
Imatge extreta de: https://mochiladigitalsite.wordpress.com/2016/08/20/marcadores-sociales-mis-favoritos-en-linea/
Reflexions.
En aquest mòdul 2 hi ha varis aspectes que m´ha agradat descobrir, com ara el servei que ofereix el Departament d´Ensenyament per crear un web del centre educatiu a través de Nodes. En consultar http://agora.xtec.cat/nodes/ ràpidament he reconegut el format o disseny del web, igual al de l´institut on treballo. També m´ha agradat molt consultar Toolbox, ja que feia temps que anava preguntant per l´existència d´aplicacions mòbils de caire educatiu, atès que el telefon mòbil és el dispositiu que més porten a sobre els alumnes.
Respecte a la cerca d´informació a través de fonts externes, Google i YouTube són els més utilitzats per mi i els meus alumnes, així que saber que hi ha Google Scholar, un motor de cerca especialitzat en contingut d´arrel científica, m´ha semblat molt interessant i útil per trobar articles específics, actuals i antics, guardar-los a la biblioteca i etiquetar-los.
Pels arxius d´audio, el que haviem fet fins ara era editar-los amb el programa Movie Maker, descarregat a l´ordinador, però no ens haviem plantejat penjar-los a YouTube. No sé si l´alumnat està subscrit a algun canal que publiqui o emeti vídeos del seu interès, tot i que és probable.
Symbaloo, Scoop.it!, Pinterest i Pocket; sincerament, el que més em crida l´atenció és el seu nom, atractiu i divertit. Però ara sé que són marcadors socials, eines digitals que ens serveixen per ordenar tota la informació que cerquem per internet. Potser, podriem dir que són com grans carpetes amb separadors, on anem classifican arxius segons diferents criteris o etiquetes que els posem. És com si tot el que feiem al voltant dels anys70 amb els documents escrits o impresos en paper, els cassettes i els diskettes, que apillavem en prestatgeries de dalt a baix de la parets, ara el guardéssim en un núvol o espai que no sabem ben bé on és però que sempre hi és quan ens connectem a la xarxa d´internet.
Bé, tampoc es tracta d´utilitzar tots els recursos disponibles, però estaria bé saber com funcionen en cas els necessitem en algun moment. Així, per exemple, alguns docents i alumnes estan subscrits a Netflix perquè els agrada el cinema; a Facebook perquè volen tenir molts amics, compartir i conèixer les seves vivències; a Instagram perquè poden pujar i mostrar totes les fotografies que vulguin; a Spotify perquè els agrada la música; etc.
Per tant, per un costat tenim tot el software desenvolupat per treballar els continguts de forma diferent a la tradicional de guix i pissarra (apps, cercadors, marcadors socials, xarxes socials, etc); per un altre, tot el hardware necessari per tenir-lo accessible i/o instal.lat (dispositius mòbils, ordinadors de sobretaula, projectors, etc). I, tot plegat, gràcies a persones expertes que investiguen, innoven i ens aporten els avenços tecnològics de darrera generació. A més, disposem de la xarxa d´internet per estar interconnectats a nivell mundial. Aleshores, el personal docent, el que necessita és voler i tenir l´oportunitat de formar-se adequadament per saber fer un bon ús que, en la meva opinió, vol dir eficient, productiu i de qualitat.
Deixa un comentari