Activitat que es realitzarà a 2n d’ESO a l’assignatura de Llengua Catalana.
Selecció de la unitat didàctica
En aquesta unitat estem estudiant algunes normes ortogràfiques, entre d’elles la dels accents diacrítics, ja que a l’hora d’escriure textos el que més falla és l’ortografia. Els alumnes no saben massa bé què ha fallat als seus escrits, així que investiguen cada falta d’ortografia que fan per posar-la a un full de càlcul i tenir-ne així un registre.
Tot i que són conceptes que els alumnes de 2n d’ESO ja haurien de conèixer, s’han d’anar repassant, per això la unitat s’obrirà amb un qüestionari per analitzar els coneixements previs que tenen sobre els accents diacrítics.
Selecció del recurs digital
Als meus alumnes els agrada molt el Kahoot!, però a mi em sembla una mica repetitiu. Per això, he decidit fer servir l’eina Blooket, que se sembla molt a l’abans esmentada, però amb una mica més de joc. Literalment, els qüestionaris es barregen amb uns minijocs que li poden donar la volta a la puntuació en qualsevol moment.
L’alumnat el pot fer servir des de l’ordinador o des del telèfon. Les preguntes apareixen a la seva pantalla i a l’ordinador del docent hi apareix una mena de classificació que es pot projectar o no. En acabar, el professor té un registre de les preguntes que ha encertat cada participant.
Disseny de l’activitat
L’enunciat de la tasca en concret podria ser: Llegeix les oracions amb atenció i tria quina paraula ha de completar el buit. Tria la resposta correcta tenint en compte que la diferència és un sol accent.
El meu objectiu amb aquesta activitat era fer una diagnosi sobre els coneixements previs adquirits durant l’etapa de l’Educació Primària i el Primer curs de l’Educació Secundària sobre els 15 accents diacrítics de la llengua catalana per tal de redactar textos amb correcció ortogràfica.
Competència específica 5: Produir textos escrits i multimodals amb adequació, coherència, cohesió, aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Criteri d’avaluació: 5.2 Incorporar procediments bàsics per enriquir els textos, tenint en compte aspectes discursius, lingüístics i d’estil, amb precisió lèxica i correcció ortogràfica i gramatical.
El recurs que he fet servir és Blooket https://www.blooket.com/
Pel que fa a la Taxonomia de Bloom, en aquesta activitat el que es pretendria seria recordar. Perquè la meva idea és que aquests accents ja són coneguts per l’alumnat. O bé perquè els han estudiat prèviament, o bé perquè els han vist escrits infinitat de vegades.
D’altra banda, el DUA, em sembla que està aplicat des del moment en què es tracta d’una activitat interactiva. A més, amb aquesta modalitat de joc, els alumnes van contestant les mateixes 30 preguntes durant 7 minuts, així que les preguntes es van repetint perquè vagin millorant les seves respostes des de l’inici fins al final.
Implementar l’activitat a l’aula i recollir les evidències:
He recollit les meues evidències en aquest vídeo, junt amb unes captures de pantalla del joc.
Analitzar i reflexionar sobre la posada en pràctica:
- Les tecnologies digitals emprades afavoreixen l’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part de l’alumnat? En el meu cas, pense que sí, ja que és una eina molt repetitiva i, si el coneixement partia des de zero (per exemple, en el cas d’alumnes d’aula d’acollida), en acabar l’activitat, per repetició, hauran après a diferenciar algunes paraules amb accent diacrític i sense.
- En cas que no, quins altres recursos es poden utilitzar en substitució d’aquests? Per tal de consolidar el seu coneixement, la següent activitat de la unitat seria preparar un cartell per la classe amb els accents diacrítics per tenir-los sempre a l’abast i poder fer consultes durant la redacció de textos a l’aula.
- Són realment necessaris els recursos digitals per aquesta programació? No, aquest exercici és un típic qüestionari d’omplir un buit triant entre dues paraules. De vegades, és una mica complicat innovar quan es tracta de normes d’ortografia, però sí és possible gamificar tant com es vulgui.
- T’han sorgit problemes quan hi has integrat les tecnologies digitals? No, al contrari, l’activitat ha tingut una gran rebuda per part de l’alumnat i ha sigut una manera divertida de fer una activitat de diagnosi, bastant necessària per mi, que podria haver sigut molt avorrida i repetitiva.
- En cas que sí, com has afrontat l’imprevist? En cas que no, quin problema creus que et podria haver sorgit i com el podries haver resolt? Em podrien haver passat dos problemes. El primer que no hi hagués internet, pel que fos, en aquell moment, l’hauria solucionat compartint dades amb el meu telèfon mòbil (ja ho he fet moltes vegades). Un altre problema, podria haver sigut que no funcionés el canó per projectar, però no hauria sigut un problema real, ja que els alumnes no necessiten la projecció per veure i respondre les preguntes.
Deixa un comentari