| EL COS I ELS SENTITS | ||||||||||||||||||
| DESTINATARIS | TEMPORITZACIÓ | CURS ESCOLAR | DOCENTS IMPLICATS | |||||||||||||||
| primària | 1 sessió setmanal | 22-23 | Tutora i educadora | |||||||||||||||
| JUSTIFICACIÓ I DESCRIPCIÓ | ||||||||||||||||||
| El repte d’aquesta unitat és conèixer algunes de les parts del cos humà per dins i per fora i la funció que exerceixen És important el coneixement i tracte dels sentits, ja que ens proporcionen informació vital que ens permet relacionar-nos amb el món que ens envolta. Els òrgans sensorials són els receptors de la comunicació amb el nostre exterior (ulls, nas, oïda, pell i llengua), són com vigilants del nostre entorn i per mitjà d’aquests ho percebem tot. Sense la informació que rebem a través dels cinc sentits, no podríem funcionar com a éssers vius que som. Com que cada sentit és important | ||||||||||||||||||
| COMPETÈNCIES BÀSIQUES | AMBIT PRINCIPAL | ALTRES ÀMBITS RELACIONATS | CONTINGUTS CLAU | |||||||||||||||
| 1
x |
2 | 3
x |
4 | 5
x |
6
x |
7
x |
8 | Àmbit coneixement del medi | Àmbit d’aprendre a aprendre, àmbit d’educació en valors, àmbit lingüístic | |||||||||
| COMPETÈNCIES PER ÀMBITS I DIMENSIONS | ||||||||||||||||||
| Àmbit d’aprendre a aprendre | Àmbit educació en valors | |||||||||||||||||
| ★ Dimensió autoconeixement respecte de l’aprenentatge | C1 | Dimensió personal | C1 | |||||||||||||||
| ★ Dimensió aprenentatge individual | C3. i C4. | Dimensió interpersonal | C6 | |||||||||||||||
| ★ Dimensió aprenentatge en grup | C5 i C6 | |||||||||||||||||
| Coneixement del medi | Àmbit lingüístic | |||||||||||||||||
| Medi natural | Món actual | C1 i C2 | Àrea de llengua Catalana | Comunicació oral | C3 | |||||||||||||
| TIPUS DE MESURA I SUPORT | CONCRECIÓ A L’AULA | |
| UNIVERSALS | Model DUA, ús de pictogrames | Metodologies inclusives d’interaccions i cooperació.
Aprenentatge per descobriment Respectar el ritme d’aprenentatge de cada infant. Retroalimentacions immediates. Partir de contextos significatius. Reflexionar sobre la pròpia tasca. |
| ADDICIONALS | Treball per grups, distribució flexible de l’aula, agrupaments flexibles | |
| INTENSIVES | S’especifiquen a cada sessió, marcades a color | |
| OBJECTIUS | AVALUACIÓ | ||||||
| CRITERIS | INDICADORS D’AVALUACIÓ | ||||||
| 1- Identificar i representar algunes parts del seu cos i dels altres
2- Representar el propi cos de forma global 4- Tenir coneixement i domini del propi cos 5- Reconèixer els cinc òrgans dels sentits i les accions que es poden realitzar a través d’ells. 6- Reconèixer i identificar les diverses sensacions que es perceben a partir dels òrgans dels sentits. |
|
Nivell acadèmic
|
Nivell funcional
|
Nivell sensorial
o Els mira o Els toca o Els llepa o Els olora o Els escolta
|
|||
| CONTINGUTS |
|
||||||
| METODOLOGIA I SEQÜENCIACIÓ DIDÀCTICA | |||||||
| Les sessions mantindran una estructura per donar cohesió a tot el treball realitzat; aquesta estructura s’adaptarà a les necessitats del grup reduint o ampliant el temps d’aquests passos.
1. |
|||||||
| FORMES DE REPRESENTACIÓ | FORMES D’EXPRESSIÓ | FORMES DE COMPROMÍS | |||||
| Oralment: En la primera sessió explicarem el funcionament i la dinàmica de les sessions. En totes les sessions donarem les orientacions de l’activitat a fer. Visualment: a través de pictos, dossiers de treball, activitats a la PDI o directament presentant el material que es farà servir en cada activitat
|
Oralment: Els deixarem que expressin la seva opinió del tema que tractarem en cada sessió.
Escrit: ompliran la fitxa preparada Autonomia que puguin realitzar la fitxa corresponent el més autònoms possible. Visualment: identificació dels materials utilitzats a través de fotografies o pictogrames i la seqüenciació de les activitats. Expressió corporal i propioceptiva: expressen el seu grat o desgrat de les diferents activitats mitjançant l’expressió del cos (moviment del cap, braços, cos, somriure, saltirons…) |
Crear espais de participació i manipulació.
perquè puguin explicar vivències. Comentaris constructius a cada alumne sobre la seva feina. Explicacions de curta durada. Es fomentarà el diàleg i la dinàmica entre el grup, en la construcció de les hipòtesis, respectant les idees i aportacions que realitzin els altres, procurant a més que la teoria i la pràctica vagin unides per donar una continuïtat i una garantia d’èxit en els seus aprenentatges. |
|||||
| SESSIONS | ACTIVITATS (S’HA D’INDICAR SI ÉS D’AVALUACIÓ I EN AQUEST CAS, ELS INSTRUMENTS) |
| ACTIVITAT INICIAL | |
| 1
|
ACTIVITAT 1: (AVALUACIÓ INICIAL) “EL MEU COS I ELS SENTITS” |
| INICI: Pluja d’idees fent la següent pregunta: “que sabeu del vostre cos”? “quines parts coneixeu?” “per a què serveixen?”
DESENVOLUPAMENT: Una vegada hagin participat tots els nens, la mestra explicarà el conte del Nostre cos o un semblant i els infants donaran la seva opinió i comentaran el conte o llibre tots plegats. TANCAMENT: Cantaran tots junts la cançó “El Jan petit quan balla” |
|
| RECURSOS | |
| Conte o llibre del cos humà, atles del cos humà, etc | |
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
|
2
|
ACTIVITAT 2: “DIBUIXEM EL NOSTRE COS” |
| Els alumnes porten una fotografia de cos sencer o li fem a la classe. Cadascú amb la seva fotografia identificarà cada part del cos que la mestra vagi dient. Farem semblances i diferències amb les fotos dels companys/es.
Després d’observar la fotografia farem un dibuix de nosaltres mateixos. |
|
| RECURSOS | |
| MATERIALS: Fotografies, llapis, colors | |
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
| 3 | ACTIVITAT 3: “LA NOSTRA SILUETA” |
| Agafarem paper d’embalar de color blanc i al terra dibuixarem la silueta de cada infant, també de les mestres. Després les retallarem i les enganxarem a la paret i veurem quines diferències hi han. | |
| RECURSOS | |
| MATERIALS: Paper d’embalar blanc. | |
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
| 4 |
|
L’activitat consisteix en identificar les funcions de diferents parts del meu cap.
|
|
| RECURSOS | |
MATERIALS:
|
|
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
| 5
|
ACTIVITAT 5: “QUI ÉS QUI?” |
| Jugar a identificar a un alumne de la classe segons les seves característiques físiques. També es pot fer el joc del “quien es quien” i jugar per parelles o grups. | |
| RECURSOS | |
| MATERIALS:
Joc del “Quien es quien” |
|
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
|
6
|
ACTIVITAT 6: “ELS 5 SENTITS” |
Visualització del vídeo dels 5 sentits i explicació. Després podem fer diferents jocs a la classe.
|
|
| RECURSOS | |
| MATERIALS: mocador per embenar els ulls.
https://www.youtube.com/watch?v=zCrKTEukeRc |
|
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
| 7 | ACTIVITAT 7 : “ELS 5 SENTITS” |
| Participa al taller dels cinc sentits de la classe i porta objectes de casa que es puguin percebre a través d’algun dels sentits. La mestra col·loca cinc taules amb el rètol dels cinc sentits al passadís. Per al gust, poden portar llaminadures, aliments salats, dolços, amargs…; per al tacte, teles, farina, sucre, pedres…; per a l’oïda es poden cercar objectes quotidians que emetin diferents sonoritats: got de vidre, ampolla…; per a l’olfacte, espècies, ambientadors…, i per a la vista, fotos diverses. | |
| RECURSOS | |
| MATERIALS: | |
| ACTIVITATS DE DESENVOLUPAMENT | |
| 8 |
ACTIVITAT 8: “LA ROBA I EL COS” |
| •Dividir els alumnes en parelles. En un full hauran de dibuixar-se l’un a l’altre. Després hauran de relacionar les parts del cos que han après amb els dibuixos de les peces de roba: un barret pel cap, un jersei pel tronc i les extremitats superiors, uns guants per les mans, etc. | |
| RECURSOS | |
| MATERIALS: | |
| ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT | |
| 9
|
ACTIVITAT 9: “EL NOSTRE COS CANVIA” |
| •Demanar als alumnes que portin una foto a classe de quan eren nadons i una altra de la seva família. Explicar els canvis que han experimentat des de la infància.
: Identificar aquelles activitats que els agraden de fer a les persones, en funció del període vital en què es troben (nadons, nens, adolescents, adults i gent gran) |
|
| RECURSOS | |
| MATERIALS: | |
| ACTIVITATS TANCAMENT | |
| 10
|
ACTIVITAT 10: “REFLEXIONEM” |
| INICI: DESENVOLUPAMENT:En un mural del cos humà a la pissarra, tapar els noms de les diferents parts per avaluar els conceptes que han adquirit els alumnes després de treballar totes les activitats de desenvolupament. Es demanarà als alumnes que surtin a la pissarra d’un en un, perquè diguin i/o escriguin les parts del cos que han après. TANCAMENT: Es realitzarà una fitxa resum on hauran de realitzar diferents exercicis relacionats amb els sentits i el cos. També es pot fer amb algun joc d’algun recurs digital. |
|
| RECURSOS | |
| MATERIALS: pdi o projector amb connexió a l’ordinador, fitxa resum de diferents nivells, fotografies dels alumnes impreses, llapis, goma, llapis de colors, tisores, pegament de barra.
|
|
| VALORACIÓ I PROPOSTES DE MILLORA |
| La modalitat de docència compartida a l’aula permet no només millorar la resposta educativa als alumnes sinó també afavorir l’avaluació continua mitjançant l’observació i així fer els ajustament necessaris per la consecució dels objectius plantejats. Aquesta activitat encarada a indagar en fenòmens naturals i de la vida quotidiana ha de ser dinàmica i el docent ha d’anar fent servir diferents estratègies per captar l’atenció i afavorir la motivació dels alumnes.
Les activitats van motivar tant als alumnes que a mesura que passaven les sessions no volien que s’acabés. En aquest punt és interessant escoltar la demanda dels alumnes i poder ampliar les activitats i fins hi tot proposar que ells busquin alguns experiments i que els puguin presentar a la resta d’alumnes. |
| ELS INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ | ||
| ACTIVITAT INICIAL | EXPERIMENTS | ACTIVITAT DE TANCAMENT |
|
|
|




Deixa un comentari