EINA D’AVALUACIÓ: RÚBRICA
ACTIVITAT DE DEBAT
Reflexió procés d’E-A Kirkpatrick,
Els docents ens preocupem per millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge. Estem treballant amb els béns més preciats de la nostra societat: els infants. Hem de vetllar pel seu desenvolupament integral i hem de tenir ben present que l’ésser humà és racional, emocional i social.
Sabem que no hi ha receptes màgiques ni infal·libles, però la constant reflexió sobre el que succeeix a l’aula i el fet d’estar sempre en disposició d’aprendre ens mou a optimitzar la nostra tasca docent.
Com ja s’ha comentat:
Els quatre nivells d’avaluació definits per Kirkpatrick
– Nivell 1: Reacció. Es refereix a la reacció que tenen els participants respecte a l’acció formativa; és a dir, el grau de satisfacció. Avaluació de la reacció: mesurem el seu nivell de satisfacció i motivació davant la matèria.
– Nivell 2: Aprenentatges. Es refereix a la quantitat de canvis que es produeixen en els participants a nivell de coneixements, habilitats, destreses i actituds, és a dir, l’aprofitament. Avaluació de l’aprenentatge: mesurem els coneixements adquirits, és l’avaluació pròpiament dita de l’alumnat, mitjançant tests, treballs, observació a classe…..
– Nivell 3: Comportaments. Fa referència a la transferència de les noves conductes que els participants activen en el seu lloc de treball, un cop finalitzada la formació. Avaluació dels nivell d’aplicació del que han aprés: avaluem la millora en el desenvolupament de l’alumnat. Aquesta seria una avaluació diferida, per exemple en finalitzar una etapa educativa.
– Nivell 4: Resultats. Es centra en l’impacte i l’efectivitat de la formació en l’organització o entitat. Avaluació dels resultats: mesura de l’escola en global. Mentre que extreure aquesta dada de cada individu és més fàcil, per exemple es pot mesurar al llarg d’una etapa, període… la suma d’elles no garanteix ser el resultat global de l’escola. Es necessitarien dades que es poguessin traçar al llarg de diferents períodes. De cada curs, en global la pot fer el mateix professor.
Els quatre nivells representen una seqüència de formes d’avaluar accions formatives. Cada nivell és important i té un impacte sobre el següent.
Kirkpatrick i Kirkpatrick, apunten que “segons s’avança d’un nivell a un altre, el procés és fa més difícil i comporta més temps, però també proporciona informació més valuosa” (2007:43). Per aquesta raó, no s’ha de passar per alt cap nivell per arribar a aquell que la persona formadora consideri més important
nt i davant recursos també variables, els canvis són àgils si es treballa en material elaborat, tant en format paper com multimèdia amb l’ordinador. Les TIC’s ajuden en la implementació d’aquest model en l’aula.

Deixa un comentari