L’assignatura de Llengua Catalana es pot enfocar de moltes maneres, però la llengua té una base teòrica que no podem ignorar. Per exemple, l’alumnat necessita conèixer les normes d’ortografia per poder accentuar com cal, per escriure b o v i, fins i tot, per poder llegir correctament.
Aquest curs ha sigut el primer que he treballat amb alumnes que no tenien llibre, el centre on estic té uns quants llibres en propietat que es poden utilitzar a l’aula, però l’alumnat no pot emportar-se’ls, principalment perquè no hi ha per tothom.
Així que aquest any, més que mai, necessitava que els alumnes anessin generant una carpeta d’aprenentatge. Necessitava que fos eficient, així que havia de ser una eina que l’alumnat tingués molt al seu abast. Per això vaig pensar que el millor era fer-la digitalment: s’havien d’organitzar tots els continguts en un entorn virtual d’accés ràpid i senzill.
De manera que els vaig demanar que fessin un Google Sites amb tots els apunts (esquemes i resums) que anàvem veient sobre la teoria de l’assignatura, així com els exercicis més significatius que ells i elles consideraren. Per això els alumnes van batejar aquesta carpeta d’aprenentatge amb el nom de “Sites d’apunts”, que seria similar a aquest exemple.
Definició de l’activitat
L’activitat consistia a fer una pàgina web amb Google Sites i crear subpàgines per tal d’organitzar els continguts de l’assignatura segons si eren normes d’ortografia, resums sobre les propietats del text, esquemes sobre gramàtica o qüestions lèxiques. A més, haurien de transformar el coneixement fent ús de les eines de creació de continguts per tal de fer-lo més visual. L’enunciat podria ser el següent:
Crea una pàgina web amb l’eina Google Sites on hi hagi 4 apartats: propietats textuals, ortografia, gramàtica i lèxic. Dintre d’aquests hauràs d’anar creant subpàgines on afegir els apunts de l’assignatura. Utilitza eines com Canva, Presentacions de Google, Genially, etcètera, per tal d’organitzar els continguts de manera visual.
Reflexió per al disseny de l’activitat
Les meves reflexions es troben recollides en aquest document, però també les redactaré a continuació:
La situació d’ensenyament-aprenentatge seria la següent: “Creació una carpeta d’aprenentatge digital amb l’eina Google Sites on es pengin els apunts de l’assignatura de Llengua Catalana transformats en un format digital amb eines de creació de continguts (Canva, Genially, Power Point, etc.) per tal de facilitar l’estudi a l’alumnat”. Per tant, la competència digital estaria present de manera hegemònica junt amb la competència més purament lingüística.
Es treballen les àrees de la Competència Digital següents:
- Alfabetització en informació i dades (CD 1): l’alumnat ha de realitzar cerques d’informació sobre alguns aspectes gramaticals o ortogràfics i han de validar la informació respecte a qualitat, actualitat i fiabilitat. A més, havien de procurar fer una selecció (i transformació) dels continguts i no fer copiar-enganxar. També els havien de recopilar d’una manera ordenada en el seu web.
- Creació de contingut digital (CD 2): l’alumnat “gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió.”
- Comunicació i col·laboració (CD 3): L’alumnat havia de compartir continguts de manera responsable i privada.
Atès a les característiques de l’activitat, destacaria la CD 2 perquè els he animat molt a utilitzar eines com Canva per tal de crear infografies o esquemes que els ajudaren a exposar els continguts de manera visual. També, pel que fa a la CD 1, hem estat investigant els recursos que ens ofereixen pàgines com l’Optimot, l’ésAdir o el Termcat per tal de trobar fonts d’informació fàcils de validar per part de l’alumnat.
Els alumnes ja sabien com es creava una pàgina de Google Sites i també sabien utilitzar eines com Canva i similars. Això em va facilitar molt la feina, també a l’hora de prendre decisions. A més, precisament Google Sites i Canva són eines molt intuïtives que amb una mica de temps i ajuda tothom acaba fent servir correctament.
Era important que l’alumnat sabés com afegir contingut en el Sites i com publicar les actualitzacions. L’alumnat, a més, havia de seleccionar el contingut, tenint com a referència principal els llibres de l’aula de l’editorial SM. L’alumnat tampoc no havia de ser molt crític a l’hora de seleccionar els continguts, ja que s’havia d’incloure allò relacionat amb el que havien vist a classe de Català. A més, si els alumnes ho desitjaven podien compartir bibliografia web, també podien fer algunes infografies per parelles.
Els requisits tècnics imprescindibles eren un ordinador, que tot l’alumnat té, ja que és l’eina de treball principal al centre; també connexió a Internet, i tenir clares que les eines que s’havien d’utilitzar eren: Google Sites, Canva, Genially, Presentacions de Google, Power Point o similars. També que tota la informació s’havia de cercar en català i preferiblement a les webs lingüístiques abans esmentades.
També s’havia de saber crear infografies, esquemes, taules amb les eines de creació de continguts, calia fer una selecció del suport en funció del contingut a explicar. Per exemple: una taula per les normes d’accentuació i un cartell pels accents diacrítics.
Pel que fa als aspectes de ciberseguretat i protecció de dades, era molt important que la primera vegada que publiquessin la pàgina ho fessin donant l’ordre de no fer-la un lloc web públic i que no sortís a l’hora de fer una cerca en Google. La manera d’enviar-me-la per tal d’avaluar els progressos, era a través d’una pregunta de Google Classroom, amb l’opció de veure les respostes dels companys desactivada.
Implementació
Aquí tenim una alumna i un alumne de 2n d’ESO ensenyant-nos les seves carpetes d’aprenentatge.
Reflexió final
L’activitat ha anat molt bé. Al principi em pensava que no tindria bona acollida, també ho pensaven alguns companys de departament, però fa poc he sabut que van acabar fent un Sites d’apunts amb els seus grups.
Pense que sí que s’han complit els objectius que tenia en un començament, ja que basant-me en el que explicava la meua alumna, ha esdevingut una manera d’estudiar còmoda i propera a la seua forma de viure.
També ha suposat un repte per un sector de l’alumnat menys digitalitzat. Alguns no han aconseguit ordenar els continguts en subpàgines dintre d’altres subpàgines, però han aconseguit transformar el contingut i publicar-lo en un web per després recuperar la informació. Tot un èxit!
Deixa un comentari