competencia-digital-docent.jpg_235322257

Imatge extreta de: http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/monografies/competencia-digital-docent/

Reflexions.

“La competència digital docent determina, en bona part, la qualitat de l´acció educativa més enllà d´altres circumstàncies, que també condicionen la seva activitat professional” (apartat 4, pàgina 11, publicació CDD del professorat a Catalunya). Aquest paràgraf m´ha cridat l´atenció perquè, on treballo actualment, les circumstàncies externes al centre determinen bastant la metodologia que segueixo a les aules. I és que la major part de l´alumnat no té un módem a casa connectat a una proveïdora de connexió a internet que els permeti l´ús de la xarxa de manera ràpida i il.limitada. Malgrat això, gairebé tots utilitzen el telèfon mòbil molt sovint al llarg del dia (com si fos una part inherent de la seva personalitat, o bé una prolongació del seu propi cos), on disposen d´internet, però amb una quantitat de megues contractades insuficient. A més, no tots disposen d´un dispositiu de darrera generació, de manera que en algunes tasques pedagògiques els falla; per exemple, quan graven vídeos en grup sobre una activitat pràctica, que després han d´editar i enviar al professorat perquè l´avaluï, es troben amb problemes perquè no tenen prou megues, l´arxiu pesa molt, o bé no hi ha espai disponible al mòbil. En definitiva, en el centre on treballo no es reparteixen ordinadors personals o tàblets a l´alumnat (de Cicles Formatius), i tampoc existeix el costum que, en cas els tinguin ells, els portin a l´aula. No obstant això, sí que hi poden disposar d´aules d´informàtica amb ordinadors de sobretaula (reservades prèviament pels docents) connectats a la xarxa d´internet, i amb el programari bàsic (Open office impress i Adobe acrobat reader, entre d´altres). Darrerament, han instal.lat el Movie maker, degut a la necessitat d´editar vídeos, tot i que també ho poden fer en línia. I podria continuar explicant exemples de com és el nostre dia a dia a l´institut, en referència a l´ús de les tecnologies en el procés d´ensenyament-aprenentatge, condicionada en bona part per l´entorn socioeconòmic i les característiques dels alumnes.

Per últim, no voldria acabar aquestes reflexions sense matisar en la CDD pròpia i dels meus companys i companyes, ja que estic segura que tots en tenim de bàsica, i molts d´avançada, només que ens falta dur-la a terme de manera rutinària en les nostres classes, tenir-la més en compte en les programacions didàctiques, i conscienciar a tota la comunitat educativa de la seva importància.