CONTINGUTS DEL MÒDUL 0

CONTINGUTS DEL MÒDUL 1

Per a aquesta activitat ens proposen escriure un article al dossier digital on reculli les meves reflexions que facin referència a aspectes treballats en aquest mòdul.
Els temes que hem treballat són els següents:

  • La Competència digital docent (document del Departament d’Ensenyament)

Ens han adjuntat un document que tenia pendent de llegir, sobre “La competència digital docent del professorat de Catalunya.”  En general, no està de més tenir-lo present. L’enllaç a l’imprés el podem trobar aquí.

  • Llista de comprovació sobre el nivell de Competència digital adquirit

En aquesta activitat hem hagut d’emplenar una fitxa. Aquesta, té un seguit d’indicadors que serveixen per ajudar-nos a reflexionar sobre el nostre nivell sobre competència digital docent.

Si me l’haguessin fet emplenar fa mig any, el meu nivell seria molt més baix. Ara, gràcies a un curs que vaig fer per la plataforma INTEF, moltes de les respostes són positives, competetencialment parlant.

llista de comprovació patró

  • Debat

En aquest segona activitat hem fet un debat a partir d’algunes idees que s’escolten en els claustres i en els mitjans i també d’altres que són cies d’experts.

L’objectiu és comunicar i exposar la vostra idea sobre els punts que s’exposen en el fòrum i conèixer l’opinió dels companys, de forma que es vagin ampliant i consolidant els arguments exposats. Són fils de debats que tracten diferents aspectes (paper del professor, idees preconcebudes i poc fonamentades, aspectes metodològics, pedagògics…)

Els temes de debat proposats han estat els següents
  
Lligats a la tecnologia
No cal integrar la tecnologia amb la meva assignatura. No té res a veure (professor d’ESO de matemàtiques)

Bona frase que ha comentat un company:

Com deia Sheila Jasanoff, “Els objectes tecnològics estan fortament entremesclats amb la societat. Influeixen i donen forma a les nostres accions, en la mateixa mesura que les nostres accions donen forma als objectes tecnològics.. …. Defineixen noves formes de fer i noves relacions socials i econòmiques. També, per descomptat, noves formes d’aprendre i d’ensenyar”. 

Els alumnes del segle XXI ja saben com treballar amb la tecnologia, no cal que els hi ensenyem res. A més, en saben més que el professorat.
Sense competència digital docent, els alumnes no poden desenvolupar amb eficàcia les seves competències digitals.

En aquest fil, hi ha una tesi interessant:

LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT COM A EINA PER GARANTIR LA QUALITAT EN L’ÚS DE LES TIC EN UN CENTRE ESCOLAR. José Luis Lázaro Cantabrana. URV Tarragona

https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/312831/Tesi%20Jose%20L%20Lazaro.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fer el mateix de sempre amb tecnologia o sense, no permet avançar cap a una major qualitat i equitat de l’educació (Francesc Pedró)
La tecnologia dóna oportunitat a l’impuls del treball col·laboratiu, asincrònic i actiu.
Per ser transformador, el professorat necessita tenir el coneixement i les habilitats per aprofitar al màxim els entorns d’aprenentatge rics en tecnologia.
Hem passat d’un sistema de poca informació a un altre amb massa informació. En conseqüència, l’escola, construïda sobre el paradigma d’exigua informació, ha de redefinir-se ara en un escenari d’abundància d’informació.
Si ensenyem als estudiants d’avui com ensenyàvem als d’ahir, els privem del demà (Dewey)
Hem de tenir en compte l’ús social de la tecnologia, i als centres educatius no se’n fa gaire cas. I si se’n fa, és només per prevenir accions malicioses.
Cal entendre la tecnologia no només com un conjunt d’habilitats tècniques sinó com una combinació de comportaments, coneixements, hàbits i pensament crític.
El rol com a professors continua sent la de transmissió de coneixements
La tecnologia reprodueix les desigualtats educatives ja existents.
La tecnologia ens ha fet canviar la manera de comunicar-nos, informar-nos, treballar, relacionar, estimar i protestar (Manuel Castells).
És imprescindible desenvolupar pedagogies innovadores que recolzin simultàniament l’adquisició d’una profunda base de coneixements, la seva comprensió i les habilitats del segle XXI (Innovative Schools Teaching and Learning in the Digital Era, 2015).
  • Personalització del Dossier digital: creació de categoria

Aquest punt, gràcies al curs que anteriorment he parlat, el tenia assolit. Es pot veure la pàgina web on recullo tots els cursos que vaig fent aquí.

 

Vector de dinero creado por macrovector – www.freepik.es