Segons Thomas, J.W. (2000) el treball per projectes són «tasques complexes que deriven de problemes o preguntes desafiants; que impliquen els alumnes en activitats de disseny, de resolució de problemes, d’investigació i de presa de decisions; que donen als alumnes l’oportunitat de treballar d’una manera relativament autònoma durant un període de temps ampli, i que culminen en una presentació o un producte reals» (Thomas, 2000).
Thomas, J.W. (2000) A review of research on project-based learning. The Autodesk Foundation, California.
El treball per projectes és una metodologia que situa a l’alumne en la posició de protagonista principal del seu procés d’aprenentatge perquè parteix del seu desig de saber coses noves i perquè el coneixement es construeix a partir de les seves preguntes i de la seva recerca de respostes, així com de la reflexió sobre el propi procés d’adquisició de coneixements.
Es parteix d’un tema, problema o centre d’interès negociat amb l’alumnat, i es dóna gran rellevància al treball cooperatiu. A partir d’aquest centre d’interès s’elaboren preguntes o
hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques, i tot seguit té lloc la investigació, quelcom que implica cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres coneixements. En aquesta fase, es especialment important la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per poder construir coneixement de forma compartida.
Finalment, es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat de les recerques que es materialitza en productes (dossier, mural, maqueta, vídeo, etc.). Per acabar, alumnat i professorat avaluen el que s’ha après i com s’ha après.
En definitiva, treballar per projectes és una filosofia, una manera d’entendre l’educació i de concebre l’aprenentatge que implica canvis significatius a l’aula: protagonisme dels infants, la concepció de l’aprenentatge, el rol dels mestres, les metodologies d’ensenyament, la relació amb les famílies, el treball en equip entre els docents, les relacions entre els infants, els canvis en l’avaluació…
El treball per projectes permet que cada infant potenciï les seves capacitats individuals i desenvolupi habilitats per ser competent i resoldre els reptes que se li plantegin. Hem de concebre l’infant com un ésser capaç de pensar, de ser crític i reflexiu.
Aquest mètode permet treballar sobre vivències i experiències reals que interessen i motiven als infants i que alhora desencadenaran en unes conclusions també reals i per tant difícils d’oblidar.
Deixa un comentari