
Exemple del resultat obtingut en un joc educatiu de la pàgina web: https://www.abcya.com/search.htm
Reflexions.
És la primera vegada que jugo a una experiència com aquesta i encara estic reflexionant. Uns cinc dies he trigat per resoldre les sis fites, algunes més difícils que d’altres. Aquesta mena de gimcana per aconseguir un premi final fa que, en més o menys intensitat, sempre la tinguem al cap; és dir, al llarg del dia ens van venint les fites pendents a la memòria i, si tenim temps, tornem a insistir-hi per veure si aconseguim avançar. Tot això, és clar, no crec que passi amb el mètode d’ensenyament tradicional, basat en fer exercicis a l’aula i deures a casa; de fet, segurament passa el contrari, és a dir, els alumnes estan desitjant fer activitats extraescolars per jugar i entretenir-se, i no pas els deures obligatoris.
Per tant, opino que el procés d’ ensenyament-aprenentatge basat en el joc és una bona manera d’estimular i motivar l’interès i la curiositat per saber i descobrir estratègies resolutives, diferents punts de vista, normes gramaticals, idiomes, països, i un llarg etcètera.
En aquest punt, em plantejo com portar a l’aula experiències d’aquest tipus, això és breakouts digitals. Algunes companyes han fet escape rooms, i els alumnes estaven en un espai físic cercant pistes i resolent enigmes. Però, amb una missió on line, el primer que necessitem és dissenyar les proves i fites relacionades amb els continguts que es volen treballar (d’àmbit sociosanitari, cientificotècnic, psicosocial, humanístic, etc). Aleshores, per això hem de consultar enllaços on, idealment, hi siguin disponibles o, com a mínin, donar les instruccions per fabricar-los. I, de fet, llegint ara el llibre de continguts de M4 he vist que s’hi faciliten un munt d’adreces d’interès.
Els docents, doncs, sobretot els que ens iniciem en aquest món digital per millorar la nostra tasca, necessitem temps per fusionar els coneixements específics de les nostres matèries o mòduls i les noves metodologies a l’aula (escape room, breakout, plataformes per gammificar, insígnies, codis QR, aplicacions per avaluar i altres recursos, a més a més de la programació i robòtica). Tenim feina, doncs, per actualitar i posar al dia les programacions didàctiques: canviarà molt la temporalització de cada unitat? i els criteris d’avaluació? seguirem el llibre de text o digital? proposarà aquest activitats de gamificació? presentarà els continguts en codis QR? Jo penso que hi haurà una mica de tot, com a mínim en alguns mòduls professionals (que és el que em concerneix); per exemple, a l’àmbit sanitari, l’alumnat ha de tenir cura de la pell del pacient, atendre la higiene personal i de l’entorn, administrar alguna medicació, etc. Com es pot utilitzar la metodologia basada en el joc en aquest cas? Potser en l’aprenentatge dels protocols, assimilació de nous conceptes i resolució de casos pràctics però, quan estiguin treballant com a auxiliars, amb el tracte directe amb el pacient enllitat o convalescent, hauran d’utilitzar destreses manuals i socials.
Deixa un comentari