Allò que anomenàvem “examen” no té cap sentit en les aules de l’institut on treballe, un institut de màxima complexitat al barri de Sant Ildefons de Cornellà. Aprenem moltes coses, però no precisament per fer exàmens. L’alumnat s’encarrega de recordar-m’ho cada dia.

Tanmateix, els exàmens sempre han estat una eina definitiva pel professorat a l’hora d’avaluar el nivell de coneixement adquirit pels seus estudiants. Així que cal reinventar-los. La millor manera és fer-ho a través d’eines digitals que són més properes a la generació d’alumnes actuals que no pas el paper.

La setmana passada tocava examen, però vaig sorprendre els meus alumnes amb una prova individual a través de Google Forms. La prova semblava un examen de tipus test, encara que, en la seva majoria, totes les preguntes eren exercicis pràctics.

Dintre de la prova hi havia tres nivells: aprenent, avançat i expert. Encara que l’alumnat només va anotar que hi havia un parell de preguntes que s’havien de llegir amb molt de deteniment. També era l’efecte que estava buscant. Perquè sovint en els exàmens de paper col·loque uns exercicis amb 5 o 10 paraules o oracions que s’han de completar, corregir, classificar, etc. Però en fer aquesta prova he pogut estalviar els exercicis de llengua repetitius i substituir-los per preguntes molt concretes que em proporcionen la mateixa informació.

A més, aquest tipus de prova em beneficia com a docent de dues maneres. D’una banda, no he de corregir exàmens, només fer una revisió visual de les respostes. Per evitar que els primers a acabar diguessin les respostes als companys, no hi havia l’opció de veure en què s’havia fallat, però sí que podien veure al moment quants punts havien aconseguit.

D’una altra banda, les respostes havien de ser correctes al 100% perquè el sistema les identifiqués com a realment correctes, ja que era una prova sobre normes d’ortografia i aspectes lexicosemàntics. És a dir, si algú va dir que l’abreviació de “pàgina” era “pag.”, el sistema automàticament li va atorgar zero punts i, malauradament, és molt més convincent per l’alumnat si aquesta errada els l’assenyala un ordinador.
Aquí tenim un alumne contestant el formulari.
Aquí us deixe algunes captures de la configuració que he utilitzat per fer servir el formulari com a prova individual.