En aquest mòdul hem estudiat el DUA, Disseny Universal d’Aprenentatge.

Que destaco? La frase següent:

Els currículums iguals per tothom aixequen barreres i no tenen en compte a l’alumnat situat en els extrems superiors i inferiors. Si tenim en compte que la diversitat és la norma i no l’excepció, ens adonarem que cal oferir un currículum que contempli aquestes diferències entre l’alumnat des del principi, “oferint que presentin opcions que es puguin personalitzar, que permetin a tots els estudiants progressar des d’on ells estan i no des d’on nosaltres imaginem que estan” (Rose, Gravel i Gordon, 2014).(1)

Així, un currículum dissenyat universalment està generat des del principi per tractar de satisfer les necessitats educatives del major nombre d’infants i joves, fent innecessari el costós procés d’introduir canvis un cop dissenyat el currículum general.

El DUA ajuda a estar a l’altura del repte de la diversitat suggerint materials d’instrucció flexibles, tècniques i estratègies que donin poder als educadors per atendre i reconèixer aquestes múltiples necessitats. Les Pautes del DUA són un conjunt d’estratègies i estan organitzades d’acord amb els tres principis fonamentals del DUA (representació, acció i expressió i implicació).

L’aspecte universal del DUA no vol dir una solució per a tothom sinó que planteja la necessitat de dissenyar, des del principi, activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula.

Així, per dur a bon terme el DUA, hem de tenir en compte el decàleg de pràctiques inclusives:

activitats_inclusives

A més a més, les activitats han d’ajudar a l’adquisició de les competències, i hem de fer servir diverses metodologies per facilitar la participació activa i l’aprenentatge interactiu entre l’alumnat amb diferents nivells competencials, el que ha de suposar la millora dels aprenentatges i l’increment en el rendiment acadèmic de tot l’alumnat.

Les estratègies metodològiques han de tenir present :

En resum, les metodologies actives propicien la interacció entre iguals, el treball cooperatiu, les activitats en grup i l’intercanvi comunicatiu que ajuden a mobilitzar els recursos cognitius dels alumnes.

La tecnologia digital pot potenciar les bones pràctiques a l’aula i per això , podem fer servir algunes tècniques, focalitzades en una vessant de la producció de continguts digitals que afavoreix la creativitat, el treball col·laboratiu, la presa de decisions…

En aquest mòdul hem estudiat les següents tècniques:

  • StopMotion
  • Croma
  • Videoconferències
  • Edició de videos
  • Revista digital
  • Radio Escolar

 

→→→ENLLAÇ ALS CONTINGUTS DEL MÒDUL!

Jo he escollit la tècnica del Croma amb el programa Touchcast Pitch.

Objectius

 

PROBLEMÀTICA QUE M’HE TROBAT AMB EL CROMA:

Cal dir que no he aconseguit el que esperava amb aquesta tècnica, o això, o no he utilitzat el programa adequat. Jo volia gravar-me, i que de fons, sortissin vídeos animats, i amb el Touchcast, no ho he aconseguit, o no ho he sabut trobar. A més a més, he hagut d’utilitzar un altre ordinador, ja que amb el meu es quedava bloquejat.

 

Per acabar, per fer un resum del mòdul, he creat el següent mapa mental amb Mindmeister:

Per a fer mapes mentals ens han aconsellat els següents programes:

Per fer mapes mentals, recomanem:

 

Per fer presentacions animades podeu utilitzar:

O bé per penjar podcast podeu utilitzar: