Durant aquesta formació hem treballat molts aspectes que són importants a l’hora de crear l’Estratègia Digital de Centre. Per exemple, al primer mòdul, Compromís professional, vam veure la diagnosi, que és el primer pas per poder crear l’EDC. També en aquest mòdul es parlava del disseny dels objectius, ja que estan lligats a la diagnosi feta a través de SELFIE. Un altre aspecte que deriva de la SELFIE i que es treballa al mòdul 1 és la formació docent. En aquest mòdul hi ha un altre tema molt important de l’EDC i és la regulació de l’ús dels dispositius digitals, ja que el centre ha de vetllar perquè l’alumnat faci un ús correcte i per la seva seguretat digital.
En aquest primer mòdul, per una altra banda, també es parla de l’acollida digital del centre, tant del professorat com de l’alumnat i les famílies, seria el Pla d’acollida digital. A més, també es parla de les eines de comunicació que s’utilitzen per mantenir una comunicació fluida entre tots els membres de la comunitat educativa. També dedica unes línies a parlar de les xarxes docents com la Xarxa Territorial de Cultura Digital o del NUS. En aquest primer mòdul també s’assenten les bases pel que fa a la seguretat digital i la protecció de dades.
En segon lloc, trobem el mòdul 2, Continguts digitals, com el seu nom indica, és on es parla de la creació de materials digitals per part del professorat, també es parla de com se’n pot fer l’adaptació per a les nostres classes. També s’esmenta com es poden aprofitar aquests continguts per a fer possible l’accessibilitat i la inclusivitat. En aquest mòdul també parla breument de l’avaluació dels drets d’autoria.
Al tercer mòdul, anomenat Ensenyament i aprenentatge, es parla dels diferents EVA que es poden emprar. Es tornar a parlar sobre els materials i sobre la personalització de l’aprenentatge a través de les eines digitals. També esmenta el pensament computacional.
En quart lloc, el mòdul Avaluació i retroalimentació, és on es parlar de tot allò relacionat amb l’avaluació, com el seu nom indica. Es parla de l’avaluació formativa, de la coavaluació, de l’autoavaluació, dels instruments d’avaluació; també es parla de la metacognició. Però, sobretot, es parla de la retroacció, de com fer-la més ràpida o automàtica i més personalitzada. A més, s’esmenta la formació sumativa i com fer una bona anàlisi de dades per millorar la nostra pràctica.
El mòdul 5 s’anomena Empoderament de l’alumnat i és on es desenvolupa millor el tema de l’accessibilitat, no només com a element de la inclusió, sinó també com a democratització de les eines digitals. També s’esmenten les Situacions d’Aprenentatge.
Finalment, al mòdul 6, Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat, es parla sobre la utilització dels recursos disponibles i també es parla molt sobre l’ús dels dispositius digitals. També presenta la Competència Digital de l’alumnat i de com dur-la a terme.
Centrant-nos en l’EDC de l’institut on estic treballant, he fet una valoració aproximada amb ajuda de la rúbrica que se’ns ha proporcionat —la comissió del meu centre encara no ha treballat aquesta rúbrica— i he triat dos aspectes per millorar. El primer que milloraria és la comunicació a les famílies i també m’agradaria que millorés l’ús dels recursos digitals que fa cada docent de manera individual.
El meu institut és un centre de màxima complexitat, la majoria d’alumnes tenen situacions socials desfavorides, durant molts anys va haver-hi una alta conflictivitat a les aules i s’ha fet una gran feina amb les famílies i pel que fa a la disciplina. Tanmateix, amb el salt a l’educació digital s’ha perdut una mica la col·laboració de les famílies.
Hi ha un protocol de comunicació amb les famílies molt clar i molt ben organitzat, es fa a través de la missatgeria de l’aplicació iEduca, una eina molt útil per la gestió d’aula. Jo ja l’havia fet servir abans en un centre d’un altre tipus i funcionava molt bé. El problema que hi ha en el meu centre actual és que les famílies no se’l miren. Moltes ni tan sols tenen instal·lada l’app.
És cert que els correus que enviem els docents per iEduca les famílies els poden veure des del seu GMail, però no poden contestar, això fa que moltes vegades no sàpiguen com respondre al correu i passin de fer-ho. També recentment hem tingut un problema i és que els correus no estaven arribant ni per iEduca ni per GMail.
Crec que una solució seria fer una mena de tutoria digital per les famílies. O bé fer-los venir a fer una sessió grupal o bé que algú tingui una hora d’atenció a pares o de guàrdia especial perquè les famílies vagin a instal·lar iEduca amb la seva ajuda.
Millorar la comunicació amb les famílies, i que aquestes puguin seguir de manera fàcil les faltes d’assistència, els retards o les faltes de deures i material, milloraria molts dels problemes que tenim ara mateix, sobretot amb relació a l’absentisme a primeres hores o a l’ús inadequat dels ordinadors.
D’una altra banda, caldria millorar l’ús que fa el professorat dels recursos digitals. En primer lloc, pel que fa al núvol, ara estem treballant amb unitats compartides, els permisos estan molt restringits i ni tan sols podem copiar i enganxar. Això passa perquè hi ha companys que no saben fer còpies del arxius i editaven les plantilles, llavors ens han tret el permís a tothom. La meva proposta seria que els documents siguin compartits amb l’acabament “copy” en comptes d'”edit”, d’aquesta manera ens obliga a crear la còpia.
En segon lloc, aquest curs ens han instal·lat els panells digitals, però hi ha gent que està endollant el seu ordinador al panell amb el cable HDMI. Crec que això és una errada molt gran, aquest cable ha de fer-se servir en cas de caiguda de la wifi o d’avaria, però no com a primera opció, ja que significa desaprofitar el recurs del panell. La meva proposta és repetir la formació dels panells una vegada o dues cada curs.
En tercer lloc, es va decidir fa temps fer servir Moodle en comptes de Google Classroom, però la majoria dels docents no saben fer-lo servir i han tornat a les carpetes compartides amb l’alumnat. Actualment, el seu EVA és Google Drive i no em sembla el més adequat, ja que el feedback es fa de manera diferent que a un EVA com a tal. La meva proposta seria que es fes un taller de Moodle per tot el claustre perquè es pugui aprofitar correctament el recurs.
Sempre hi ha aspectes a millor, el més important és fer una bona avaluació per reformular la diagnosi i els objectius, i centrar-se en el més prioritari. Crec que, en general, al Maria Aurèlia Capmany aquest ha estat el criteri per l’elaboració de l’EDC i, tot i que es poden millorar moltes coses més, és un projecte que està ajudant molt al desenvolupament del centre.
Deixa un comentari