Aprenem el nostre nom amb l’ajuda dels BEE BOOTS

En aquesta proposta didàctica combinarem el treball d’aprenentatge de la lectoescriptura amb l’ús de les tecnologies mitjançant la robòtica.  Els objectius d’ensenyament/aprenentatge estan relacionats amb la introducció de la correspondència grafisme/fonema.

Nivells: P5, 1er de primària i alumnes que encara es troben en procés de lectoescriptura amb l’etapa sil·làbica.

Objectius d’aprenentatge

• Desenvolupar la percepció visual i espacial (lateralitat).
• Aprendre a programar seqüències d’ordres.
• Desenvolupar la consciència fonològica.
• Aprendre la correspondència grafia/fonema i la comprensió de les paraules.

Aprenem el nostre nom amb l’ajuda dels Bee Bots

1. Primer contacte amb els Bee bots: s’explica que és un material molt delicat i que són diferents a les joguines que funcionen amb piles i que serveixen per fer-les moure per l’espai de manera aleatòria. S’explica que el Bee bot és un robot que nosaltres programem perquè volem que camini per un circuit fent uns moviments concrets.

2. Com camina el Bee bot?: Es mostren els moviments que pot fer, inclòs el moviment endarrere, tot i que en les primeres sessions no es farà servir a l’hora de programar-la.

3. Formació de circuits: Els alumnes han d’elaborar un abecedari al terra amb cartolines grans o bé dibuixant al terra (amb un espai on es pugui pintar amb guix). Normalment s’utilitzen catifes preparades, però podem fer una de plàstic transparent on els alumnes puguin ficar dins les seves cartolines amb les vocals.

4. El Bee bot té memòria: Es fa la demostració que el Bee bot recorda les nostres ordres, de manera que cada vegada que hi afegim consignes cal fer-la tornar a l’inici del circuit.

5. Ara la programareu vosaltres solets: De manera individual o per grups van programant el Bee bot de manera que passi i s’aturi en totes les paraules que formin el seu nom de manera ordenada.

Els beneficis de l’ús de la tecnologia en aquesta proposta didàctica es situen en un alt nivell de la taxonomia digital del Bloom, ja que no només han de recordar, entendre i aplicar l’ús dels robots, sinó que han d’analitzar la seva programació i crear-la.

Respecte a la metodologia s’ajusta perfectament al Disseny Universal per l’aprenentatge perquè proporciona oportunitats d’aprenentatge a tots els alumnes i no és una talla única per a tots. Una prova d’això és que aquesta proposta concreta ofereix una altra possibilitat d’aprendre les grafies que formen el seu nom a aquells alumnes que no han consolidat el procés d’escriptura/calligrafia (fina) i que en molts casos es frustren a l’hora d’agafar un llapis i escriure o als alumnes amb una mobilitat reduïda de les mans. A més els robots motiven molt perquè ho veuen com una joguina que obeeix totes les seves ordres (lateralitat dreta/esquerra, endavant/enrere, moure / aturar-se).

Per tant l’ús de la tecnologia en aquest cas aporta un enfocament flexible que podem ajustar a les necessitats individuals de cada alumne trencant tanques com per exemple l’ús del llapis, o les dificultats amb l’escriptura.

Pel que fa als inconvenients, no li veig gaires.  S’ha de vigilar perquè és un material car. A nivell d’ús els robots són molt senzill de utilitzar-los i a més ofereix l’oportunitat de treballar de forma col·laborativa ajudant-se uns/es alumnes a altres en el moment d’analitzar tots els moviments.