EL COS I ELS SENTITS
DESTINATARIS TEMPORITZACIÓ CURS ESCOLAR DOCENTS IMPLICATS
primària 1 sessió  setmanal 22-23 Tutora i educadora
JUSTIFICACIÓ I DESCRIPCIÓ
El repte d’aquesta unitat és conèixer algunes de les parts del cos humà per dins i per fora i la funció que exerceixen És important el coneixement i tracte dels sentits, ja que ens proporcionen informació vital que ens permet relacionar-nos amb el món que ens envolta. Els òrgans sensorials són els receptors de la comunicació amb el nostre exterior (ulls, nas, oïda, pell i llengua), són com vigilants del nostre entorn i per mitjà d’aquests ho percebem tot. Sense la informació que rebem a través dels cinc sentits, no podríem funcionar com a éssers vius que som. Com que cada sentit és important
COMPETÈNCIES BÀSIQUES AMBIT PRINCIPAL ALTRES ÀMBITS RELACIONATS CONTINGUTS CLAU
1

x

2 3

x

4 5

x

6

x

7

x

8 Àmbit coneixement del medi Àmbit d’aprendre a aprendre, àmbit d’educació en valors,  àmbit lingüístic
COMPETÈNCIES PER ÀMBITS I DIMENSIONS
Àmbit d’aprendre a aprendre  Àmbit educació en valors
Dimensió autoconeixement respecte de l’aprenentatge C1 Dimensió personal C1
Dimensió aprenentatge individual C3. i C4. Dimensió interpersonal C6
Dimensió aprenentatge en grup C5 i C6
Coneixement del medi Àmbit lingüístic
Medi natural Món actual C1 i C2 Àrea de llengua Catalana Comunicació oral C3

 

TIPUS DE MESURA I SUPORT CONCRECIÓ A L’AULA
UNIVERSALS Model DUA, ús de pictogrames Metodologies inclusives d’interaccions i cooperació.                

Aprenentatge per descobriment

Respectar el ritme d’aprenentatge de cada infant.                 

Retroalimentacions immediates.

Partir de contextos significatius.                                            

  Reflexionar sobre la pròpia tasca.

ADDICIONALS Treball per grups, distribució flexible de l’aula, agrupaments flexibles
INTENSIVES S’especifiquen a cada sessió, marcades a color

 

OBJECTIUS AVALUACIÓ
CRITERIS INDICADORS D’AVALUACIÓ
1-  Identificar i representar algunes parts del seu cos i dels altres

2- Representar el propi cos de forma global

4- Tenir coneixement i domini del propi cos

5- Reconèixer els cinc òrgans dels sentits i les accions que es poden realitzar a través d’ells.

6- Reconèixer i identificar les diverses sensacions que es perceben a partir dels òrgans dels sentits.

  1. Conèixer les parts del seu cos i dels altres
  2. Identificar les parts del cos en un dibuix
  3. Prendre consciència dels moviments corporals
  4.  Identificar els sentits i conèixer els seus òrgans principals. 
  5. Identificar les sensacions que es perceben a través dels sentits. 
  6. Relacionar hàbits de vida saludables amb el bon funcionament de l’òrgan dels sentits. 
Nivell acadèmic

  • Observa 
  • Participa de les activitats documentant el treball realitzat
  • identifica les parts del cos treballades 
  • Relacionar les parts del cos amb la seva funció
Nivell funcional

  • Observa
  • Manipula
  • Accepta l’activitat proposada
  • Segueix  la consigna donada.
Nivell sensorial

  • Observa
  • Experimenta amb el material donat :

o Els mira

o Els toca

o Els llepa

o Els olora

o Els escolta

  • Accepta l’activitat proposada

 

CONTINGUTS
  • Les parts de la cara
  • Les extremitats
  • Identificació de trets físics propis i dels altres establint semblances i diferències
  • Mobilització de les parts del cos
  • Possibilitats i limitacions del nostre cos
  • Identificació de la imatge corporal
  • Els cinc sentits
METODOLOGIA I SEQÜENCIACIÓ DIDÀCTICA
Les sessions mantindran una estructura per donar cohesió a tot el treball realitzat; aquesta estructura s’adaptarà a les necessitats del grup reduint o ampliant el temps d’aquests passos.

1. 

FORMES DE REPRESENTACIÓ FORMES D’EXPRESSIÓ FORMES DE COMPROMÍS
Oralment: En la primera sessió explicarem  el funcionament i la dinàmica de les sessions.  En totes les sessions donarem les orientacions de l’activitat a fer. Visualment: a través de pictos, dossiers de treball, activitats a la PDI o directament presentant el material que es farà servir en cada activitat

 

 

 

Oralment: Els deixarem que expressin la seva opinió del tema que tractarem en cada sessió.

Escrit: ompliran la fitxa preparada

Autonomia que puguin realitzar la fitxa corresponent el més autònoms possible.

Visualment: identificació dels materials utilitzats a través de fotografies o pictogrames i la seqüenciació de les activitats.

Expressió corporal i propioceptiva: expressen el seu grat o desgrat de les diferents activitats mitjançant l’expressió del cos (moviment del cap, braços, cos, somriure, saltirons…)

Crear espais de participació i manipulació.

perquè puguin explicar vivències.

Comentaris constructius a cada alumne sobre la seva feina.

Explicacions de curta durada.

Es fomentarà el diàleg i la dinàmica entre el grup, en la construcció de les hipòtesis, respectant les idees i aportacions que realitzin els altres, procurant a més que la teoria i la pràctica vagin unides per donar una continuïtat i una garantia d’èxit en els seus aprenentatges.

 

SESSIONS ACTIVITATS (S’HA D’INDICAR SI ÉS D’AVALUACIÓ I EN AQUEST CAS, ELS INSTRUMENTS)
ACTIVITAT INICIAL
1

 

ACTIVITAT 1: (AVALUACIÓ INICIAL)  “EL MEU COS I ELS SENTITS”
INICI: Pluja d’idees fent la següent pregunta: “que sabeu del vostre cos”? “quines parts coneixeu?” “per a què serveixen?”

 DESENVOLUPAMENT: Una vegada hagin participat tots els nens, la mestra explicarà el conte del Nostre cos o un semblant i els infants donaran la seva opinió i comentaran el conte o llibre tots plegats.

 TANCAMENT: Cantaran tots junts la cançó “El Jan petit quan balla”

RECURSOS
Conte o llibre del cos humà, atles del cos humà, etc
ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
 

2

 

ACTIVITAT 2: “DIBUIXEM EL NOSTRE COS”
Els alumnes porten una fotografia de cos sencer o li fem a la classe. Cadascú amb la seva fotografia identificarà cada part del cos que la mestra vagi dient. Farem semblances i diferències amb les fotos dels companys/es. 

Després d’observar la fotografia farem un dibuix de nosaltres mateixos.

RECURSOS
MATERIALS: Fotografies, llapis, colors
ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
ACTIVITAT 3: “LA NOSTRA SILUETA”
Agafarem paper d’embalar de color blanc i al terra dibuixarem la silueta de cada infant, també de les mestres. Després les retallarem i les enganxarem a la paret i veurem quines diferències hi han.
RECURSOS
MATERIALS: Paper d’embalar blanc.

 

ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
  4

ACTIVITAT 4: “PARTS DEL MEU COS” 

L’activitat consisteix en identificar les funcions de diferents parts del meu cap.

  • Expliccació per part de la mestra de les parts de la cara (presentació google adaptada) 
  • Activitats dossier adaptat (fet amb el CANVA)
  • + Activitat Digital adaptada amb pictogrames : https://es.liveworksheets.com/sx3318963bb 
  • Activitat de Jclic.
RECURSOS
MATERIALS:

ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
5

 

ACTIVITAT 5: “QUI ÉS QUI?”
Jugar a identificar a un alumne de la classe segons les seves característiques físiques. També es pot fer el joc del “quien es quien” i jugar per parelles o grups.
RECURSOS
MATERIALS: 

Joc del “Quien es quien”

 

ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
 

6

 

ACTIVITAT 6: “ELS 5 SENTITS”
Visualització del vídeo dels 5 sentits i explicació. Després podem fer diferents jocs a la classe.

  • Joc de l’estàtua: Quan hi ha música els infants ballen i es mouen, quan es para la música els infants s’han de quedar quiets com estàtues.
  • La gallineta cega: Un dels participants té els ulls embenats i ha d’atrapar a un altre participant i endevinar qui és utilitzant tots els sentits, excepte la vista
RECURSOS
MATERIALS:  mocador per embenar els ulls.

https://www.youtube.com/watch?v=zCrKTEukeRc

ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
 7 ACTIVITAT 7 : “ELS 5 SENTITS”
Participa al taller dels cinc sentits de la classe i porta objectes de casa que es puguin percebre a través d’algun dels sentits. La mestra col·loca cinc taules amb el rètol dels cinc sentits al passadís. Per al gust, poden portar llaminadures, aliments salats, dolços, amargs…; per al tacte, teles, farina, sucre, pedres…; per a l’oïda es poden cercar objectes quotidians que emetin diferents sonoritats: got de vidre, ampolla…; per a l’olfacte, espècies, ambientadors…, i per a la vista, fotos diverses.
RECURSOS
MATERIALS: 

 

ACTIVITATS DE DESENVOLUPAMENT

 
ACTIVITAT 8:  “LA ROBA I EL COS”
•Dividir els alumnes en parelles. En un full hauran de dibuixar-se l’un a l’altre. Després hauran de relacionar les parts del cos que han après amb els dibuixos de les peces de roba: un barret pel cap, un jersei pel tronc i les extremitats superiors, uns guants per les mans, etc.
RECURSOS
MATERIALS: 
ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT
9

 

ACTIVITAT 9:  “EL NOSTRE COS CANVIA”
Demanar als alumnes que portin una foto a classe de quan eren nadons i una altra de la seva família. Explicar els canvis que han experimentat des de la infància. 

: Identificar aquelles activitats que els agraden de fer a les persones, en funció del període vital en què es troben (nadons, nens, adolescents, adults i gent gran)

RECURSOS
MATERIALS:

 

ACTIVITATS TANCAMENT
10

 

ACTIVITAT 10: “REFLEXIONEM”
INICI:
DESENVOLUPAMENT:En un mural del cos humà a la pissarra,  tapar els noms de les diferents parts per avaluar els conceptes que han adquirit els alumnes després de treballar totes les activitats de desenvolupament. Es demanarà als alumnes que surtin a la pissarra d’un en un, perquè diguin i/o escriguin les parts del cos que han après.

TANCAMENT

Es realitzarà una fitxa resum on hauran de realitzar diferents exercicis relacionats amb els sentits i el cos. També es pot fer amb algun joc d’algun recurs digital.

RECURSOS
MATERIALS: pdi o projector amb connexió a l’ordinador, fitxa resum de diferents nivells, fotografies dels alumnes impreses, llapis, goma, llapis de colors, tisores, pegament de barra.

 

 

VALORACIÓ I PROPOSTES DE MILLORA
La modalitat de docència compartida a l’aula permet no només millorar la resposta educativa als alumnes sinó també afavorir l’avaluació continua mitjançant l’observació i així fer els ajustament necessaris per la consecució dels objectius plantejats. Aquesta activitat encarada a indagar  en fenòmens naturals i de la vida quotidiana ha de ser dinàmica i el docent ha d’anar fent servir diferents estratègies per captar l’atenció i afavorir la motivació dels alumnes.

Les activitats van motivar tant als alumnes que a mesura que passaven les sessions no volien que s’acabés.  En aquest punt és interessant escoltar la demanda dels alumnes i poder ampliar les activitats i fins hi tot proposar que ells busquin alguns experiments i que els puguin presentar a la resta d’alumnes.

 

ELS INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
ACTIVITAT INICIAL EXPERIMENTS ACTIVITAT DE TANCAMENT
  • Observació directa
  • Document amb les respostes a les diferents preguntes plantejades
  • Dibuix
  • Observació directa
  •  Registre mitjançant una graella ( el registre es farà a cada sessió aprofitant que a l’aula som dues persones)
  • Dossier d’aprenentatge de l’alumne (fitxes de treball d’algunes activitats)
  • Observació directa
  • Fitxa de l es parts del cos
  • Dibuix