Reflexions.

Tot i que a l´Institut portem alguns dies amb dificultats de connexió a Internet, a empentes i rodolons hem pogut anar treient la feina amb l´ús de les tecnologies. Els alumnes s´han queixat, no podien realitzar les tasques encomanades a les aules d´informàtica i, de fet, tota la comunitat educativa s´ha vist afectada. Per això, amb aquests incidents t´adones de la importància de tenir una bona infraestructura al teu lloc de treball, per tal que les eines digitals funcionin i, conseqüentment, les pràctiques inclusives flueixin.

En aquest mòdul m´he instal.lat unes quantes aplicacions de toolbox al telèfon mòbil, amb drecera a la pantalla d´inici (o sigui que ja no es veu la foto de fons). En concret, he enclavat Stop Motion, Chroma Key, Quik, VivaVideo i Padlet i, per tant, ha estat la primera vegada que he fet servir totes aquestes eines digitals que permeten un aprenentatge inclusiu. La que més m´ha agradat ha estat la primera, això és, StopMotion, perquè crea seqüències de vídeos molt divertides i obre un ampli ventall de possibilitats per crear petites històries entretingudes, on sembla que es faci màgia, ja que els objectes es mouen, apareixen i desapareixen, sense veure a ningú que els mogui; és a dir, qualsevol objecte pot cobrar vida i fer una mena de dibuix animat, per exemple amb plastilina. En aquest sentit, imagineu-vos el que es podria fer per explicar un experiment de ciències o un projecte de tecnologia, entre d´altres matèries.

Les limitacions que he trobat amb la tècnica d´animació StopMotion ha estat a l´hora de voler afegir un arxiu d´audio i de text, ja que l´aplicació em redirigia cap a una finestra on deia que això no era gratuït. Amb Chroma Key, en canvi, a part de cercar un fons completament verd, vermell o blau, no hi ha límit per posar qualsevol fons a la fotografia presa. I, respecte a la generació de vídeos amb Quik i VivaVideo, tot és força intuïtiu per crear una seqüència audiovisual a partir d´un grup de fotografies seleccionades i escollir un dels molts formats de presentació que ofereix l´aplicació.

Però, el que he trobat més interessant és que, tenint un compte de Google Gmail, les aplicacions et reconeixen com a persona usuària ja enregistrada i les pots utilitzar directament; a més, en acabar pots compartir el teu arxiu en diferents xarxes socials, emmagatzemar-lo al Drive, baixar-lo a l´ordinador o a qualsevol dispositiu mòbil, etc. La veritat és que, a mesura que s´avança en els mòduls d´aquest curs, vaig descobrint noves eines digitals per poder-les utilitzar en el procés d´ensenyament-aprenentate, tenint en compte que la diversitat a l´escola és la norma i no l´excepció, i que s´ha d´aconseguir la igualtat d´oportunitats per a totes les persones (com contempla el Disseny Universal per l´Aprenentatge, DUA). Personalment, a poc a poc vaig introduïnt més activitats digitals inclusives amb el grup classe i, per altra banda, la cap de departament ens estimula perquè fem ús d´aplicacions educatives que permeten la cooperació entre tot l´equip docent.

Apunt: com a aplicació que facilita la distribució i jerarquització d´idees, d´entre totes les recomanades -mapes mentals, presentacions animades, podcast-, he escollit la Padlet i, per ser la primera vegada que la utilitzo, no m´ha estat massa difícil familiaritzar-me amb el seu funcionament.