En aquesta tasca presentaré tres situacions amb entrebancs que ens podem trobar a l’aula i una proposta de millora. Primer trobem una taula amb un resum i després les tres idees desenvolupades.
| Situació | Entrebancs | Proposta de millora |
|---|---|---|
| Problemes amb la connexió fora del centre | Una part de l’alumnat no té accés a internet fora del centre. | Coordinació del centre amb Serveis Socials per proporcionar una solució. |
| Problemes d’addicció a les pantalles | Gran part de l’alumnat juga o consulta les xarxes socials en hores lectives. | Bloquejar aquests llocs web des de la xarxa wifi del centre. |
| Poques destreses en l’àmbit digital | L’alumnat no és autònom a l’hora de treballar amb l’ordinador. | Canviar l’enfocament amb el qual es treballa la CDA. |
Una part de l’alumnat no té accés a internet fora del centre. Molts dels nostres alumnes viuen en habitacions llogades amb alguns membres de la seva família o tenen altres dificultats econòmiques i d’habitatge.
Sovint l’única wifi amb què es poden connectar fora del centre és la del seu propi telèfon mòbil, però aquestes dades s’esgoten ràpidament. Crec que una bona solució seria organitzar una coordinació del centre amb els Serveis Socials de la ciutat per proporcionar una solució.
Potser l’alumnat que no té accés a una xarxa wifi podria fer servir algunes instal·lacions públiques per fer els deures sense necessitat d’estar inscrit a cap programa. També es podrien proporcionar alguns mòdems USB amb algun tipus de finançament, sobretot pels alumnes de batxillerat, cicles i 4t d’ESO.
En tot cas, una cosa que es pot fer des del centre per ajudar aquest tipus d’alumnat és tractar que totes les tasques tinguin un espai de temps per ser realitzades a l’aula, és a dir, que l’alumnat tingui la menor quantitat de deures possible.
2. Problemes d’addicció a les pantalles
Gran part de l’alumnat juga o consulta les xarxes socials en hores lectives. Les més utilitzades són Fortnite, Roblox, Minecraft o Instagram. Ara mateix tinc alumnes amb seriosos problemes, perquè no només fan servir l’ordinador de manera inadequada quan és el moment de treballar amb aquest, sinó que s’estan amagant l’ordinador com poden per poder jugar, sobretot.
Al centre se suposa que els ordinadors han d’estar tancats mentre el professorat passem llista o mentre expliquem, però no tothom segueix aquesta norma de manera estricta. Així es va generant un relaxament entre l’alumnat que acaba amb un incompliment de la norma a cada hora del matí.
Des de la comissió digital s’han cloquejat aquests llocs web des de la xarxa wifi del centre. El problema és que ara l’alumnat s’està connectant a altres xarxes que no són tan segures o està utilitzant les seves dades del telèfon mòbil.
És molt difícil reconduir aquesta addicció, però una altra vegada crec que el més important és que la feina per la qual han obert l’ordinador s’hagi d’entregar abans d’acabar l’hora de classe.
3. Poques destreses en l’àmbit digital
L’alumnat no és autònom a l’hora de treballar amb l’ordinador, sobretot a l’hora de cercar una tasca al Moodle o a l’hora d’editar un text amb el processador de textos. Malgrat ser dues accions bastant repetides al llarg del curs.
Pense que aquí cal canviar l’enfocament amb el qual es treballa la CDA perquè en moltes ocasions el que fan els estudiants del nostre centre és utilitzar les eines digitals com a quadern i com a mitjà per compartir la feina.
En primer lloc, caldria que les feines que encarreguem en l’àmbit digital siguin més significatives i requereixin posar en pràctica destreses digitals reals, no només prémer la icona de compartir i escriure un correu electrònic.
Per això al meu centre es va afegir una hora de tutoria digital, però aquesta tutoria s’està dedicant a resoldre problemes, més que a aprendre coses noves.
Caldria que hi hagués una assignatura per tothom on es prengués seriosament la competència digital, ja que en el món del futur, on viuran els nostres alumnes d’adults, han de ser molt competents per valer-se per si mateixos i no ser trepitjats.
Deixa un comentari