Competència 3.3: Aprenentatge entre iguals

La meva proposta és molt senzilla, ja que es vertebra amb Moodle. Des de fa un parell de cursos es va decidir deixar d’utilitzar Google Classroom com a EVA, pel fet que, per una banda, ens trobàvem que l’alumnat rebia gran quantitat de correus electrònics i, d’una altra banda, perquè sembla que estàvem perdent funcions amb el pla de G-Suite que tenim.

Vam començar a utilitzar Moodle, però pense que al claustre li manquen molts coneixements sobre aquesta eina i no li estem traient tot el suc que hi podríem. Quan hem comentat com fem servir aquesta eina, la majoria de companyes i companys només la fan servir com a mitjà per compartir documents de text, imatges, presentacions o altres enllaços i, com a molt, demanen tasques que s’entreguen mitjançant un enllaç de Drive. 

És cert que se’ns va demanar que féssim servir l’opció de compartir i entregar mitjançant un enllaç sempre. Crec que ara mateix necessitem fer un taller o algun tipus de formació sobre Moodle perquè no estem fent res significatiu en l’àmbit digital.

D’una altra banda, s’està fent un dossier digital amb l’alumnat de1r a 3r d’ESO amb l’eina Sites de Google. Pense que una bona manera d’optimitzar el Moodle seria que l’alumnat fes aquest dossier amb alguna de les opcions, com, per exemple, la de Taller. Aquest tipus de tasca, a més, permetria que l’alumnat es donés feedback entre si.

Una altra opció que em sembla interessant d’explorar és la de taller, perquè permet fer comentaris, però també hi és molt fàcil d’accedir i de veure les tasques dels companys de classe. Per exemple, al primer trimestre l’alumnat de 4t havia de preparar una sol·licitud per l’Ajuntament on feia una proposta d’activitat per lluitar contra la violència masclista. Els vaig proposar d’escriure primer la iniciativa a un fòrum per si trobaven algú que estigués treballant una proposta similar i poder fer-ho en parelles. Els va semblar molt interessant tenir accés a les respostes de tota la classe. 

Aquest tipus de tasca on hi ha una retroacció dels companys, engresca molt l’alumnat perquè fomenta la competència sana i això els encanta. També facilita al professorat fer un millor seguiment de qui no està participant en les dinàmiques del grup o de l’assignatura. 

Com que no es tracta d’una eina nova, sinó de fer un millor aprofitament de l’eina que ja estem utilitzant tothom al centre, no cal enregistrar-se en una nova web, ni demanar autorització a les famílies. Això suposa un gran avantatge per tot el claustre i per l’alumnat, sobretot perquè ambdues parts saben com funciona la plataforma i com accedir-hi. 

La realització i l’avaluació del dossier que estem fent amb Google Sites forma part de l’EDC i s’hi fan reunions per fer un seguiment i que tot el professorat, en especial els de nova incorporació, n’estiguin assabentats de com es fa perquè tots estem ben coordinats i cohesionats. Canviar de tipologia seria fàcil perquè es pot afegir a l’EDC i portar-se a una reunió de claustre o d’equip docent.