fora de l’aula.
  • Comoditat i flexibilitat: el navegador, el magatzem d’arxius i els reproductors multimèdia possibiliten l’accés a tot tipus de continguts des d’un únic dispositiu.
  • Connectivitat: la connexió inhalàmbrica ens permet el ràpid accés a la xarxa. Internet és una font inesgotable d’informació pels nostres alumnes.
  • Senzillesa: el maneig de les tauletes pels alumnes és molt fàcil i intuïtiu per a ells. La instal·lació de les apps resulta més senzilla que el software als ordinadors i trobem una gran diversitat per a cobrir gairebé qualsevol necessitat educativa.
  • Autonomia: l’aprenentatge mòbil permet la personalitzar i respectar els diferents ritmes  d’aprenentatge.
  • Motivació: Potencia l’aprenentatge significatiu, ja que s’adapta més a la realitat de l’alumne.

 

Aquesta sèrie de característiques fan que la implementació de les tauletes a l’aula sigui summament beneficiosa, però com en tota introducció de nous elements a l’aula poden tenir certs inconvenients, com ara:

Problemes tècnics i altres: l’ample de banda dels centres educatius, la bateria dels dispositius mòbils, el fet que alguns alumnes tinguin problemes a l’hora de fer servir algunes apps o fins i tot un manteniment inadequat dels dispositius pot dificultar el ritme de les classes.

Anticipar-nos a aquesta sèrie de problemes és l’única manera de controlar-los en la mesura del possible. Comptar amb el suport dels equips de manteniment informàtic dels centres esdevé una peça clau per a evitar aquesta problemàtica  i una bona planificació del projecte educatiu que volem desenvolupar amb dispositius mòbils també.

Possibles distraccions: les tauletes esdevenen una porta oberta al coneixement, però també a les xarxes socials i als jocs. És ben fàcil que els alumnes es distreguin amb les tauletes, però sense elles també ho feien.