Quan accedim al web de l’EDC de l’institut Maria Aurèlia Capmany, el primer que trobem és una pàgina dedicada al context. En aquesta pàgina també es parla de la infraestructura digital del centre, que he resumit en la següent infografia creada amb l’eina Napkin AI.

També es parla de com es va crear l’EDC, aquesta part me la sé molt bé perquè jo vaig estar a la primera comissió EDC que es va crear al curs 2022-2023. Després no vaig poder continuar perquè vaig marxar del centre, encara que ara he tornat.

Primer vam fer una diagnosi amb l’ajuda d’un formulari que es van proporcionar des del Departament. A partir dels resultats, vam redactar els objectius que s’havien de complir en un període de 3 cursos.

Pel curs vinent el mentor digital del centre ha proposat ampliar l’EDC i establir uns nous objectius. Llavors, tot i que el projecte d’EDC que estic presentant finalitza aquest curs, entenc que s’ampliaran els objectius o se n’establiran uns de nous.

En aquell primer curs també vam fer una FIC digital, encara que va costar molt fer treballar digitalment alguns companys de claustre, pense que va ser positiva i gairebé tothom se’n va emportar nous coneixements. Aquí també aprofitàvem per debatre sobre el tractament de les dades de l’alumnat o com valorar la CDA.

Actualment, es fan algunes reunions d’equip docent exclusivament per transmetre i recordar aquests acords i les millores que se’n van fent a tot el claustre. Per exemple, fa poc vam tenir una per recordar com s’avalua la CDA i com s’accedeixen als e-portfolis digitals de l’alumnat.

La segona pàgina que trobem és la de la Part estratègica, aquí diu que els passos a seguir per implementar l’EDC seran: diagnosi, objectius, planificació i avaluació. En primer lloc, la diagnosi, com ja he esmentat, es va fer amb l’ajuda del formulari SELFIE. En segon lloc, els objectius van sorgir a partir dels resultats, això va costar bastant, ja que els mentors de vegades ens feien tornat a redactar-los. L’enllaç de l’apartat de Planificació no funciona correctament. Finalment, és interessant que en la part d’avaluació i millora han explicat com faran l’avaluació i han penjat la plantilla per poder fer-la.

A la tercera pàgina hi ha tots els documents de Cultura digital. Aquest també era un punt important que vam tenir en compte en aquell moment, ja que calia un lloc on hi hagués tots els protocols disponibles, des dels documents de centre al pla d’acollida digital o els protocols per comunicar-nos amb les famílies.

Per acabar, trobem una quarta pàgina amb les NOFC Digitals, document que també teníem com a prioritat que estigués accessible per tothom.

Aquest web de l’EDC està dintre del web de l’institut, així que és 100% visible al públic general, no només als membres de la comunitat educativa.

Anàlisi dels objectius

Els objectius que es van plantejar finalment van ser:

1. Elaborar la documentació de cultura digital de centre.
2. Establir procediments de protecció de dades i seguretat digital com a centre educatiu.
3. Fomentar la formació docent en l’àmbit digital i promoure l’intercanvi d’experiències.
4. Potenciar eines de comunicació digitals (iEduca, docents, extern) entre els diferents membres de la comunitat educativa.
5. Definir la seqüenciació de la competència digital de l’alumnat i la seva avaluació, així com l’ús responsable de les eines digitals.

D’aquests cinc, en destacaria tres (1, 2 i 5) per la seva connexió amb els punts del PEC que considere més importants: d’una banda, promoure la cultura de la innovació educativa i de la projecció externa (1 i 2), ja que som un centre de màxima complexitat amb un tipus d’alumnat molt concret a l’ESO, però també amb una opció de Batxillerat artístic que volem explotar; d’una altra banda, millorar els resultats educatius (5), perquè la gran part de l’alumnat presenta un retard de l’aprenentatge arrossegat des de primària i majoritàriament causat per una situació sociofamiliar totalment de risc.

1. Elaborar la documentació de cultura digital de centre

Aquest objectiu era imprescindible, com he esmentat abans, per la necessitat que teníem d’englobar tota la documentació en un sol clic. A més, calia actualitzar el pla d’acollida digital i les NOFC digitals prioritàriament, ja que no s’adaptaven a la situació derivada de la pandèmia de 2020.

Però en aquest apartat també trobem els acords digitals, tots els protocols digitals, les competències digitals de l’alumnat desenvolupades i enllaços a les xarxes socials del centre, portals digitals, Moodle, etc.

 

2. Establir procediments de protecció de dades i seguretat digital com a centre educatiu

Pel que fa a aquest objectiu, era imprescindible i va ser molt difícil posar-se d’acord, ja que el professorat volíem tenir accés a dades delicades sobre l’alumnat. Pensàvem que era important per poder ajudar-los quan la seva situació fos complicada, però l’equip d’orientació ens va fer veure que no necessitàvem tanta informació.

He de dir que les companyes que estan portant la comissió digital han fet una gran feina amb el claustre. Vaig marxar un curs i, en tornar, el canvi en el tractament de les dades és el més gran que he notat.

Ara ens organitzem per unitats compartides, només els profes de l’equip docent pertinent tenen accés a les unitats amb les dades acadèmiques i els tutors, a més, tenim accés a una altra amb les dades sensibles. Fer aquesta distinció entre el tipus de dades, ha estat crucial.

5. Definir la seqüenciació de la competència digital de l’alumnat i la seva avaluació, així com l’ús responsable de les eines digitals

Aquest objectiu va sorgir de la Selfie, com la resta, però va costar molt de definir els acords a prendre. Durant la realització de la FIC vam descobrir que hi havia departaments que no tenien massa en compte la competència digital.

També hi havia molts docents que no eren conscients que feien tasques digitals que podien avaluar dintre d’aquesta competència. D’altres que estaven exigint tasques massa fàcils o massa difícils per al nivell que impartien. Hi havia molta desconeixença, en general.

 

En conclusió, l’EDC és un document de centre que s’ha d’equiparar amb documents com el PEC o la PGA. Ha vingut per quedar-se i és imprescindible que el professorat n’estiguem al dia en matèria digital per tal de participar-hi en l’elaboració de l’EDC vetllant pels interessos de l’alumnat.